Gå til innhold
Arkivverket

[#8102] Marthe Rasmusdtr. d.13.12.1801 på Godvik /Askøy


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Marthe giftet seg med Berthel Hansen , Godvik den 22.11.1789.Ved hennes død opplyses det at hun da var 32 år.Jeg lurer imidlertid på hvem som var hennes foreldre .Jeg ser at en Marthe Rasmusdtr. Kjøkkelvik ble konfirmert 08.10.1786 , 17 år gammel.Fra samme gård ble det konfirmert seks andre med samme etternavn i perioden 1774-1789 .Har noen kjennskap til denne Marthe eller noen av de andre Rasmusbarna fra Kjøkkelvik ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at Hans , Peder og Agathe Rasmus/dtr som ble konfirmert i Kjøkkelvik var barn av Rasmus Johnsen og Christi Pedersdatter fra Jølster . Hans og Peder ble født i Fana mens Agathe ble født i Kjøkkelvik på Askøy.Kan Marthe også være datter av det samme paret.Berthel og Marthe fikk tvillinger i 1789.De ble døpt Karine og Christi.Berthels mor het Karen , og da er det vel nærliggende å tro at Marthas mor burde hete Christi.Har noen synspunkter på dette , eller kjennskap til Rasmus og Christis liv og lagnad ? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om ho Marte R. var dotter av Rasmus Jonsen, vil du få svar på i skiftet etter Rasmus: Skifter i Nordhordland, Skjold skipr., prot 7b, s. 603b: Rasmus Jonsen, Kjøkkelvik. Vil gjerne ha tilbakemelding. Lukke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Bjørn.Jeg får se om jeg rekker en tur innom SAB for å sjekke skiftet i morgen fredag..Jeg kommer tilbake med svar.Ha en fortsatt fin kveld/natt.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til Bjørn og andre interesserte.Jeg har idag lest skiftet etter Rasmus Jonsen f.1719 på Lyngstad i Jølster.Skiftet ble avholdt 24.07.1786.Følgende var oppført som arvinger/etterlatte: Hustru Christi Pedersdatter , 1. sønn Jens Rasmussen myndig f.1762 (gift 26.12.1785 med Berthe Siursdatter) 2. sønn Peder Rasmussen f.1765 i Fana(gift med Marthe Siursdatter) 3. sønn Hans Rasmussen f.1768 i Fana, 4. datter Pernille Rasmusdatter f.1757 (død og etterlot seg en sønn Ingebricht Johannessen 3 1/2 år.Hun var gift med Johannes Ingebrichtsen , Skålevik) 5. datter Dorthe Cathrine Rasmusdatter f.1758 (gift med Ole Thorsen , Hope) 6. datter Marthe Johanne Rasmusdatter 16 år (her stod det skrevet Martha Johannesdatter , men det er feil.) 7. datter Agaathe Rasmusdatter 13 år ( f. i Kjøkkelvik) Det burde derfor være klart at Marthe Johanne var datter av Rasmus Johnsen og Christi Pedersdatter.Hun var således søster til Peder Rasmussen gift med Marthe Siursdatter , som jeg jo slet litt med å få plassert.Det som gjenstår er å finne ut hvot resten av barna er født.Hans og Peder var født i Fana /Hope og Nordås) mens Agaathe var født i Kjøkkelvik.Rasmus og Christi giftet seg i Jølster 20.06.1755.Hvor familien oppholdt seg før de kom til Fana , og hvor de var før de kom til Kjøkkelvik er fortsatt et ubesvart spørsmål.Marthe Siursdatters familie oppholdt seg jo i Haus før de havnet på Askøy.Kanskje det også var tilfelle med Rasmus og Christi. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Takk for jobben. Eg skal sjå etter når eg kjem meg heim, i nokre papir eg har liggjande. Desse jølstringane er etter kvart godt kartlagde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Peder Rasmussen og hans hustru i andre ekteskap , Marthe Siursdatter var tremenninger.Peder var sønn av Rasmus Jonsen,som var sønn av Jon Rasmussen , som var sønn av Rasmus Jonsen Lyngstad 1656-1734.Marthe var datter av Siur Rasmussen , som var sønn av Rasmus Torsen og NN Rasmusdatter , som var datter av Rasmus Jonsen Lyngstad. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg fann ingen ting i dei notatene om kor Rasmus Johnsen Lyngstad og Christi Pedersdatter Veiteberg hadde vore før dei kom til Askøy. Derimot fann eg det du nett skreiv om slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Bjørn.Det er bare Pernille Rasmusdatter jeg forløpig ikke har funnet konfirmert.Klarer jeg å finne konfirmasjonen hennes ca.1772-1774 burde det fortelle oss hvor de var fra de forlot Nordås til de dukket opp i Kjøkkelvik .Da burde vi også kunne finne hvor Marthe Johanne var født/døpt.I vilken forbindelse var slektskapet mellom Peder Rasmussen og Marthe Siursdatter nevnt ? Var det i forbindelse med ekteskapet i 1795? Jeg har ikke selv sett orginalkilden. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, dette var i eit notat eg ein gong fekk frå Egil Øvrebø. Utgangspunktet var Sjur og at han hadde eit søskenbarn Rasmus Johnsen i Kjøkkelvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Hei! Kjekt å sjå at dei opplysningane eg har funne stemmer so langt! Men kan nokon seie meg kvar 1. kona til Peder Rasmussen var frå ? (Margrethe Ananiasdtr. f.1753, d. Kjøkkelvik 16.11.1791, vigde 9.11.1787)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er ikke sikker , men en Margrethe Ananiasdatter ble konfirmert i Kinn 12.10.1772 , fra gården Husefæst.Jeg kan ikke se hun ble gift der og hun er ikke i Sogn og Fjordane i 1801 tellingen .Kanskje noen andre har kjennskap til om dette er rette person.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Ja, eg finn ho konfirmert, men ho står ikkje oppført på fødde på denne garden. Derimot finn eg i Fylkesarkivet sine lister så mange som 4 Magrete/ Margrethe døpte i Bremanger kyrkje mellom 1757 og 1761.-utan farsnamn og på andre gardar.(Fødselsåret 1753 treng ikkje vere rett) I Fødde på Huusefæst finnast mange med farsnamn Ananias. Bl.a. Bendix 16.10.1752, Anne 24.6.1752 og Joen 14.10.1752. Her må det vel være fleire fedre med namn Ananias. -Her er det ikkje anna å gjere enn å grave vidare.Ingrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Denne Margrethe A. på Husefæst fekk eit barn utanfor ekteskap 1611 1779 med Cornelius Richardsen Barexten. Barnet fekk namnet Cornelske eller noko slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For ordens skyld så er der skifte etter Margrethe Ananiasdatter i skifteprotokoll for Nordhordland nr.8b side 774 for årene 1790-1794.Det kan jo tenkes at det kan inneholde noen opplysninger av interesse.Når det gjelder Cornilsche finner jeg ikke henne i 1801 tellingen for Sogn og Fjordane .Hun kan jo være død .Det at Margrethe fikk et barn utenfor ekteskap i 1779 , kan jo være grunn god nok til å flytte på seg.En annen liten kuriositet.Denne Margrethe er trolig datter av Ananias Andersen og Anne Isaksdatter , Husefæst.Margrethe og Peder døper sin første datter Anna Christina. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Steffensen

Angående Rasmus Jonsen Lyngstad: Jeg fant en gammel kladd som jeg hadde skrevet av etter boken 'Soga um Jølst' av Albert Joleik. Skifte 1764 etter Jo Rasmusseon og MArte Antunsdtr til borna deira: 1. Olav Johnson Skre 2. Rasmes Jonson på garden Hope ved Bergen 3. Antuns på garden Sælle ved Bergen 4. Eldste-Jo på garden Straume ved Bergen 5. Yngste-Jo, heime, myndig (1765 brv. Jo Jonson Lyngstad og Ragnilde Rasmusdtr. Dvergsdalen) 6. Elling Jonson (tysk kontor i Bergen) 7. Brite Jonsdtr.Jeg fant dessverre ikke Rasmus Jonsen hverken på Hope eller Hop i Fana Bygdebok.Min slekt kommer fra Antuns Jonsen f. 1721 (eller Antonius Jonsen Lyngstad på garden Ortun (Sælen), og derfra videre til gard på Bønes. Du kan også kontakte meg på e-mail: marit.steffensen@c2i.netHilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Steffensen

Angående Rasmus Jonsen Lyngstad: Jeg fant en gammel kladd som jeg hadde skrevet av etter boken 'Soga um Jølst' av Albert Joleik. Skifte 1764 etter Jo Rasmusseon og MArte Antunsdtr til borna deira: 1. Olav Johnson Skre 2. Rasmes Jonson på garden Hope ved Bergen 3. Antuns på garden Sælle ved Bergen 4. Eldste-Jo på garden Straume ved Bergen 5. Yngste-Jo, heime, myndig (1765 brv. Jo Jonson Lyngstad og Ragnilde Rasmusdtr. Dvergsdalen) 6. Elling Jonson (tysk kontor i Bergen) 7. Brite Jonsdtr.Jeg fant dessverre ikke Rasmus Jonsen hverken på Hope eller Hop i Fana Bygdebok.Min slekt kommer fra Antuns Jonsen f. 1721 (eller Antonius Jonsen Lyngstad på garden Ortun (Sælen), og derfra videre til gard på Bønes. Du kan også kontakte meg på e-mail: marit.steffensen@c2i.netHilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.