Gå til innhold
Arkivverket

[#8077] Stokke og Hedrum bygdebøker, sannsynligvis kulturb


Gjest Anita Odberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Odberg

I Hedrum bygebok blir der ref. til L. Berg Stokke,s. 283-284 om Idde Torgersdtr. (1662-1723)Kodal sogn, Helge Trulsen Haugan, Stokke, og Elisabet Wulf. I Andebu bygdebok (Kodal sogn) blir det ref. til L. Berg, Hedrum, s. 323, om Hans Ingebretsen Trevland, Kodal sogn,f.1640 og h. Helvig Hansdtr. Fjære, Hedrum sogn. Er det noen som har kulturbindene for Stokke og Hedrum og kan sjekke hva det er skrevet om overnevnte? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lorens Bergs bøker er ikke kulturbind, men gårds- og slektshistorier som ble utgitt hhv 1911 (Hedrum) og 1928 (Stokke). Jeg har dessverre ikke bøkene foran meg nå, så jeg kan ikke si hva som står der. Når det gjelder henvisningen til Bergs Hedrumbok, kan du nok like gjerne slå opp i den nye Hedrum bygdebok (i dette tilfellet sannsynligvis under Fjære, evt. Åserum, der Hans Ingebretsens far kom fra), ettersom alle vesentlige opplysninger fra Bergs bok er med der. I Stokke er det også kommet nye bøker, men disse er dårligere (!) enn den gamle boka til Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest may-karin henriksen

Biblioteket i Larvik har L.Bergs bygdebøker,sansynligvis har også Sandefjord B.det samme.Under gården Haugen i Stokke står det om Helge Trulssøns tre ekteskap og hvordan han økonomisk kom ut av dem. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

I bygdebok for Hedrum, bind II fra 1978, står følgende på side 476, under Hagenes:'Hans Ingebretsen, yngre bror av foreg. (som var Torstein Ingebretsen fra Trevland, min merknad), d. 1669, 28 år, eier og br.1661-69. Fikk Hagenes og Gunnersrød av faren, og drev adskillig sagdrift. Måtte bøte 230 rdl. (!) for å ha saget tømmer fra annen skog enn sin egen. Faren utredet boten med 200 rdl. og en sølvskål. G.m. Helvig Henriksdtr., Fjære d. 1669. Barn: 1. Dorte, g.m. Rasmus Nilsen (nedenf.), 2. Signe, g.m. Mathias Nilsen Bever, bodde i Kristiansand S.Etter dette følger en del opplysninger om boet etter Hans og Helvig.Rasmus Nilsen var fra Vestby, f. ca. 1653 og d. 1713. Boken har mer om ham og hans familie (på side 477).MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Begynner og skjønne litt nå. Sitter med de nye bygdebøkene fra Hedrum, og var ikke klar over at det fantes utgave fra 1911. Når jeg slår opp på side 323 havner jeg på gården Haugen, hvor jeg ikke kan finne en forbindelse. Trodde at det muligens var en henv. til kulturbind - og så skal jeg til Haugen i Stokke. Det hjelper med riktig sogn. Biblioteket neste. Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Obs, Obs!! Du skal være klar over at det er både en gård som heter Haugen og en annen som heter Haugan i Stokke, og det er til Haugan du skal. Der finner du (på side 283 i Lorens Bergs bok om Stokke) Helge Trulsen omtalt som bruker 1691-ca 1740, 'bonde av god gammel æt paa Bjørnum i Sandeherred'. Elisabet Sofia Mikkelsdatter Wulf var hans 3. hustru. De ble gift i 1733, da var hun 'bare godt og vel 20 aar'.Lykke til videre! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Anita!Det interesserer meg å se at du heter Odberg da jeg selv har flere med det navnet i min slektsdatabase. Er du f.eks. i slekt med høyesterettssakfører Jens Paulus Irgens Odberg? Han var min mors arbeidsgiver i Sandefjord i 1920-årene.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Hei igjen. Nei, i slekt med Jens er jeg ikke. Sønnen Ole, vet jeg var en kamerat/bekjent til min far i oppveksten - det er egentlig alt jeg vet om de. Hvis du sitter på bygdebøkene for Hedrum så vil du finne min familie u/ br.nr. 6 u/Odberg Søndre. Jeg er der barnebarn av Peder Anton Juliussen, og dtr. av Alf f. 1930. I tillegg så bor jeg nå i Arendal og stortrives der, selv om hjemstedet ble reg. som Vestfold (sorry..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.