Gå til innhold
Arkivverket

[#8141] Generell leting i Sykkylven/Stranda/Norddal


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Hver eneste gang jeg kommer i kontakt med noen som har forsket på 'mine' bygder på Sunnmøre, oppdager jeg at vi har felles slekt. Har til nå truffet på både elleve-, ni-, åtte-, sju- og femmenninger på denne måten. Og hver eneste gang har de hatt navn jeg ikke hadde - og omvendt.Ettersom det ennå ikke ligger noen debatt her på Møre og Romsdal, kanskje vi kan finne sammen i dette forumet? Synes dere det er greit om de som er interessert f. eks legger ut en liste over aktuelle gardnavn, så kan vi maile oss i mellom og finne ut mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Uforståelig. Her klikker jeg av for at dette skal inn under Møre og Romsdal, og så havner det under generelle temaer. Dette har da ikke generell interesse!Unnskyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Neidå, dette er sortert under Møre og Romsdal, men alt blir vist i same forumet. Grupperinga er berre ein grei måte å trekkje ut meldingane for eit bestemt område på. Eg har foresten mange sunnmørstilknytingar og kan godt tenkje meg ein gjennomgang for å finne felles namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Heidi, kan du sende meg ein e-post (aasers@c2i.net) - eg har eit spørsmål i Sykkylven, kanskje du kan svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Hei Heidi. Dette var ein fin ide. Når det gjeld indre Sunnmøre så har vi også ei flott side på: http://home.no.net/lhnm Skal tru om vi i tillegg kan driste oss til å spørre redaktørane om vi kunne få bruke deira side til å ta opp spesielle ting som gjeld dette området. Helsing Ole Øystein (ole.nybo@orskog.online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jeg har laget en liste over Sunnmørsnavnene mine.Send meg en mail på heidi.lyshol@norway.com, så skal jeg sende dere en liste over gardnavn.Dette tilbudet gjelder i førtiåtte timer fra nå - jeg vet at jeg får det travelt mot slutten av uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Michaelsen

Jeg har forsket en del på garder i Nordal kommune, så jeg kunne godt tenke meg å være med å utveksle data med dere. Min E-mailadresse er magne.michaelsen@c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Elisabeth Aarseth Langholm

Både min mann og jeg har mange av våre aner og slekter fra bl Møre og Nordalen,Stranda og Overå for å nevne noen plasserDu er velkommen til bettan@online.no eller bettan1@tiscali.no hvis du vil finne ut om vi kan ha felles aner og slekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Kva med Stordal? Eg veit der ikkje føreligg bygdebok, men kva kyrkjebøker er tilgjengelege? Eg står for tida fast på desse personane:Ola Tormodson Jøsvollsæter, til Sortehaug i Skodje, f.ca 1773. Oline Jondtr Rødset (kona hans), f. ca 1811. (Far hennar er vel kanskje Jon Ivarson i 1801-tellinga).I Valldal leitar eg etter forfedre til Malene Mikkelsdtr Sylte f. ca 1810 (Mikal Halkjelson i 1801 er vel ein god kandidat til far).Hengjer også på desse i Ørskog: Sakarias Larsson Hallvardsæter, f. ca 1752, og kona Ragnhild Pederdtr, f. ca 1756.Vil nokon svare meg direkte, er adressa aasers@c2i.net, men eg vil heller ha svar her, fordi det då kan kome fleire til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jeg har fem Rødset-er, men ikke noen som kan være i slekt med din ane.Jeg har ei Ragnhild Pedersdotter Gjøsund, født i 1741, men hun er kanskje for tidlig for deg? Da må min Ragnhild i tilfelle ha blitt enke - og DET skjedde jo ganske ofte.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Jeg vil gjerne henge meg på og etterlyse mine oldeforeldres slekter. Oldemor var Ingeborg Marie Andersen (Andersdatter), antakelig født på Gidskehaug (234, 235), Stranden - finner henne 5 år gammel i FT 1865. Faren er leilending Anders Olsen, 44 år, født i Sundelven prestegjeld, moren Marthe Petrine Pedersdtr. Sammen med dem bor også Marthes far Peder Halvorsen, føderådsmann (73 år), og to føderådskoner, Olave Rasmusdatter (61), som jeg antar er Marthes mor, og Ingeborg Iversdatter (84 år).Vet noen noe mer om denne slekten? Hvem var Anders' foreldre? Er Ingeborg I. hans mor? Hvem var forelderene til Peder og Olave?I FT 1900 bor Anders og Marhe hos sin sønn i Grytten (nå Rauma). Når og hvorfro dro de fra Giskehaug? Min oldemor oppga alltid at hun var født i Grytten, selv om det åpenbart ikke var tilfelle, så jeg tror de må ha flyttet da hun var relativt liten. Er det noen som vet?Jeg er interessert i informasjon både bakover i tid, og om Ingeborg Maries søsken fremover i tid da jeg kun kjenner Ingeborg Maries historie.Ingborg Marie giftet seg i Bergen med skreddermester Mathias Andersen Reither (1860 - 1951), opprinnelig fra husmannsplassen Reiten i Syvde. Jeg har en del informasjon om hans farsslekt om noen er interessert. Om hans mor Mari(e)Knutsdatter Myklebost (1829 - 1864) vet jeg derimot ingenting mer. Alle opplysninger er kjærkomne!Jeg kan eventuelt kontaktes på e-post-adressen else.reither@statkart.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg har også mye slekt på Sunnmøre (Stranda), men finner det enklere å utveksle felles aner via DIS Norges tilbud om Distreff. Min oldefar Bastian Olsen (Lied) Langlo (1850-1924) var fra Stranda, men flyttet til Trondheim, og deretter til Bergen. I Stranda bygdebok finnes mange forfedre. Jeg har ikke den siste utgaven av bygdeboken. Jeg har påvist noen feil i bind III fra 1964, men skulle gjerne ha visst om de var blitt rettet senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Kari Jeg har de nyeste Stranda Bøkene hjemme, kan sjekke for deg om du gir beskjed om det du ønsker kontrollert. Hilsen fra Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hanne - kunne du være brydd med å ta en titt på Giskehaug og se om det står noe av interesse angående leilending Anders Olsen og hans svigerfar Peder Halvorsen m.fl. (se mitt tidligere innlegg her)? På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jeg er også DIS-medlem (og har endelig somlet meg til å legge inn den store, stygge databasen over min sønns forfedre), men det er jo greit å etterlyse litt her også!Alle har jo ikke DIS-medlemsskap, og det er en barriere at man må legge inn egne data før man får søke ordentlig.For å si det med Ole Brumm: 'Ja takk, begge deler!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Else Jeg har sjekket under gården Giskehaug i den siste Stranda boken, men finner ikke noen av dine personer nevnt der. I folketellingen 1865 sto de da som bosatt under Giskehaug ? jeg kan også kontaktes på mail : hanne.heen@c2i.net Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Hei! Her fikk jeg lyst til å henge meg på i håp om å finne andre som forsker på Gjørva-slekt i Geiranger.Jeg har mange av etterkommerne til Steffen Larsson G. f.ca 1736/38 , men veit lite hvor han stammer fra.Steffen var og kjent som 'Sterke-Steffå' . E-postadresse er olaugdr@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Hei! Her fikk jeg lyst til å henge meg på i håp om å finne andre som forsker på Gjørva-slekt i Geiranger.Jeg har mange av etterkommerne til Steffen Larsson G. f.ca 1736/38 , men veit lite hvor han stammer fra.Steffen var og kjent som 'Sterke-Steffå' . E-postadresse er olaugdr@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Til Else Reither:Frå Kyrkjebok for Stranda:Ægteviede 18 juni 1854: Ungk. gbr. Anders Olsen Frøse 31 og pige Marthe Petrine Pedersdtr. Gidskehoug 27 1/2. Han fødd på Frøse (Frøysa i Sunnylven) men oppheld seg på Gidskehoug. Ho fødd På Gidskehoug. Fedrane sine namn er Ole Pedersen Frøse og Peder Halversen Gidskehoug.Vielser Stranda 28 december 1826: Ungkarl Peder Halversen Dræge med Pigen Olave Rasmusdatter GidschehaugUægte børns daab 4 november 1826: Ungkarl Peder Halvorsen Drege og Pige Olave Rasmusdatter Gidschehaugs uægte barn. Nom: Marthe Petrine, født den 1ste november....Ved folketellinga i Stranda 1825 finn vi Peder H. 32 og Olave R. 22 som tjenarar på Øvre Furset hos Rasmus Sjursson. Det var nok her det starta!Ved same folketelling på Giskehaug finn vi Rasmus Iversen 47 og Ingeborg Iversd. 42. Ho er andre kona hans og den som er nemd i FT1865Frå kyrkjeboka: Daab i Strandens Sogn 1805: d: 25te Martij døbt Olave, faderen Rasmus Iversen Giedskehaug M: Petrine Olsd:Brudevielser i Strandens Sogn 1803: d: 1ste Julij: Ungkarl Rasmus Iversen Overvold og Pigen Petrine Olsd: GiedskehaugI 1801 tellinga finn vi Peder Halversen 8 år hos faren Halver Ingebrigtsen på DregeAnders Olsen Frøse f. 26 des. 1822 er døypt i Sunnylven 28 des. s.å. Foreldra er Ole Pedersen og Siri Olsdatt. Frøse (Br.nr.3). Vi finn dei på Frøysa i Sunnylven i 1801 med to små born. Til Olaug Dreyer:Steffen Larsen Gjørva (ca1735-1806) er son til Lars Pedersen og Eli Olsdtr. som i 1729 bygslar bruk 3 på Gjørva.Eli Olsdtr. (1703-1764) er dotter til Ole Knudsen (født på Årset etter 1666 og død på Gjørva 1724) og Magdeli Nilsdtr. frå GjørvaEg har ikkje funne kjelder som seier kvar Lars Pedersen kom frå, men ein del indisiar (bruk av faddarar o.l.) kan tyde på at han er son til Peder Larsen Flydal (ca1665-1742) og Marthe Halkjellsdtr. f. Vesterås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Til Tor: Tusen takk for veldig nyttige og for meg helt ukjente opplysninger! Dette blir det moro å vise min far! Så det var Peder Halversen på Drege som var den riktige i FT1801! Jeg har sett på ham og lurt på om det ikke var tilfelle, siden han er den som passer best, men uten kirkebøkene er det jo umulig å være sikker. Så igjen: Tusen takk!Og til Hanne: Tusen takk for at du har tatt deg tid til å sjekke Stranda-boken! De står oppført under Gidskehaug i FT 1865, så det er jo litt rart at de ikke står nevnt i boken, men det skyldes kanskje at de ikke eide jorden selv? Om du på bakgrunn av det Tor her har funnet frem til har noe å utfylle bildet med så er det selvsagt kjærkomment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Else Vel nå har jeg fått litt bedre oversikt over dine aner på Stranda. Fant dem i bøkene nå, de første du spurte etter står nevnt i det bindet som er registrert over utflyttere, beklager at jeg ikke tenkte på å sjekke den i første omgang. Kan du skrive mailadressen din, så skal du få tilsendt en fil om noen dager. Min mail adresse er : hanne.heen@c2i.net Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Til Aase R. SætherNokre kyrkjebokavskrifter vedrørande Ola Tormodson Jøsvollsæter:Stordal Trolovelser og Brudevielser 1760:Eod: blev Ungekarl Tormo Hansen Jessevoldsæter trolovet med pigen Berethe Hansdatter ibid: ….forlovere Knud Hansen Jessevoldsæter. Erich Hoversen Busingdal Copuler d: 24 JuniiStordal Døypte 1772:27 sept. Ole fader Tormo Hansen Jøssevoldsæter. Moder Berte Hansdatt.Brudevielser i Stordals Sogn 1808D: 1ste Maji, angivet sig til Ægteskab Ungkarl Ole Tormosen Jøsevoldsætter, og Pigen Oline Jons D: Røset, forlovere Knud Knudsen Flaaen og Peder Bodvadsen RøsetOline Jonsd. Røset er nok ho du har funne i 1801-tellinga. Nokre kyrkjebokavskrifter vedrørande Malene Mikkelsdtr. Sylte:Nordal kyrkjebok: 1770 Dom XXma à Trinit prædikket ved Døvingen døbt Halkield Scharbøens Barn kaldet Michel Test: Knut Linge, Povel Uri, Ragnild ibid:Brudevielser i Strandens Sogn 1807 d: 19de April angivet sig til Ægteskab, Ungkarl Michel Halkieldsen Sylte, og Pigen Oline PersD: Rindset, forlovere Knud Thorsen Rindset, og Arne Persen Lied Norddal Døypte 1809: d: 9de april Malene Far Michel Halchildsen Sylte Far til Michel er Halkield Halkieldsen frå Skarbø på Stranda. Det er skifte etter han i 1795 på Sylte. Sakarias Hallvardsæter og kona har eg ikkje greidd å finne. Arbeidsmetoden min har vore å først finna datoane på 'familysearch' for so å leite dei opp i kyrkjeboka. Støre tolmod i kyrkjeboklesing kan gje resultat. Men det tek som kjent tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Til Tor Myklebust. Tusen takk for opplysningene om Steffen Larson Gjørva. Jeg synes at jeg har finlest kyrkjeboka for Norddal, men har ikke klart å finne Steffens dødsår. Du veit vel ikke også når kona hans, Anne Marta Ingebrektsdtr. , døde ? Helsing, Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Aarseth Langholm

Har en del ' løse ' Kringstadog de er fra Ålesund og Ålesunds områdeNoen der som kjenner Kringstad slekter godt vil ta kontakt i håp om å få koblet mine levende Kringstad til en familieMail meg privat da Tusen takkMvh Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.