Gå til innhold
Arkivverket

[#8138] Udvandring fra Bergen ca. 1908


Gjest Jan Wibrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Wibrand

En af mine forfædre: Laurits Henrik Ørnberg udvandrer til USA i 1911.I 1919 besøger han Danmark sammen med hustru: Else Janet ?, der ved tilbagerejse i 1920 over for immigrationsmyndighederne i USA (Ellis Island) opgiver at være 29 år (født ca. 1891) og tidligere at være kommet til USA i 1908 samt at hun er født i Bergen i Norge. Kan nogen hjælpe med at finde (oplyse hvordan jeg finder) familienavn, fødselsdato, forældre etc. Tak på forhånd. Hilsen fra Jan Wibrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Emigranter fra Bergen:Bergen, nr. 1271. 7. aug 1908: Elsa Jeanne Scarborough, ug. Husarbeide, født 1889 Bergen, alder 19. Bosted: Nesthun, Fane (idag: Nesttun, Fana). Bestemmelsessted: AmkChicago, Ill. Billett: Nei,(reiser til sin tante derover). Linje: Cunard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du finner familien på gården Midtun i Fana i 1900-tellingen:Foreldre William Scarbor? f. 1858 i Belfast, presbyterianer, fabrikkeier uldvarefabrikk og konen Emilie f. 1862 i Bergen.Barn: Henry f. 1888, Elsa f. 1889, Robert f. 1891, Alan f. 1898 - alle Bergen (men ikke blant de døpte i Bergen!)Blant vigde i Bergen finner jeg: William Henry Scarborough og Emilie Birgitte Lehmann gift Nov 22 1887 hos BB (byfogden, borgerlig).Emilia Bergitte f. 28. april, døpt 18. mai 1862 i Domkirken, foreldre: Carl Ludvig Lehmann f. 1834 og Monsine Olufine Johnsen f. 1841. Bosted: 11-253 (Sverresgt. 2). Dette paret hadde 14 barn i Bergen. De var viet 3. nov 1861.Williams foreldre finner du i Bergen fra og med 1875-tellingen: John Vickers Scarborough f. 1820/23 i Liverpool. Presbyterianer. Teglværksfabrikant, Skomager og Calogfabrikant. Kone: Janet Scarborough født Trotter, f. 1828/30 i Ecelefechan Scotland. Barn Janet født i Glasgow (21 år i 1875), William født i Belfast (17 år i 1875), John R. født i Sunderland (11 år i 1875) og Daisy Jeannine f. i Bergen (seks år i 1875). Adresse i 1875 og 1891: Store Markevei 44.Håper dette hjelper deg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Wibrand

Tusind tak til Heidi Tofterå Slettemoen for din søgning ad Else Janet, der givetvis kan være en 'amerikanisering' af det norske navn. Jeg tillader mig at spørge lidt videre, men skal/bør måske formulere nyt spørgsmål/tema!? (Det er første gang jeg er 'inde' i dette debattforum) Som altid ved slægtsforskning får man et svar, men nye spørgsmål melder sig. F.eks. - Er alle udvandrede fra Bergen lagt ind i elektronisk base? - Kan der være andre personer, der 'dækker sig' bag navnet 'Else Janet'? - Familien Scarborough angiver at være presbyterianere - og vielsen er borgerlig. Kan deres børns fødsel/navngivning stå bag i kirkebogen eller evt. i særskilt kirkebog (som dissentere)? - Kan jeg herfra søge i elektronisk base efter dette? Tak for god hjælp og med venlig hilsen, Jan Wibrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.