Gå til innhold
Arkivverket

[#8119] Jeg gjør et nytt forsøk på slekt fra Roland i Vest


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Ved folketellingen for Bjelland og Grinnem i Vest Agder 1900, finner jeg Nikoline Nilsdatter som fødd i 1880, hun er gift med Jens Nilsen Roland, han fødd 1870, jeg har også klart å finne paret sine fire barn, Anna, Kaia, Johan og Alfred. Håpet var å kunne spore fra hvor Nikoline kom fra.Det er mye som tyder på at hun kommer i fra Bjelland et sted, men jeg klarer ikke å lokalisere henne, eller hennes eventuelle foreldre. Er det noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Har dei ikke konfirmert ei Nikoline i Bjelland eller i nabolaget,der pleier å stå bosted i kirkebøkene. Og veien til arkivet er vel ikke lang for deg---.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

I følge Bjellandsboka side 447 levde Jens Nilsen Roland (16.2.1882-10.6.1953) og Nikoline ( 23.4. 1880-13.1.1950) på Nereheia i Roland. (Nikoline's etternavn er ikke nevnt) I den elektroniske utgaven av Bjellandsboka finner man på søk bare en annen Nikoline (Nicoline): Nikoline Kiddelsdatter født i 1889 og som trolig reiste til Minnesota. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hei Fra Klokkerboken (KLOK B-4 1869-1886)i Bjelland er bla. følgende opplyst: Nikoline født 26.04.1880 døbt 30.05.1880. Moderen, Kari Nilsdatter øvre Homme, 22 år. Faderen, Nils Olsen Morstøl i Romsdal, 23 år.Med vennlig hilsen Knut Fjogstad knufjo@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

En hjertelig takk til Petter og Knut. Jeg håpte på at noen satt med Bjellandsboken, men skjønner jeg deg riktigt at denne ligger på nettet? Jens fødselsår er nok feil, han er etter gravsteinen på Bjelland kirkegård fødd, 16-2-1870. Att det er en forskjell på noen dager på Nikoline sin fødselsdag, tar jeg med en 'klype salt'. Jeg har hørt at hun skulle ha kommet fra Homme, men jeg spør meg, er det andre steder navnet Homme kommer fra en fra Setesdalen? Noen sier at det også finnes gård/er i Bjelland med dette navnet,hun hadde slekt som bodde i Kristiansand som brukte etternavnet Haugland, og dette er jo et Bjellandnavn.At hennes kjødelige fader kom fra Romsdal, var helt nytt. Igjen takk for hjelpen. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er flere bruk i Bjellandsområdet som heter Homme. Der er Homme flere steder i VA, Søk på RHD i matrikkelen viser det, og en god kartbok er heller ikke dum når vi leiter etter slekt. MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Var litt rask---.Der er både ytre og øvre Homme i Marnadalen,husker eg ikke feil(30 år siden vi bygde ut Tungefoss) så er det rett nord for Mannflåvannet og sør for Bjelland sentrum.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.