Gå til innhold
Arkivverket

[#8082] Kvit dame


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Men heller ikkje brun sjokolade er å stola på i så måte. Ei rekkje land, m.a. USA og dei fleste EU-land har så liberale reglar for soya-innblanding i sjokolade at dei t.d. i Norge ikkje ville blitt godkjent som sjokolade. Verden vil bedras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hørte nett et interessant radio program om dette for en tid siden.Vondt skal bli værre i EU ser det ut for! Mens skikkelige sjokolade kjennere sier at kun sjokolade med fett fra kakaobønner er det rette.Vil det si at norsk sjokolade (eller er alt blitt svensk?) kun inneholder vegetabilsk fett fra kakaobønnene?Har ikke akkurat noe med slektsforsking å gjøre :-)Men det kan vel kanskje sees på som en 'parable' av hva slektsforsking er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me får vel snart tilsnakk av Anette for å diskutera noko me ikkje skulle diskutera her. Norsk sjokolade består av: kakaomasse, kakaosmør, sukker, ev. tørrmjølk (i mjølkesjokolade, ikkje i mørk), etylvanillin og lecitin. Dei to siste er saker som skal til for å få til konsistensen. Kvit sjokolade innheld det same, men kakaomasse er bytt ut med vanilje. Med andre ord, ingen soya (bortsett frå at lecetin er framstilt av soya, men her dreier det seg om svært små kvanta).Og Freia er blitt amerikansk. Men oppskrifta er den same og soya får dei ikkje bruka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Skynder meg å svare før hun kommer!Takk for opplysningen. Heretter skal jeg kun spise norsk sjokolade - eller amerikansk... Og så Freia da!!Jeg leita forresten etter opprinnelsen til Hvit Dame og fant dette:LenkeDet ser ut for at tradisjonen kommer fra Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det meste i Bergen kjem frå Europa (takk og pris, sei eg). Når det gjeld oppskrifta er det følgjande å seia: No for tida er det helst koditorane som bryr seg med makronbotn. Og så vidt eg veit plar dei leggja han heilt under, ikkje i første lag. Og så MÅ det vera syltetøy og krem også oppå øvste toppen; før ein rullar på marsipanlokket. Ikkje ferdigkjøpt lokk; du må kjevla sjølv. Om du ikkje orkar laga marsipan sjølv bør det nok helst vera Odense-marsipan. Import igjen. Og så trur eg ikkje i det heile at kaka kom med hanseatane. Det er nok ein nyare oppfinnelse.Elles er ikkje amerikansk sjokolade noko å satsa på; den er full av soya. Difor er me noko nervøse for kva som vil skje. Så vidt eg veit er også ein sjokolade som Toblerone full av genmanipulert soya og er ikkje lovleg å selja her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Takk for oppskriften på Hvit dame som legges fram under innlegg 30. Her får vi også servert følgende historikk:“Hvit dame er en tradisjonsrik bergenskake. Den er et ekte gjenferd av de store Hvite Damer ute i Europa. Hanseatene fra Tyskland tok kaken med seg til Bergen når tyske fyrster og andre store personligheter besøkte byen.”Noen kake med navnet “Weisse Dame” finnes meg bekjent ikke i dagens Tyskland, og hvis kaka kom med hanseatene, er det jo påfallende at tysk ‘Dame’ er et fransk lånord fra 30-årskrigen (1618-1648). Selve hansaforbundet hadde vel på det tidspunktet allerede vært oppløst i over 100 år.Hvis man derimot oversetter Hvit dame til fransk, får man ‘dame blanche’, og da ringer det straks en klokke, men interessant nok ikke blant franskmenn og heller ikke på pâtisserie-fronten. Jeg regner med at Kjellaug (bosatt i Angers) forlengst ville ha antydet en fransk proveniens dersom kaken*) fantes i Frankrike. Det gjør den bare ikke — i hvert fall ikke med det navnet. Derimot får man både i Belgia og Holland en isanretning servert i et høyt, “bårut” glass som for så vidt kan minne om bølgende kjolefolder — altså begge steder med den franske betegnelsen.Spørsmålet er jo da om det skjedde en liten metamorfose med damen fra Flandern idet hun “såg ut på det bårute havet” mot Bergen, sank sammen, for ikke å si smeltet i striregnet på veien, og endte som en rundere og ikke mindre fløyelsmyk spise med marsipanlokk?… Kommunikasjonen mellom Brugge og Bergen var vel like intens på 1600- og 1700-tallet som den var mellom de respektive “kontorene” under hansatiden. Om det da var trelasthandelen som brakte henne til Bergen. Hvis, hvis, hvis… Det er ofte vanskelig å finne logiske forklaringer på betegnelser innen områdene gastronomi og klær, noe som tilsynelatende gjelder for alle språk. Anette er vel nå på bristepunktet, men her er det mange som er glad i kaker! Debatten har vist at ‘la bouche parle de l’abondance du cœur’, “hva hjertet er fullt av, løper munnen over med”.En liten kuriositet til slutt: ‘dame blanche’ står oppført i Ola Raknes’ mesterlige «Fransk-[ny]norsk ordbok», Oslo 1939-42 — med oversettelsen “hulder el. skrømt”. Her virket det som om det har gått litt i surr for psykologen. Huldra beskrives jo gjerne som en vakker kvinne kledd i hvitt. Har Raknes overført en fransk beskrivelse av huldra, en “dame blanche”, til et oppslagsord som så oversettes med “hulder”? Dette virker som en tvilsom ordboksinnførsel.*) Man får unnskylde meg når jeg vingler mellom språkformene, fra kaka til kaken. Det første ville gi en assosiasjon blant franskmenn, men neppe blant hanseater, til odører som står fjernt fra allslags hvite damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur framleis fullt og fast på Erik Stensland si tyding frå 6. mars i denne debatten. Hansaforklaringa er berre tull, det kan me vera samde om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Stensland

Takk for det! Og hvis du tar deg fri fra Digitalarkivet og går en tur på Den Nationale Scene, så vil du få den varianten servert fra scenen som replikk i Staalesen-stykket som går der for tiden. Så da må det jo være sant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

A propos Dame Blanche så er det ikke noen kake jeg kjenner til her i landet (France). Men vi serverer 'Omelette Norvégienne' - selv om ikke det er noen norsk kake akkurat.Med hensyn til Dames Blanches (= hulder), så var det overnaturlige vesener som tyskere og skotter trodde var bundet til enkelte familiers skjebne.Kanskje det er tilfellet her?-:)Ellers har jeg kastet ut resten av den pakken med Toblerone jeg hadde! mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.