Gå til innhold
Arkivverket

[#8088] Ingeborg Maria Knutsdatter Lie


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Søker opplysninger om Ingeborg Maria Knutsdatter Lie, som ble gift (når?, hvor?) med bakermester i Christiania Wilhelm Fredrik Buch (ca. 1774-1799). Hun ble enke etter bare omkring et års ekteskap. I.M. og W.F. fikk sønnen Wilhelm Henrik Buch i 1798, som ble sogneprest i Holla i Telemark.Hvor kom Ingeborg Maria fra, og hvem var hennes foreldre (aner)?Jeg er takknemlig for alle opplysninger!M.v.h. Rune Hårstadsveen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Litt fortvilet får jeg prøve å blåse nytt liv i en 'gammel' sak: I folketellinga 1801 kom jeg over en ny opplysning som jeg i ren sløvhet har oversett tidligere. Inger Maria Lie er da enke, og driver bakeri i Skippergata i Christiania. Men hennes mor er også bosatt der!!! Hun er også enke (etter 1. ekteskap) og het Berthe Maria Jørgensen, 59 år gammel (altså født ca. 1742).Kan dette bidra til å løse saken???M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg lykkes ikke å finne noe om Ingeborg, men fant vigselen til sønnen: 23.12.1824 i Vestre Aker. Han står da oppført som f. 1796 og den nye fruen er Lovise Rus f. 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du kan ihvertfall utelukke paret Berthe Jørgensen og Knut Larsen som gifter seg i Innvik i Sogn og Fjordane 19.10.1765, og den 24.6.1777 døper datteren Ingeborg. De bor fortsatt i Innvik i 1801. Dessuten ville vel din Ingeborg være født ca. 1779...Har du forsøkt 'døde i Oslo', kanskje du finner info hvis det er skifte etter Wilhelm F. Buch - eller hvis hun satt i uskiftet bo, som jo er sannsylig - å sjekke hennes eget skifte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for hjelpa (igjen) Heidi!Jeg har lenge visst at Wilhelm Henrik Buch ble gift med Louise/Lovise Riis. Hennes familie er ganske grundig beskrevet i 'En Østlandsk slekt Riis' av S.H. Finne-Grønn (1935). Den oppgir imidlertid 23.12.1826 som deres vielsesdato, og Christiania som vielsessted, så det var jo fint å få korrigert.Jeg har ikke fått sjekket hverken skifter eller Inger Marias dødsfall, men det er opplagt at en mulig løsning kan finnes der (spesielt hvis det finnes skifte etter Wilhelm Fredrik Buch...). Ikke noe av det er vel å finne på nettet? Dessverre er det ikke ofte jeg har anledning til å besøke Riksarkivet...Jeg innbildte meg at jeg et sted også hadde sett at Inger Maria døde tidlig, men finner ikke igjen dette i mine papirer, så det er vel helst jeg som tuller...Takk i alle fall!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Prøver igjen med en gammel sak!Ingeborg Maria døde 1805 (bgr. Vaterland 20/12). Dermed var den unge Wilhelm Henrik foreldreløs.I tillegg til Ingeborg Marias opphav, hadde det da vært interessant og visst hvor/hos hvem Wilhelm Henrik vokste opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Ved en tilfeldighet så jeg et sted nevnt at Lie også var en gard i Aker (Lie-garder finnes vel i nesten alle prestegjeld). Kan Ingeborg Maria ha tilknytning til denne garden? Noen som kjenner nærmere til personer som har vært knyttet til denne garden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

Opplysningar om Wilhelm Henrik Buch frå Fyresdal Gards- og Ættesoge av S.Marvik side 661 band 2:Vilhelm Henrik Buch (1798-1868). Gm.Louise Riis Pastor. Seinare Holla og Aker. Born: Sophie Marie 1827, Wilhelmine Fredrikke 1828 Johan Ludvig Fritjof 1831-1892, sokneprest i Biri.,Julie Teodora 1833. Han er sokneprest i Fyresdal frå 1826-1834.Eg vonar dette kan vere utfyllande opplysningar. Vidare skriv Marvik: W.H.B. kom frå universitetet i Kristiania våren 1825 og var ei kort tid hjå soknepresten i Aker før han fekk Fyresdal. Her tok han seg særleg av skulevesenet, men var vel ikkje heilt heldig med si eiga undervisning av konfirmantar. Prestegarden heldt han i god stand og bygde fleir hus på nytt. Som diktar var han og kjend i si samtid.mvh. Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Har funnet at 'Bager Wilhelm Fridrich Vilhelmsen og Pigen Ingebor Maria Lie' ble viet 'i huset' 8. juni 1797 i Aker. Cautionsmenn var Vilhelm Buch og Amund Vaarum. Har ikke funnet Ingeborg Maria døpt eller konfirmert i Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.