Gå til innhold
Arkivverket

[#8100] Slekten Neverdal/Næverdal fra Sogn


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Er det andre som forsker i denne slekten vil jeg gjerne ha kontakt. Dette er min manns morslekt, hans oldeforeldre het Ivar/Iver Arnesson fra Glenja 1855-1943 og Kristine Bertelsdtr. (Sande) Neverdal 1854- 1933 De skal ha bodd i Eivindvik i Sogn. Det kommer vel inn under Gulen antar jeg. Mvh AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Ivar Arnesson, Glenja, f. 1865, fikk skjøte på bruk i Neverdal, Gulen i 1884. Han ble gift 16.7.1884 med Kristine Bertelsdatter. Neverdal, f. 1854 på Sande i Gulen. Kristine døde 12.12.1933 og Ivar 23.12.1943. De hadde følgende barn: a. Andreas Benjamin, f. 1885; b. Joakim, f. 1886; c. Peder Nikolai, f. 1888; d. Georg Regin, f. 1890, gift med Anna Åmundsdatter Tveit, f. 1895 i Åmli; e. Ingeborg, f. 1891, gift med Anton Olai Nilsson Spilde. Hun døde på barnseng i 1923. f. Karl Johan, f. 1895; g. Anders, f. 1898, døde 1924. Neverdals-slekten har jeg litt om. Vi var nabo til en derfra i en del år, og han var veldig gira på slekta. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Heisan Birger Takk for svar...men jeg hadde nok alt dette fra før, med unntak av Ingeborgs mann, visste at hun døde i barselseng...vissnok under dramatiske omstendigheter. I mine papirer står det at Kristine døde 12/2 1933, du skriver 12/12...hva er rett? Min manns morfar var Karl Johan, han bosatte seg på Hønefoss, så den delen av slekta har jeg alt om, men skulle gjerne visst litt mer om hans søsken bl.a. og deres etterkommere :-) Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg skriver at Kristine døde 12.12.1933, det skal være 12.2, og Ivar 23.12.1943, det betyr at Ivar døde 23.12.1943. Beklager at jeg var litt upresis. Jeg skal se på det du spør om å legge inn noe mer. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen. Andreas Benjamin Ivarsson, f. 16.2.1885, tok over bruket og drev det til 1921 da han solgte det og flyttet vekk. Han ble gift med Hanna Andrea Samsonsdtr. Årebrot, f. i Kinn 20.10.1884. De hadde disse barna: a. Helga, 13.4.1910; b. Sverre, f. 6.10.1912; c. Klara, f. 15.5.1916.Det var til bror sin, Peder Nikolai, f. 11.5.1888, han solgte gården. Han hadde den til i 1955. Peder Nikolai ble gift 10.11.1915 med Gjertrud Matilde Jørgensdatter, f. i Vyrkjesdal 1888. Etter at stein- og jordrasetraset kom i 1955 flyttet de til Askvoll pleieheim og der døde Gjertrud Matilde den 15.10.1955. En tid etterpå flyttet Peder Nikolai til Tysnes.De hadde disse barna: a. Brita, f. 15.3.1916. Gift med Ola L. Hagen Lundegrend, Tysnes. b. Ingrid, f. 24.11.1918. Gift med Ole Andreas Endresson Dyrøy den 13.6.1946, f. i Fjell i 1911. c. Petra, f. 15.4.1921. Gift med Hans K. Bakke, Lundegrend, Tysnes. d. Jon, f. 13.12.1927. Han døde ugift i Bergen den 29.7.1951.Dette er vel det grøfste som jeg har. Håper at du blir hjulpet, i alle fall til å komme videre medd slekta. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg var ein gong på slutten av 1960-talet i Neverdal for å skrive om raset. Den som sette meg på sporet av den hendinga, var Gunnhild Mongstad i Dingja. Ho var visstnok fødd der. Eg meiner òg at eg snakka med foreldra hennar som då budde i Eivindvik. Eg veit ikkje om Gunnhild er av denne slekta, men ho veit nok sikkert ein del, om du tek kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Bjørn. Jo, jeg kjenner til Gunhild, men er det ikke Gunhild Li du mener. Hun er nemlig datter til Henrik Halsvik og som bodde/bor på Dingja. Om Gunhild Mongstad vet jeg ikke i farten, kjenner navnet men ikke noe mer. Skal se litt på det i mine notater. Som regel var det Gunhild Li som var best orientert og som alltid pressefolk henvendte seg til. Hun var nemlig engasjert på flere felter. Foreldrene bodde i Halvik, heilt sør i kommunen. Vår nærmeste nabo i Gulen, Jon, var bror til denne Henrik. De var søsken til Ida Amalia som var lingningssjef i Meland. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg minnest ikkje kva Gunnhild hadde som jentenamn, men ho vart gift med bankmannen Trygve Mongstad frå Dingja (som hadde arbeidsstad i Eivindvik, men døydde etter måten tidleg) og ho tok over posten i Dingja etter verfaren. Eg hugsar at eg på den turen møtte nokre folk i Eivindvik og fekk skyss ut derifrå. Men no er det jo ein del år sidan, så ...Eg har forresten liggjande ute på nettet nokre liner om den fagre bygda Dingja. Og eg meiner det var ein dotterson av Gunhild som kontakta meg frå Os, etter at han hadde lese det for eit år eller så sidan.Verda er ikkje stor - med internett ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei, Bjørn, verden er ikke stor. Jeg har bodd i området i 10 år og kjente nokså mye folk i Gulen, men nå er navnene begynt å viskes ut. Når det gjelder raset i Neverdal så har jeg nok sett på det mange ganger. Der var i samme området også en storbrann som svidde av temmelig mye. Utforbi Neverdal var det fint å ligge å fiske, og ellers så vi jo dit når vi dro til Eivindvik med båt. Men hva er linken til det som ligger på nette? mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Ser at naturen i Gulen har tatt overhånd i denne tråden, og det kan man lett forstå. Kommer selv fra området - mor til Kristine Bertelsdtr. (Neverdal) Sande var søster til min tippoldefar på farssiden og Ivar Arneson Glenja bror til min tippoldefar på morssiden. Begge slektene - med etterslekter - er godt dokumentert i bygdebøkene for området (Gulen, Solund, Brekke og Masfjorden). Eg har en god del av dette liggende som word-filer, men holder nå på å legge dette inn i slektsprogrammet BK. Disse oversiktene deler eg gjerne med andre - men det er kan hende best å vente til alt er lagt inn i BK siden det hele da blir mer oversiktlig.For en tid siden kom eg i kontakt med en Tommy Neverdal som har en egen slektsside på internett - se http://home.online.no/~toneverd/. Han er etterkommer av Joakim Neverdal f. 1886, og den etterslekta finnes ikke i bygdebøkene.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei Terje. Ja..jeg måtte smile litt av de to herrer Birger og Bjørn jeg også, men syntes det var hyggelig at de to 'fant' hverandre da fordi jeg etterlyste Neverdal slekta. :-) Jeg er veldig interessert i det du måtte ha av oppl. ang. slekten, og venter gjerne til du får lagt inn alt. Selv bruker jeg Mac og kan derfor ikke bruke BK, men regner med at jeg får tilgang til min sønns PC der jeg har BK liggende fra tidl. De opplysningene jeg har fra før er litt fra min manns tante, og en del har jeg funnet i de bygdebøkene du nevner. Jeg skal også prøve å komme i kontakt med Tommy og se hva jeg kan få ut av ham :-) Takk skal du ha! Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Ja, jeg bruker også Mac, men det er ingen problemer hvis en kjører export i ged-format. Nå vet jeg at enkelte program for Mac har problemer med ged-filer fordi at BK ikke alltid følger internasjonal standard. I alle fall er det tilfelle hvis der ikke har skjedd forandringer i siste versjon. Men jeg bruker også Windows på Mac-en.Terje. Også jeg er interessert! Det går bra med Word og det går bra med ged-fil, fordi jeg bruker Reunion.Du må si til til venn med Neverdals-slekt at han må oppdatere alle sidene sine til online. Nå får man 404 melding og må skrive inn online der det står sol. Men ikke alle vet at det kan gjøres.Ja, er det ikke hyggelig at man kan 'finne hverandre' på nett gjennom slektsinteresse, selv om Bjør og jeg har hatt kontakt før. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Heisan Birger Kan du bruke BK på Mac?? Det visste jeg ikke, men det er vel fordi du bruker windows det da? Det gjør ikke jeg...:-) Hva slags Mac har du? Jeg har iMac. Leste et sted at en har lettere for å få virus på maskinen når en bruker windows...stemmer det? Jeg har sendt en mail til Tommy ang. problemet med å lese siden hans..men ikke fått svar ennå.... mvh Anne M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Heisan. Ja, det er rett at jeg kan bruke BK på Mac når jeg Window, altså Virtual PC. Jeg har en G3 maskin.Ja, en har lettere for å få virus hvis man bruker Window på nettet, men det gjør ikke jeg. Men det betyr ikke at ikke Windows kan skape problemer, for det er ikke alltid at alt funker. Fordelen med Mac er da at jeg kan ordne opp i det selv. For Mac-bruker jeg et lukket E-post program som ikke er så åpent Windows sitt. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei igjen Birger. Takk for oppl. :-) Siden jeg antagelig ikke er er så flink med Mac som deg, tror jeg at jeg holder meg unna windows :-) Har hørt om Viritual PC tidl. av en jeg kjenner som også har G3 maskin. Tror det progr. er ganske dyrt dersom jeg skal kjøpe det til iMac...... Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Igjen, Anne Margrete. Du er sikkert mye flinkere enn meg. Jeg var tross alt mellom 55-60 år da jeg for førstre gang tok i en datamaskin. Jeg har lært det jeg kan på den tungvinte måten, ved prøving og feiling. Men det er ikke så komplisert som det kan se ut.Ja, programmet koster noen tusen kroner, men for meg er det litt ok når kirkebøker og skifteavskrifter skal leses, for de er jo som regel - for ikke å si alltid - brent for Windows.Hvis det er noe mer som jeg kan bidra med, tror jeg at det er bedre å kontake meg pr. e-post: birgerfo@chello.nomvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Neverdal

Det var litt av ei overrasking at selkta vart etterlyst. Eg er direkte etterkomar av Ivar Glenja og eigar av deler av garden Neverdal, bnr. 4, som bestefar min, Joakim, overtok då han let Peder få hovudbruket. Joakim si slekt går delvis fram av bygdebøkene, men han og dei fleste etterkomarane flytte til Haugesund etter krigen.Den nemnde Tommy, har gjort eit stort arbeid med å registrere slekta.Eg ser fleire kjenner til raset som gjorde at to av gardane i Neverdal vart fråflytta. Vi budde der då og det er eit sterkt minne for ein 12-åring som var vakna ein dag og såg raset som var kome om natta, for så å sjå etter om to eldre som budde der var i live.Dette var ekteparet Nygård, besteforeldra til Gunhild Mongstad m.v.Eg kan slik vere til hjelp med nokre opplysningar her sjølv om eg forsåvidt er amatør på slektsforskningsområdet.Helsing Henry, passiv eigar av gnr. 71, bnr 4, Neverdal i Gulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Heisan, Henry. Ja, det er jo slik at slektsarbeid gir kontakter i alle himmelretninger. Jeg har undret meg på hvor stor flytttingen har vært opp gjennom årene, men hvis man kjenner litt til forholdene i gamle dager, så forstår man det. Og da blir det meiningslaust å si som en dame fra nabogygda sa det: 'Ka e det de rek itte, kan de kje halda seg der de e?'Når du sier bruksnr. 4, så må det sansynligvis være det som heiter 'Sjølyst'? I så tilfelle er du kanskje sønn til Karl Magnus? Men jeg tror heller at du må være barne barn til kanskje Ansgar eller Gunnar?Det var i alle fall hyggelig at du gav deg til kjenne. Og som du sikkert forstår er min kones slekt fra bl.a. Gulen. Og noen av barna har eiendom der. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Neverdal

Forrige innlegg var sterkt prega av overraskinga av å sjå etterlysinga. Men, har noko av slektningane eller andre som har vist interesse, behov for opplysningar som krev lokalkunnskap i nåtida, så ta gjerne kontakt på adressa henry.neverdal@c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei Henry. Du er vel en tre-menning til min mann du da? Og din far må være fetter av min svigermor....Jeg har sendt en mail til Tommy men ikke fått svar ennå. Jeg kom omsider inn på hjemmesiden hans takket være tips fra Birger, og har nå vært så 'frekk' å kopiere det han hadde om slekta der. Jeg har notert meg din e-mail adr. så lurer jeg på noe tar jeg kontakt. Mvh Anne M. Gilhuus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Neverdal

Stemmer det ja. Eg har på 70 -talet snakka på din manns besteforeldre. Far er elles still going strong. Eg ser at du fann Tommy si heimeside. Eg er ikkje sikker på at det er siste versjon av slekta som ligg der. Eg har ein brukbart oppdatert versjon liggande og kan sende den dersom du sender ein mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.