Gå til innhold
Arkivverket

[#8094] Til Tormod Thoresen, Drammen


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

A. Katrina Rahm og huslyden hennar er omskriven i Gards- or Ættesoga for Luster, band IV. Far hennar vart sjølveigar og budde på Gnr. 88, Rønnei - bnr. 23, Bakketun. Eg har manuskriptet på data, og der manglar eg diverre sidetal, men huslyden kan lett følgjast ulike stader i boki fleire generasjonar attende!Lukke til!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Lars.En liten rettelse: Ole Olsen Rahm, som også i en periode som skihopper gikk under navnet Ole Karlsen , ble født på Krøderen i Buskerud. datoen og året har du riktig. De bodde på plassen Slettemoen som lå under gården Vassendrud. Han og familien flyttet ganske snart til Ramfoss , som lå noen få hundrede meter fra Slettemoen. Faren Carl Fredrik Olsen startet med landhandel der tidlig på 1900 tallet. Det var nok for å hedre Ramfossen han valgte å bruke navnet Rahm i Amerike. Han hadde en bror , Paul som reiste til Amerike før, han valgte navnet Mo, da de bodde på en Mo på en tiden.Ole var min bestemors bror, så jeg er rimelig godt kjent med sakene. Det hevdes at Ole ble Amerikansk mester i Skihopp i Chester park i 1926. Jeg jobber med å får dette verifisert .mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.