Gå til innhold
Arkivverket

[#8136] Bjørnstad


Gjest Monica Scinkler  Staal
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Scinkler  Staal

HEI,Min morfars slekt kommer fra Hedemark,Næs og Vinger.Min tipoldefar het Gulbrand Kristiansen Bjørnstad f:1850 på næs,nå har jeg søkt i digitalarkivet uten hell x-antall ganger.Er det mange gårder\husmanns plasser på næs som heter Bjørnstad? Og hvor er det enklest å finne dem og de som bodde der? Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei! Jeg finner en Bjørnstad i Næs på Hedmarken i matrikkelen for 1886 på RHD med bruker Ole H Furuset. Selv om din tipp bruker etternavnet Bjørnstad, er det ikke sikkert at han er født der, han kan ha arbeidet der før han eventuelt reiste ut. Ved avansert søk i folketellingen for 1865 hos RHD, uten fylkesavgrensning: Fornavn: *bran* Etternavn: *ristian* Fødested: næs Fødselsår 1848-1852 dukker det opp bare en kandidat: Gudbrand Christiansen født 1849, på gården Årvold nordre og søndre. Sløyfer du fødested får du opp 3 aktuelle kandidater i Hedmark i 1865. Ved samme søk i 1900, men uten fødested, får jeg bare opp en aktuell kandidat født i Ringsaker. Er dette til noe hjelp? Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

PS. Ved søk på gardsnavn i digitalarkivet 1865 Hedmark, finnes 1 Bjørnstad i Næs og 2 i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

I ft 1865 finnes det en Gulbrand Xtians. som lægdslem på gården Hoel i Næs prestegjeld. Han er f. på Næs og er i sitt 15. år. X'en i navnet er nok en forkortelse for Krist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Skaug

Hei.Vet ikke om jeg kan bidra med noe, men jeg kommer med en liten opplysning alikevel.Jeg er bosatt i Ringsaker kommune - mot Nes. Jeg er nabo til et tidligere husmannsbruk som heter Bjørnstad. Denne plassen ligger under gården Dalby i Gaupen. Det sies at navnet Bjørnstad kom av at en liten jente ble ihjelslått av en bjørn for ca. 150-160 år siden (uten at jeg er navnehistoriker og kan bekrefte om det navnet oppstår på den måten).Jeg nevner stedet fordi det ikke fremkommer i folketellinger hvis du søker på Bjørnstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Finn Sollien

Hei Monica! Hvem og hvor i Vinger har du et slektsforhold til? Dette er av interesse for meg for jeg holder på med oppdatering av slekter i Vinger. Send meg gjerne en mail på denne adr.:fisollie@online.no Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Monica, det finnes ingen Gulbrand/Gudbrand Christiansen født på Bjørnstad, Nes i det aktuelle tidsrommet. Det finnes en f.23/4-1849 Aarvold, han reiste til Toten 1872. Den neste aktuelle er født 2/7-1850 på Caulum og han reiste til Christiania 1882. Det er vel helst den siste siden Caulum er nærmere Bjørnstad .Hans ekteskap vil jo gi farens fornavn og patronymikon slik at en mer større sikkerhet kan identifisere ham. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Scinkler  Staal

Tusen takk Hans!Den Gudbrand som er født på Aarvold har til nå vært den mest aktuelle.Nå skal jeg ta en nermere titt på han som er født på Caulum.Siden han flyttet til Christiania er han kansje mer aktuell. MVH Monica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Scinkler  Staal

Hei igjen! Har nå funnet ut at Gulbrand Kristiansen er f.26/6 1850.D.9/7 1913 iHalden.Da er spørsmålet,den gulbrand som var født på Caulum,var han døpt eller født den 2/7 1850?MVH MONICA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Monica, Gulbrand Christiansen f.2/7 dpt.16/9 1850 Caulum, Nes. Da er den du leter etter ikke nesning hvis dine data er korrekte fordi det ikke er født noen ved det navn på Nes med den datoen du har. Finn ekteskapet så vil du få farens navn og hvor han er født. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Scinkler  Staal

Hei! Hans, og takk for hjelpen. Jeg får ta en ny titt i kirkebøkene MVH Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.