Gå til innhold
Arkivverket

[#8140] Kvänen Jakob William Johansen Tyni, född 1845


Gjest Sture Torikka
 Del

Recommended Posts

Gjest Sture Torikka

Hej, Jag önskar hjälp med att finna information om kvänen/tornedalingen JAKOB WILLIAM JOHANSEN (Juhaninpoika) TYNI, född 23 mars 1845 i Kainuunkylä i finska Övertorneå socken. Han utflyttade till Norge 1866. I hemförsamlingen Alkkula (Ylitornio) återfinns senare noteringen att han begärt 'hinderslöshetsbetyg till Norge 1873 20/12'.Jag har fått tips av Andreas Snildal, Oslo, om att Jakob William återfinns i folketillingen 1875 i Hammerfest: JAKOB JOHANSEN DÖNNY, födt 1844 i 'Alkola i russisk Finland'. Han levde på 'Spisbergfangst', gift med MATHILDE ADAMSEN, f. 1851 i Muonio. 1878 får de sonen JOHAN ALFRED, f. 18 januari 1878. Fadern är då kallad sjöman.Är det någon som känner till denna Jakob William och hans familj? Var levde de? NÄr dog de? Fick de efterkommande? Finns ättlingar i livet idag?Hälsn. Sture Torikka Luleå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

I følge kirkeboka for Hammerfest som er lagt ut på Digitalarkivet, fikk familien et barn til i Hammerfest: Tekla Katrine f.5.7.1880, døpt 10.10.1880. Far: Sømand Jacob Dynni,f.1846, mor: Mathilde Adams. f.1851.Ved Johan Alfreds dåp i 1778 er moren innført i kirkeboka som Elsa Martilde Adams. f.1851.Jeg har ikke klart å finne noen av dem i oversikten over begravde i Hammerfest. Det ser ut som om familien må ha flyttet et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sture Torikka

Hej, och Tack på dig, du, Anne. Det var intressant information. Kan man skriva traditionella 'brev' till kyrkoförsamlingen i Hammerfest och fråga vad de har för uppgifter på denna familj efter 1880?Om familjen inte påträffas i folkräkningen för Norge år 1900 så måste det väl rimligtvis betyda att de samtliga har avlidit eller flyttat från Norge?Kan man tolka det så drastiskt?Hajob 'Dynni' var ju sjöman... kan han/de ha seglat iväg någon annanstans?S. Torikka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sture Torikka

Ursäkta en stressad svensk.... Hur jag lyckades få till namnet 'Jakob Dynni' i sista meningen till att bli 'Hajob 'Dynni'', är en gåta. Hoppas ni alla norska släktutredare förstår vad 'en svensk' ändå avser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Trykkfeilsdjevelen herjet jo i mitt innlegg også. Han gjorde Johan Alfred 100 år eldre enn han skulle være. Det skal selvfølgelig stå 'dåp i 1878'.Hvordan du kan gå fram i forhold til menigheten i Hammerfest, vet jeg ikke. Det håper jeg noen andre av debattantene her i Brukerforumet kan svare på.Det kan se ut som om familien har flyttet - i hvert fall fra Hammerfest, kanskje fra Norge. Men problemet er jo at de kan gjemme seg under mange forskjellige navn i folketellinga av 1900. Barna bruker kanskje bare ett av dobbeltfornavna. Etternavnet kan være Jakobsen, Johansen, ulike varianter av Tyni eller de kan ha tatt seg et helt nytt norskklingende slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sture Torikka

Upplysning!Jag misstänkte att Jakob Tyni måhända hade stuckit till Amerika, varför jag gjorde efterlysning där. Inom ett dygn hade jag fått kontakt med Jakobs sonsons dotter i Michigan, och vi håller nu på för fullt med att utbyta familjeuppgifter.Jakobs tid i nordnorge sträckte sig således från 1866 till 1881. Tydligen hann han dock med att bli norsk medborgare, vilket antyds när han 1889 beviljades amerikanskt medborgarskap.Dock har jag inte påträffat Jakob eller familjen i utvandrarlistor från Norge, men det kanske ger sig. Han var ju redan till yrket sjöman så han kanske inte 'utvandrade' på vanligt sätt.ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.