Gå til innhold
Arkivverket

[#8101] Floor(Flor, Floer, Flohr) offis. Anders, Jens mfl.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som har kjennskap til offiserene Anders og Jens Olsen Floor og Andreas Floor. Anders var sersjant v/Akershusiske nat.inf.reg. 1685, sec.ltn.1700, og sersj. reserven der 1701. Jens var fenr. Oplandske nat.inf.reg. livkomp. 1676, kommandant Kristianfjeld festning 1695, major 1700 og fratrådt 1710. Noen som vet hvor Kristianfjeld festning ligger? Andreas fenr. Sogndalske komp 1675, prm.ltn. Nordmørske komp. 1685-90 da han fratrådte. Det fantes også en annen Jens Floor fca. 1766-6/12 1840, kpt. og sjef for Opdalske jegerkorps 1811. Bodde 1835-40 Tingvold prgj. Gift 1797 jfr. Catharina Pauline Surland 1764-1845.Jeg lurer på om disse offiserene kan være forfedre/slekt med bergverks-Flor eller de italienske Floor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Her er noen av anene til en av dem: 1. Jens Jensen FLOR d.y. Født* 1766.__.__ Holtålen, Sør-Trøndelag. Døpt: 1766.07.02 Holtålen, Sør-Trøndelag. Gift* 1797.11.02 Cathrine Pauline Lyche SURLAND Arbeid* 1808.12.08 kaptein, og sjef for Opdalske jegerkompani 8.5.1811. Død* 1849.12.06 2. Generasjon 2. Jens Johan Jensen FLOR d.e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Jeg forsøkte å legge ut anerekka, men ble sensurert. Jens Jensen Flor (1766 - 1849) er etterkommer etter hyttskriver Henrik Andersen Flor, Tolga, som med sine vel 20 barn, befolket bergverkene både på Røros, Tolga og andre steder. mvh Bjørn Flor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk Bjørn. Det jeg lurer på er om Anders eller Andreas kan være far til Henrik. Henrik var jo også litt borti 'militæret' med sitt sine menn til forsvar av verket. Jeg har sett at det er en som mener faren hans het Anders Christophersen, men har ikke så veldig tro på det. Ingen av barna til Henrik har navnet Christopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Kjennskap har eg ikkje, men eg har Jens Flor i listene mine. Han er nemnd i boka 'Slekten HOLMBOE, stamtavle 1944', under Hans Holmboe d.y. Hans vart gift med Birgithe Marie Ziegler, 1723-1778. Ho var dotter av jernverkseigar Reinhold Ziegler 1677-1729 og Anne Marie Flor.sitat: 'Anne Marie Flor (Birgithe Zieglers mor) var datter av major Jens Flor og hustru Birgitta, f. Huus, på Saxlund i Stange.'Boka nemner ikkje kjelder til opplysningane. Men kanskje har du eit spor her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Erik Floer Sandnes

Heisann Bjørn,Har tenkt en del å lurer på om min Olaus J. Floer f.1797 kan være sønn av Jens Jensen FLOR d.y. Født* 1766.Hva tror du om dette? Kan være en sønn utenfor ekteskap? Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Jeg har fått informasjon, uten at jeg kan bekrefte det, at Olaus Flor var sønn av jektskipper Jon Hoan, f. 1746 og hustru Elen Jonsdatter, f. 1757. Hvordan Flornavnet er kommet inn her, vet jeg ikke.mvh Bjørn F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Floer Sandnes

Hei og takk for informasjon!Det var helt nytt for meg, har du noe mer informasjon om det eller er det bare navnene du har hørt? Vært morsomt å tatt en prat med han du hørte det fra, hvilke kilder han har osv. mvh. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.