Gå til innhold
Arkivverket

[#8122] Amund Jensen Støttum, Enebakk


Gjest Marit H. Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit H. Knutsen

Er der noen som kjenner til Amund Jensen som bodde på Støttum i Enebakk i 1801-tellingen? Tror hans var gift 1. gang med Anne Andersdatter 2. gang med Maria Jonasdatter. Opplysninger om hans koner evt. andre barn ønskes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg kjenner desverre ikke noe særlig til Støttum, så jeg kan ikke hjelpe deg med mere enn det som står i bygdebøkene for Enebakk, og der står det ikke særlig utfyllende. (Håper andre kan hjelpe deg videre.) Først Bd II s 167, tydeligvis ang. Vesle-Støttum (litt utydelig her): 'Amund Jensen (ca 1747-1810) var enkemann på Siljås da han ble g 1777 m Mari Jonasd ca 1754-1805. Barn født på Støttum: Ragnhild f 1781, Else Maria f 1784, Dorte og Berte f 1787 (Dorte d 1787), Klemmet f 1789, Dorte f & d 1791, Dorte f 1792, Sissel f 1795, Johannes 1798-1802. Sønnen Jens (f ca 1780) tjente i 1801 på Store-Støttum. Amund Jensen var g 1. gang m Anne Andersd fra Tysdal. Barn: Johanne f ca 1769, Marie, g m Brynjul Andersen By.' Under Søstua Siljås (Bd III s 221) står det bare at: 'En Amund Jensen var enkemann på Siljås i 1779, men var siden br. av Støttum.'Under Tysdal fant jeg desverre ingenting. Som du ser gjorde de tre forsøk på å skaffe seg en datter ved navn Dorte, så sannsynligvis finnes det en mormor eller farmor her ved navn Dorte. Det kan jo være et brukbart utgangspunkt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er forskjellige opplysninger om Amund Jensen. I 1801 skal han være 68 år, men i Enebakkboka står det at han er født ca 1747. Dessverre er kirkebøkene for Enebakk mye ødelagte, så det er ikke så lett å finne konkrete opplysninger. Det er mulig at han ikke var fra Enebakk. Han var i hvert fall gift med Anne Andersdatter fra Søndre Tysdal, men jeg har ikke funnet når og hvor de giftet seg. Anne var datter til Anders Hansen og antakelig het moren Kirsti Gunnulvsdatter. Anders var fra Solberg på Hammeren og kjøpte Søgarden Tysdal i 1753. Amund og Anne er nevnt i skiftet etter Hans Gulliksen på Tarm (nå kalt Åser) i Dalefjerdingen i 1799. Han var Annes fetter. Anne var da død, men barna Johanne, 30 år, og Maren gm. Brynjulf Andersen på Nordre By, arvet hennes del. Jeg skal se om jeg finner Johanne og Maren konfirmerte i Enebakk. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

HeiDette var interessant. Min mann, Øystein, er etterkommer etter Brynjulf Andersen og Mari Amundsdatter. Og her har jeg stoppet opp og ikke funnet mer. Det ser ut til at dere har funnet foreldrene til Mari/Maren for meg. Takk! Hilsen Kersti Sorter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Kersti, dette var morsomt! Da er din mann og jeg 7-menninger, for Johanne, søsteren til Anne Andersdatter, er min tipp-tipp-tipp-oldemor, hvis jeg har telt riktig i farten. Våre felles aner er altså Anders Hansen på Tysdal og Kirsti Gunnulv/Gunoldsdatter. Har du funnet dåpen til Mari/Maren Amundsdatter? Jeg kan ikke finne den i Enebakk. Min tipp-tipp-oldemor Siri Bye er fadder for to av Maris barn. Siri var gift med Gunder Olsen på Søndre By, Maris fetter. Har du Enebakk-bøkene? Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Hei Laila. Det er veldig lenge siden jeg har jobben med denne gren av slekta, og jeg fant ingenting om Mari/Marens i Enebakk før hun giftet seg. Jeg fant heller ikke noe ang. Brynjulv Andersen, så her er jeg helt blank. Øystein er ettekommer etter Mari og Brynjulvs datter, Anne, og Syver Torgersen. Jeg har Enebakk-bøkene, men de er for tida på utlån. Gleder meg til å få dem tilbake. Det hadde vært moro om vi kunne utveksle opplysninger? Min email-adresse er: ksorter@bamble.online.no. Hilsen Kersti Sorter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Kersti, jeg skal sende det jeg har når jeg får samlet det litt. Det er mye jeg mangler, for det er noen 'nøtter' her, og opplysningene passer ikke sammen. Jeg fant konfirmasjonen til Anne Andersdatter Tysdal i 1758 i Enebakk, men det passer jo ikke sammen med at hun skal være født i 1752 som det står i Enebakkboka. Men kanskje det hjelper når vi er to til å lete! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Thore Bakk

Hei ! Jeg ser at det er en stund siden dette temaet har vært oppe. Som etterkommer av Amund Jensen og hans andre kone , Mari Jonasdatter (datteren Sissel f. 1795) kunne det være interessant å få høre om noen har funnet ut noe mer vedrørende Amund og hans andre kone, Mari Jonasdatter. Det som forvirrer er at Amund oppgis å være 68 år i folketellingen i 1801 , mens bygdeboka for Enebakk opplyser at han var født ca. 1747. Da Amund ble gift andre gang i 1777 var han enkemann på Siljås. På nabogården Oppistua Årsrud bodde ekteparet Jens Kristoffersen og Thore Halvorsdatter. De ble viet i 1743 og fikk sønnen Amund på denne gården i 1745. Kan dette være riktig Amund Jensen ? Og hvem var hans kone Mari Jonasdatter , født ca. 1755 og død 1805 på Lille Støttum ?mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Stein Eriksen

Ser det er lenge siden det har vært noen innom dette temaet, men forsøker alikevel:Noen som vet noe om datteren Dorte, f. 1792....Er det denne Dorte Amundsdatter som i 1818 gifter seg med Anders Christophersen ?MvhStein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

I bygdebok for Enebakk, bnd. 2, s. 211, nevnes'Dorte Amundsdatter Frydenlund under Bøler, f. 1792 på Støttum, ble gift 1818 med Anders Kristoffersen Bøler, f. ca. 1791.'I kirkebok for Enebakk finner vi :Christian Andersen Korsveien, f. 21/1 1823, konfirmert i 1838 ogJohannes Andersen Korsveien, 6/11 1830, konfirmert i 1846.Foreldre er Anders Kristoffersen og Dorte Amundsdatter.mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Thore Bakk

Det ser ut som om opphavet til Amund Jensen Støttum fortsatt er et mysterium.Han ble far til barna: Johanne f. ca. 1769, Marie f. ca.1771 (begge med Anne Andersdatter Tysdal). Anne f. 1777, Jens f. 1779, Ragnhild f. 1781, Else Maria f. 1784, Dorte f. 1787-1787, Berte f.1787 (tvilling), Clemet f. 1789, Dorte f. 1791-1791, Dorte f. 1792, Sidsel f. 1795, Johannes f.1798-1802. Alle med Maria Jonasdatter f. ? - 1805.Jeg har forsøkt å få en oversikt over hva som skjedde med barna og starter med Johanne født ca. 1769.Hun er ikke funnet døpt i kirkeboken for Enebakk, men det skal sies at denne er i svært dårlig forfatning for dette tidsrommet.I 1785 blir en Johanne Amundsdatter Støttum konfirmert.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7560&idx_id=7560&uid=ny&idx_side=-234>Lenke 9/6 1793 døpes uekte barn, Andreas, av pige Johanne Amundsdatter Korsveien. Som far blir utlagt en Ole Bergersen.Lenke8/2 1801 døpes Berthe, uekte barn av Ole Bergersen og Johanne Amundsdatter på Søndre Taj-eiet.LenkeI tellingen for 1801 finner vi dem her og de er nå gift.LenkeJeg har ikke funnet dem som viet i Enebakk.Fattiglem Ole Bergersen på Næsset dør 25/9 1820, 63 år gammel.Lenke I bygdeboken for Enebakk står det i bnd. 2,s. 450 at en Berthe Olsdatter, gift med Even Kontra under Heiås, er halvsøster til Sissel Amundsdatter f. 1795. Ved vielsen til Even og Berthe i 1824 Lenke er hun 22 år gammel. Det er da mye som tyder på at hun er den Berthe som blir døpt 8/2 1801 av Johanne Amundsdatter. Hun er derfor ikke halvsøster, slik bygdeboken sier, men niese til Sissel Amundsdatter.Det står også i bygdeboken at Johanne Amundsdatter var enke etter Kristian Langstrøm.11/7 1835 dør Johanne Amundsdatter i Langstrøm (under Siljås).Lenke Når datteren Berthe Olsdatter har Haagine til dåpen 28/8 1831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Datter nr. to i rekken, Marie, skal være født ca. 1771. Hun er ikke funnet døpt eller konfirmert i Enebakk. En Mari Amundsdatter Thonehagen ble konfirmert i 1786, men denne plassen vet jeg ikke hvor lå i Enebakk.[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026070235.jpg>LenkeI 1792 ble hun gift med Brynjulv Andersen f.ca. 1765 fra Skjønhaug under Bye. Brynjulv døde på Skjønhaug i 1818. Lenke LenkeMarie Amundsdatter døde 1838 på plassen Grinda under Krogstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Datteren Anne, f. 1777 på Vesle-Støttum, [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026070031.jpg>Lenke ble konfirmert i 1793. Bosted er da på Bøler. LenkeI 1803 ble hun viet til Peder Johannesen Holt f. 1781. LenkeDe fikk datteren Maria i 1805. Lenke Hennes videre skjebne kjennes ikke.I 1819 fikk de sønnen Amund på Holt. LenkePeder Johannesen, Anne Amundsdatter og sønnen Amund flyttet til Hobøl i 1825. LenkeFem år senere flyttet de videre til Myhrer i Kråkstad. LenkeHer blir sønnen Amund Pedersen Røyss konfirmert i 1834. Lenke Hans videre skjebne er ukjent.Fattiglem Peder Johannesen Myhrer dør i Kråkstad i 1840. LenkeDet er mulig at det er 'vår' Anne Amundsdatter som dør som enke, 67 år gammel, på Mørkplass i Kråkstad, i 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Sønnen Jens ble født 1779 i Enebakk [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026070036.jpg>Lenke og vi finner ham som konfirmert på Lille Støttum i 1796. LenkeVed folketellingen i 1801 er han en av tjenestefolkene på gården Støttum. Lenke8 Desember 1811 blir en jente ved navn Anne født på Ødegården under Prestegården. Moren er Marie Eriksdatter. Lenke Hun er vel den Marie som Erich Ødegården har til dåpen i 1792. Lenke Far til Anne blir sagt å være ungkar og soldat Jens Amundsen Klokkerud. Anne blir kun 15 uker gammel og begraves i April 1812.Jens og Marie er da blitt gift. De ble viet 11 Januar 1812. LenkeI 1813 får Jens og Marie datteren Anne Maria. Lenke De bor nå på Ødegården under Prestegården. Også datteren Anne Maria dør som barn. (August 1813).Jeg har ikke funnet flere barn i dette ekteskapet.6/9 1835 dør Jens Amundsen som inderst på Barbøl.Ved folketellingen 1865 bor Marie Eriksdatter som inderst på Svartebekk. LenkeDet er trolig hun som dør, 82 år gammel, på Bakken under Saltvedt 7 Mai 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Tillegg til innlegg nr. 12Det viser seg at ungkar Christian Fridrichsen og pige Johanne Amundsdatter blir viet 20/12 1806 i Enebakk. De bor på Borud. Dette er da nesten 14 år før fattiglem Ole Bergersen på Næsset dør. Enten så er dette ikke riktig Ole Bergersen, eller så var vår Johanne Amundsdatter aldri gift med Ole Bergersen. Kan de stå oppført som gifte i folketellingen, mens de i realiteten kun var samboere ??Johanne fikk i 1808 datteren Kari med Christian Fridrichsen.Lægdslem Christian Frederiksen Langstrøm f. 1780 dør 26/12 1869 på Kopaas under Opsahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thore Bakk

Ragnild Amundsdatter Støttum ble døpt 30/9 1781. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026070048.jpg>LenkeI 1796 finner vi henne konfirmert bosatt på Lille Støttum. LenkeI folketellingen 1801 finner vi en Ragnhild Amundsdatter, 22 år gammel, som tjenestejente på gården Ekeberg. På en plass under denne gården finner vi også en husmannssønn Anders Hansen, 17 år gammel. LenkeI 1805 finner vi under viede i Enebakk, ungkar Anders Hansen Hougsten og pige Ragnhild Amundsdatter Flatebydalen. LenkeI 1807 døpes Johannes av Anders Hansen og Ragnhild Amundsdatter Hougstenskrabben. Lenke Johannes dør i 1809.I 1815 finner vi at en Johannes blir døpt av enke Ragnhild Amundsdatter Ovindskrabben. Som far blir utlagt soldat av Nordenfjeldske infanteriregiment, Niels Halvorsen. LenkeNiels Halvorsen, 27 år, og enke Ragnhild Amundsdatter, 35 år, begge Skrabben, blir viet i Enebakk 27/4 1816. LenkeDødsdato til Anders Hansen er ikke funnet. I følge Enebakk bygdebok, bnd. 2, s. 450, så skulle Ragnhild ha vært gift med en Nils Amundsen Skrabben??I 1818 får de sønnen Anders (ikke funnet viet eller død i Enebakk) Lenkeog i 1820 får de sønnen Halvor. Han dør allerede i 1823. LenkeEn Ragnhild Amundsdatter Lia under Gjestang dør 1853, 70 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Eriksen

Noen utfyllende kommentarer:Anders Hansen ble begravd 22.05.1814.Ragnhild Amundsdatter giftet seg 27.04.1816 med Niels Halvorsen. Niels ble født på Templet (Lorentzløkka) under Store Strøm i Rælingen. Han ble døpt 22.03.1778.Niels og Ragnhilds barn:-Johannes Nilsen født 04.03.1815 på Ovinskrabben under Auen i Enebakk. Døpt 23.03.1815. Johannes giftet seg med Siri Pedersdatter. De bodde i 1840 på Kjensli under Flateby der mor Ragnhilds første mann, Anders Hansen, kom fra. I 1843 bodde de på Enger under Fossum. Barn Pauline f.1840, Halvor f.1843 og Nikolai f. og d. 1847.-Anders Nilsen født 12.01.1818 på Haugsteiskrabben under Haugstein i Enebakk. Døpt 13.01.1818. Konfirmert 21.10.1832, bodde da på Svendsrud under Fossum i Enebakk. Tjener i 1840 på Nordby og 1842 på Tomta under Tomter i Rælingen. Gift 10.11.1842 i Rælingen med Johanne Halvorsdatter. Bodde på Enga under Nordby i Rælingen og fikk ni barn, bl.a. Nilla Andersdatter (1849-1917), min oldemor. Død 03.06.1895 på Fet fattiggård/Hov gård i Fet. Arbeidet på Nordby bruk i Rælingen. (Bilde av ham i Rælingenboka.) -Halvor Nilsen født 27.12.1820 på HaugsteiskrabbenEr noen av dere etterkommer av Niels og Ragnhild? Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Amund Jensen og Mari Jonasdatter. Deres datter Else Marie.Til Thore Bakk, dette er vel den samme Amund som er far til ”min” Else Amundsdatter som du hjalp meg med i innlegg #50116. Anders Hansen Kjensli døpt. 30.sept. 1781 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7560&idx_id=7560&uid=ny&idx_side=-48>Lenke og Else Amundsdatter Støttum døpt 8. feb. 1784 LenkeDe ble gift 3. aug. 1806 Lenkedatter Marie Andersdatter f.1808 Lenke er min tipptipptippoldemor.sønn Hans f. 1811 Lenkesønn Anders f. 1814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Hei Torunn og Marit. Takk for kommentarer og flotte tilleggsopplysninger. På min lille gjennomgang av barna til Amund Jensen Støttum er jeg nå kommet til datteren Else Maria f. 1784. Hun som også er nevnt i innlegg 50116. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=50116&sok=enebakk&startnr=&antall=&spraak=&nr=4&antinnlegg=27#anker>LenkeSom det ble nevnt i den diskusjonen så er det en liten nøtt ute og går her. Både Else Maria f. 1784 og søsteren Ragnhild f. 1781 var gift med en Anders Hansen og begge familiene har i følge kirkeboken vært bosatt i Hougstenskrabben. Om ikke dette skulle være nok så ble også søstrene enker omtrent samtidig. Ved gjennomgang av kirkeboken har det kun lykkes meg å finne en Anders Hansen død i dette tidsrommet. Nemlig, som dere begge nevner, Anders Hougsten-Skrabben gravlagt 22/5 1814, 32 år gammel. Jeg heller til at dette må være mannen til Else Amundsdatter. Hvor finner vi i så fall mannen til Ragnhild Amundsdatter?Else Amundsdatter giftet seg på nytt med en Hans Abrahamsen. Jeg har ikke funnet deres vielse. 19/9 1816 får de sønnen Johannes. Lenke De er da bosatt på Sandbekken under Flateby i Enebakk.9/8 1820 får de sønnen Anders. Lenke Da han døpes i Enebakk kirke har de bopel Sagstuen under Byebruget i Rælingen. Presten har forøvrig skrevet Else Andersdatter.Ved sønnen Amund, født 20/5 1823, sin dåp har de også adresse Sagstuen i Rælingen. LenkeGuldbjør blir født 11/3 1826. Vi finner nå familien på Ovind-Skrabben i Enebakk. Lenke11/5 1830 dør Hans Abrahamsen. Han er da bosatt på Sagstua unde Bye i Rælingen. LenkeI 1830 melder enke Else Amundsdatter og fire barn utlytting fra Enebakk til Rælingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thore Bakk

Neste barn ut er Berthe, som ble døpt 8/4 1787. Hun var tvilling med Dorthe, som døde 3 måneder gammel. I 1803 finner vi en Berthe Andersdatter Støttum som konfirmert.Det er ikke umulig at dette kan være en skrivefeil for Amundsdatter.Som nevnt i et tidligere innlegg finner vi en oversikt over søskenene på Støttum i bygdeboken for Enebakk, bnd.2,s.450. Her nevnes det at vår Berthe Amundsdatter skal ha bodd på Mjærskogmoen. Det er derfor ikke usannsynlig at den Berthe Amundsdatter Mjerskougplads som føder datteren Pauline, 9/8 1826, er riktig. Som far nevnes 'en Ole'.Neste spor etter Berthe dukker opp i folketellingen for 1865. Her finner vi henne som enke og lægdslem på Sagstua under Gjedsjø i Kråkstad. Datteren Pauline (nå kaldt Nilsdatter) og mannen Anders Andersen, med barn, bor også her.Barna er Anton f. 12/3 1857, Ole Christian f. 10/6 1859 og Maren Emilie f. 27/10 1864.Enken Berthe Amundsdatter dør 4/2 1877 på Gjedsjøplads i Kråkstad.20/12 1895 dør datteren Pauline på Ødemark i Kråkstad og hennes mann, Anders Petter Andersen, f. 1829 i Aremark i Sverige, dør 13/1 1908, samme sted.Dette er hva jeg foreløpig har klart å finne ut. Spørsmålet er bl.a. hvem var Berthe Amundsdatter gift med og hadde hun flere barn enn Pauline?Hjelp mottas med takk. Mvh Thore Bakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.