Gå til innhold
Arkivverket

[#8084] Presten Søfren Hansen Borse,Hjartdal


Gjest Marianne Vestli
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Vestli

Jeg har funnet ny informasjon på internet om undervisningspersonell i Bratsberg. Jeg har en del opplysninger som jeg ikke får til å stemme med de opplysninger som er skrevet om presten Søfren Hansen Borse- I opplysningene er han født i 1605 og død i 1646. Jeg har fødselsår 1610 og død 1675. Jeg lurer på hvordan jeg kan bekrefte hva som er de riktige årstallene.Jeg har funnet mine opplysninger i Slektbok for ætlinger av Gunnar og Marie Sem, Oslo 1957. Søfren Hansen Borse f.1610,var bare 2 år gammel da faren døde. Om han vokste opp i Baarse eller om familien flyttet til Slagelse, hvor han som 14 åring tok eksamen vites ikke. Han tok eksamen i Slagelse i 1624, var født i Baarse i 1610 og han tok eksamen under navnet. Severinus Johannides Borsius. Han ble immatrikulert ved universitetet i København straks etter.Søfren Hansen Borse var etter endt studietid såkalt 'hører' ved en skole i Næstved, men i 1629 reiste han til Skien, hvor han virket som rektor til han 28.2.1630 ble ansatt som prest i Hjartdal i Øvre Telemark. Han døde i 1675. Mvh Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men skulle så gjerne vite hvor du har funnet informasjonen om undervisningspersonell i Bratsberg. Jeg lurer nemlig på om der er noen forbindelse mellom Anna Jakobsdatter Borse, død ca. 1708 (hennes far var Jacob Søfrensen) og den Søfren Hansen Borse som du viser til. Jeg vet at Anna sin farbror var 'Bergamtassessor' Halvor Søfrensen Borse og eier av Holdens og Bolvigs Jernverker. Utover dette har jeg lite informasjon om Borse-familien. Dersom dette er riktig spor vil jeg også prøve å få tak i slektsboken du referer til. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.