Gå til innhold
Arkivverket

[#8126] Motzfeld-slekt


Gjest Steinar Gilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Gilde

Jeg har en Anne Marie 'Mosfelt' som ane. Hun var født ca. år 1800, mest sansynlig før 1800. Hun fikk som enke en sønn, Andreas Hansen, som ble døpt i Ørland kirke i 1822. Jeg søker derfor etter (Mosfelt)...Motzfeld'er i Midt-Norge som kan gi meg en ledertråd for å indentifisere Anne Maria. Det kan vel hende at andre deler av Norge også kan være riktig søkeområde. Med hilsen S.Gilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Rustad

I leksikon av 1912 finner jeg en som passer i tid Han heter Fredrik Motzfeldt (1779-1848)Han var Eidsvolsmann,embetsmann og politiker Cand .jur 1801 konstituert byfogd i Molde 1802. En heter Peter Motzfeldt (1777-1854)Eidsvolsmann, embetsmann,militær og politiker.Artilerioffiser 1795.Premierløytnant i Vestindien 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Den eldste kjente Motzfeldt het Peter M. Han var f. i Luneburg iTyskland og døde i Kjøbenhavn 1650. Han var der stadskaptein og kjøpmann. Kona hans het Maria von Heimbach.2 av barna har jeg: Peter M., som var rådmann i Kjøbenhavn og døde 1702, og Maria M., f. 1614. Hun var g.m. Joachim Schumacher og de hadde sønnene Peder og Albert, bedre kjent som Peder Griffenfeldt, f. 1637, og Albert Gyllensparre.Rådmann Peter M. hadde sønnen Peter Nicolay M., f. ca 1660, død på Jylland 1732, generalmajor. Han var g. (1) m. Kirstine Hansdatter Schade, også kjent som K.H.Callundborg, f. 1660, d. før 1704. G. (2) m. Anne Sophie Muhlheim. I første gifte hadde han sønnen Peter Jacob M., f. 1699 i Danmark, d. 14.03.1791 på Bragstad i Inderøy. Han var generalmajor. Han var g. (1) m. Thale Marie Ahrenfeldt (1700-24.03.1742), datter av Axel Ahrenfeldt og Anne Stygge Myhlheim, og g. (2) 1743 m. Abel Cathrine Lillienschiold (1717-26.06.1789)I første ekteskap hadde Peter Jacob M. sønnen Ulrich Anton M. (1738-1783), kaptein.I annet ekteskap hadde han sønnen Carl M. (f.1741 i Ringsaker, d. 13.01.1816 på gården Fredskjær i Moss. Han var generalmajor. (Han er min kones 3-tipp-oldefar).Det finnes mye etterslekt etter både Ulrich Anton M. og etter Carl M. Jeg stopper imidlertid her nå, og avventer beskjed fra deg hvorvidt det jeg her har opplyst er av interesse.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gilde.

Takk for svarene. Her ser jeg at det er Motzfeldt-slekt spredt utover i Norge. Jeg hadde håpet på at noen kanskje hadde Anne Maria i sin slektdatabase, men så enkelt er det vel ikke. Skal nå prøve å søke i 1801-folketellingene i de nevnte områden. Takk for hjelpen til så lenge. SG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til Hans M. Du skriver at Carl Motzfeldt (1741-1816 ell. 1815?)er av Peter J. Motzfeldts 2. ekteskap med Abel Cathrine Lillienskjold. Mon det? Thale Marie Arenfeldt (uten h) døde i mars 1742 og Carl M. oppgis født i 1740 eller 1741, altså uansett før Thale Marie A. dør. Jeg har registrert Carl M. som datter i 1. ekteskap, sammen med 5 andre barn. I 2. ekteskap har jeg Benjamin og Friedrich Christian. Hvis du må flytte din kones ane Carl M. fra 2. til 1. ekteskap kan du 'glede' deg - Torbjørn Pihl i Bergen har registrert over 1000 aner til Thale Marie Arenfeldt - hvis jeg husker riktig. Thale Marie Arenfeldts eldste datter Marie Sophie er forøvrig min ane og du finner mye rundt henne på min hjemmeside http://home.no.net/camu/starte.htm Vennlig hilsen Carl Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Carl M. Jeg må bare legge meg flat og takke deg for at du gjør meg oppmerksom på feilen jeg har gjort. Jeg sitter med en kopi av 'Stamtavle over Familien Motzfeldt' fra 1883, og der fremgår tydelig nok at Ulrik Anton M. og Carl M. var helbrødre og sønner av Peter Jacob M. (1699-1791).Ifølge stamtavlen hadde Peter Jacob M. og hans første kone Thale Marie Arenfeldt (1700-1742) hele 10 barn, født i perioden 1728-1741. Av disse var Ulrik Anton M. (1739-1783) nr. 8 og Carl M. nr. 10 og altså den yngste. Stamtavlen viser videre 3 barn i Peter Jacob M.s annet ekteskap, nemlig Jacob (1744-1816), Thale Marie (17.05.1753-1791) og Fredrik Christian (14.02.1757-24.07.1811), men ingen Benjamin er nevnt.Forøvrig viser stamtavlen at Carl M. ble født 1741 og døde på Fredskjær ved Moss 13.01.1816. (Dette kan kanskje tenkes å være hans begravelsesdato?). Og stamtavlen navngir 5 barn av Carl M., 3 i hans første ekteskap, med Margrethe Marie Nobel Westerwaldt (1747-28.10.1799), og 2 i hans annet ekteskap, med Christine Elisabeth Wessel (1780-1857). Imidlertid hadde han to døtre som ikke er nevnt i stamtavlen. Den ene av disse, Marianne, som er min kones ane, ble født 1763 som 'uekte' datter, men bar like fullt etternavnet Motzfeldt, så man må kunne gå ut fra at Carl anerkjente henne som sin datter. Morens navn har jeg ikke klart å finne, men hennes patronym var antagelig Zeliusdatter. Den andre het Carolina Margaretha og ble født ca 1781 og derfor troligvis i hans første ekteskap.(Siden hun ikke er inkludert i den gamle stamtavlen, kan man kanskje ikke helt utelukke at også hun, i likhet med Marianne, kan være avlet utenfor ekteskap? 'Uekte' barn snakket man vel helst ikke om i 1880-årene).Dersom du kjenner til konkrete feil i den nevnte stamtavlen, hører jeg gjerne om det.Jeg takker igjen for din korrekte påpekning og utveksler gjerne ytterligere data om Motzfeldt-slekten, om det er ønskelig fra din side, Benytt gjerne e-post om du finner det greiest.Vennlig hilsen Hans M. e-postadresse: tophat@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.