Gå til innhold
Arkivverket

[#8103] Landsomfattende søk - merkelige svar


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Jeg lette etter en Edvin Bernhardt Zahl Nilsen. Søkte på fornavn = Zahl og etternavn børjar på Ni. Fikk 8 svar i Nordland som alle het et-eller-annet Zahl Nilsen. Greit.Men fikk også tre svar i Vestfold. Alle het et-eller-annet Nilsen f. Nilsen (og inneholdt overhodet ikke ordet Zahl). Hvordan fikset maskinen det???Jeg fant forøvrig ikke han jeg lette etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her er nok noko, ja. Alle Zahl er i Nordland, når ein då avgrensar burde ikkje Vestfold koma inn. Eg skal sjå på det så snart eg rekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Alt har si forklaring. Etter kvart som du søkjer på fleire kriterier passar systemet på at det må ha like mange treff på kvar person. Søkjer du på zahl må du ha eit treff. Held du fram med nilsen, må talet gå opp til to. Logisk, kva? Systemet fungerer og slo til for vestfoldingane. Kvifor? Fordi dei heitte Nilsen to gonger! Det var damer som stod innført med Nilsen f. Nilsen. men no er det ordna slik at dei berre vert talde som Nilsen ein gong.Men prisen å betala er at det ikkje nyttar å søka etter Nilsen f. Nilsen; du vil ikkje koma lenger enn til å få alle Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Dette var så logisk at jeg ikke skjønte det...Forøvrig synes jeg synd på deg - Tenk på alle klagene du kommer til å få fra alle dem som søker på Nilsen f. Nilsen...:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det er sikkert jeg som har fulgt dårlig med i timen - men går det an å søke på Nilsen f. Nilsen??? Jeg har forgjeves prøvd å finne en metode å søke på flere fornavn på. 'Ole Andreas' gir svar 'du har ikkje gjordt noko utval'. Å først søke på det ene og så søke på det andre (to etterfølgende søk på fornavn) gir samme svar.Og når jeg først er inne på spørsmål om landsomfattende søk. Drømmen min er å kunne søke gårdsvis/familievis også - å søke på kombinasjon av personer, altså å kunne søke blandt alle Ola'er som bor sammen med (kone eller datter eller andre) ved navn Kari.Men det krever kanskje en helt annen oppbygning av databasen? Men det er lov å drømme...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ja, det er lov å drøyma. Databasen er greitt nok bygd opp til eit slikt søk, faktisk mykje betre enn det som er vanleg; ein relasjonsdatabase. Men det krev ein del fiffig programmering. Men på den andre sida, å få til det som er vanskeleg...Å søka på Ole Andreas i to omgangar går fint; eg finn 1021 kroppar i 1900. Søkte først på førenamn lik ole, dinest på førenamn lik Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Du skal fint kunne søke på flere fornavn, men ikke samtidig. Du søker først etter ole, deretter søker du etter andreas. En liten feil i programmet gjør at du ikke får se at du har søkt etter andreas, kun ole, men du vil se av tallene for forekomster i de ulike fylkene, at du har innsnevret søket ditt. Nå kan du søke videre på etternavn, gardsnavn o.l. Og har vedkommende flere etternavn bruker du samme prosedyre som for fornavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg søkte nettopp på fødestad Skjold i 1900-tellinga. Deretter på etternamn på Lund- Fekk då opp to karar i Austfold som heitte Lund@Lunde, men som slett ikkje var fødde i Skjold - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.