Gå til innhold
Arkivverket

[#8141] Generell leting i Sykkylven/Stranda/Norddal


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Myklebust

Til Olaug DreyerEg viser til debattinlegg nr. 6491. Steffen Larsen Gjørva døyr i 1806 på Ertesvåg i Vatne. Derfor finn du han ikkje i kyrkjeboka for Norddal. Eg skal sjå om eg kan finna ut når kona hans døyr. Til Aase R. SætherRindset er nok det same som Ringset i dag. Garden ligg i Liabygda i Stranda. Eg leita gjennom nokre notatar i går og fann følgjande:Saccarias Larsen (1751-1819) g.m. Ragnild Pedersd. Helstad busett Halvorsæter (Ørskog). Foreldra til Saccarias var: Lars Iversen f. Emdal (1714-1766) og Inger Arnesd. Andeberg. Dei budde på Fjørstad (=Fierilstad). Etter at Inger Arnesd. var død gifta Lars Iversen på nytt i 1752 med enkja Gjertrud Rasmusdtr på Fivelstadhaugen (Sunnylven).Ei avskrift av eit skifte etter Nille Larsdtr på Røyr 1826 viser at to syskjen og ei halvsyster arvar. Det var Zacharias Larsen Hallvarsæter (død; 5 born), Brite Larsdatter Nebbedalshaugen (=Fivelstadhaug) (død; 7 born) og Borni Jacobsdtr Rødset (død; 3 born) Der anna ikkje er nemd ligg gardane i Stranda.Dermed fann eg også følgande i kyrkjeboka: Trolovelser og Brudevielser i Strandens Sogn 1785:Novembr 12te troelovet ungkarl Saccarias Larsen Fierilstad og Ragnild Pedersd. .....(forlovarar: Halvar Engebretsen Dræge. Hans Hansen Berge) Ægteviet d 1ste Januar 1786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Tor Myklebust. Dette var litt flaut : Jeg hadde ikke sett at det var kommet svar på mitt innlegg om Soldaten Stephen i fjor høst.Nå fant jeg fram til innlegg 6491 og fant mange helt ukjente opplysninger om disse gamle anene mine. Stephen var jo på Gjørva ved FT 1801 så jeg ante ikke at han hadde hatt tilhold et annet sted etter det. Lars var jo i 1801 nevnt som bruker av garden. Skal nok få tak i Bygdeboka for Vatne , den må vel finnes på R.A. Men nå får du få et svært forsinket takk for svaret i begynnelsen av september ! Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Her var det mye fagkunnskap. Jeg våger å henge meg på, for fra dette området kommer den slektsgreina jeg har funnet ut minst om.Min oldefar het Peder Amundsen, og var fra Kjellstad i Sunnylven. Han flyttet i 1848 til Hornindal der han kjøpte en av Solheim-gårdene - derfor vårt slektsnavn.Som kilder for Peders slekt (Kjellstad - Per, som han alltid ble kalt, jeg er oppkalt etter ham!) har jeg imidlertid bare folketellingen i 1801 og litt til.Far hans var Amund Olsen Kjellstad, f. 1786 og mor Anna Marta Øygard, f. 1777.Besteforeldre Ole Knutsen Kjellstad, f. 1751 og Malene Amundsdtr, f. 1748.SPØRSMÅL: Er det noen som har tilgang til aktuelle bygdebøker, og der kan finne opplysninger om Kjellstad - gården(e)?Med vennlig hilsenPer Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Til Olaug Dreyer:Kyrkjebok for NorddalGravfæstelser 1813 27 februar Anne Marthe Ingebregtsd: Giervad 68,- Til Per Tore Solheim:Ole Knudsen og Malene Amundsdatter kom til Sunnylven og kjøpte bruk 1 på Kjellstad i 1787. Då dei gifta seg i Stryn i 1783 er han enkjemann og skriv seg for Lunde. Malene Amundsdatter kallar seg Nedre Flo. Dei hadde med seg to søner Knud f. 1784 og Amund f. 1786 som begge var fødde på Kirkeeide i Stryn.Amund Olsen gifta seg i 1811 med Anne Martha Kristensdatter. Ho var enkje etter Halkjell Haagensen Lille Ringdal og Amund Olsen vart no brukar på Lille Ringdal (=Øggard). Broren Knud Olsen som hadde teke over farsgarden på Kjellstad døydde i 1818. I 1822 kjøpte Amund bruket etter broren men flyttar ikkje til Kjellstad før Anne Martha sin son frå første ekteskap, Iver Halkjellsen, tok over på Lille Ringdal i 1826.Anne Martha Kristensdatter var fødd i 1776 på Stadheim. Ho var dotter til Kristen Jacobsen Stadheim (1734 - 1790) og Marit Nilsdatter (1743 -1831). Kristen J.var 5te generasjons brukar på Stadheim og av Vereide-ætt. Marit N. var dotter til Kari Øy frå Vågå og Nils Pedersen frå Berstad (Stryn). Kari Øy vart gift 2dre gong med Peder Lassesen Flo og dei budde på Korsbrekke og Ringdal i Sunnylven. Kari Øy er mykje omskreven bl. a. i to artiklar i Tidsskrift for Sunnmøre Historiske Lag 1934 og 1937/38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Mange takk til Tor Myklebust! Eit spørsmål til: Av folketellinga 1801 framgår det at Jon Ivarson Rødset har vore gift ein gong før, og at det er fyrste kona som er mor til Oline Jondtr f. ca 1782. Veit du noko namn på denne kona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Enda en gang : Tusen takk til Tor Myklebust!Får jeg også spørre deg - eller andre - om tips på hvor jeg kan finne mer om Steffå-sønnen Ingebrigt som jeg ikke ante noe om før. Jeg går ut fra at han må være yngre enn Lars S. ,f.1766 .Dattera Eli har jeg notert som født 1770 , og da er vel fødselsåret trolig 1768 eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Meir om Ola Knutsen Kjellstad:I bygdeboka for Innvik og Stryn under garden Ytre-Lunde, Knutebruket, står det:'Sonen Ola, skøyte 1761 p.s. Kone 1. Agnete Mattisd. Kirke-Eide, d. 64 år gamal i 1781. Kone 2: Malene Amundsd. N.Flo. Dei flytte frå bruket.'Jacob Aaland, Innvik-Stryn, s. 404, 1973-utgåva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Siste nytt til Aase R. Sæther:Stordal Trolovelser og Brudevielser 1776Decemb d: 26 blev trolovet ungekarl Jon Iversen Røset og Pigen Karen Olsdatt: af Winnie……forlovere Jon Pedersen Qvamen, Lars Olsen Winnie Ægteviede d: 5te Januar 1777Stordal Døypte 1782:Jan 27 døbt Olina fad: Jon Iversen Røset mod: Karen Olsdatt Testes: Lars Olsen Winnie; Mons Iversen af Røset; Peder Larsen af Løset; Karen Olsdatt. Ole Lieds qvinde; Gyri Jacobsdatt. af Overøye; Marit Pedersdatt: af LøsetSiste nytt til Olaug Dreyer:Ingebrigt er ikkje nemd i dåpslistene. Han er konfirmert i 1798. Utifrå dette og det faktum at der manglar sider i kyrkjeboka for 1782 gjer at eg har gitt han 1782 som fødselsår. Det passar også inn mellom fødselsåra til syskjena. Kvar det vert av Ingebrigt når han i 1810 reiser frå Ertesvåg veit eg ikkje.Interessant lesnad for deg kan vere 'Slektsbok for Gjørvad-ætta frå Steffågarda på Gjørva i Geiranger.' av Olav Larsson Gjørvad (1944). Om du får tak i boka då. Der er ikkje so mange eksemplar i omløp.Siste nytt til alle deltakarar og andre interesserte lesarar av denne sida:Eg har lagt ein del av spørsmåla som er stilt her og dei svara vi har gitt ut på vår heimeside. Der har vi også funne plass til litt meir utfyllande svar.Du finn oss her: http://home.no.net/lhnm/etterlysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ove Langlo

Til Kari Larsen, HakadalEg er for første gong inne her på sida. Ser at du i eit innlegg nemner at Bastian Olsen (Lied) Langlo, som flytta frå Liabygda til Langlo, til Trondheim og til Bergen er din oldefar. Hans mor Olave er mi oldemor, og eg meiner at far min, Olav Langlo, omtalte han som onkel Bastian. Eg er derfor interessert i å vite 'kven du er'. Mvh Ove Langlo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! Henger meg på denne tråden jeg også.. Min mors søster ble gift i Nordal med Nils Grønningsæther. Han omkom på fjellet i slutten av 70-80 årene, da de skulle skifte master på fjellet. Jeg vet at hans far het Monrad Grønninsæther og at Nils sin mor døde tidlig. Derfor kom det en søster av Monrad som min mor sier ble kalt Bolla og stelte for dem. Bolla var ugift og hadde et barn. Er det noen som vet hvem Monrad var gift med og om Monrad og hans aner? Har enda et spørsmål: Min mors tante, Soveig Andreasdatter Lilleås født 1916 Elvemo, Rossfjordstraumen, Lenvik Troms ble gift med Karl Lilleås i Nordal. Er det noen som vet noe om Karl og hans aner? Karl og Soveig hadde i følge min mor to barn, Karl Inge og Soveig. Håper det er noen som vet noe om disse folkene for jeg finner ingenting, spesielt på Monrad Grønningsæther. Der står jeg helt fast. Mvh Liv Fiveland, afivelan@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Erik Døving

Til Liv FivelandOpplysningane du ber om finn du i Ættebok for Norddal (ikkje Nordal...), ny utgåve 1997.Dersom du vil kan slå opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei Erik! Det hadde vært kjempefint om du fant noe på disse folkene mine. Min mailadresse er afivelan@online.no Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Til Aase på Sandane (jf. innlegg nr. 9):Stordal kommune gav sist haust ut 'Gard og ætt 1801 - 1920' som Stordalssoga band II. Forfattar: Liv Randi Bjørlykke.Kyrkjebøkene for Stordal finn du t.d. på biblioteket til Høgskulen i Volda, som ikkje ligg så altfor langt frå Sandane.Helsing Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg ser jeg fikk et spørsmål fra Ove Langlo i septmber for snart et år siden, og et annet for enda lengre siden. Skriv til meg på kari.larsen@admin.uio.no, så svarer jeg raskere!Jeg er forresten født Langlo, Bastian var min oldefar, og hans datter Borghild min farmor. Hvem er så du, Ove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

I melding 13 (!) vil Hanne Heen hjelpe meg med å sjekke om Stranda-bøkene (nr III 1970) er blitt oppdatert i overensstemmelse med mine notater.Nå husker jeg ikke helt hva jeg hadde notert, bortsett fra dette:Fotnoten 3) om etterkommere på s 227 (Lied): Bastian ble gift med Birgithe Trondstad (Ikke Ingeborg Tronstad). Alle de tre barna har etterkommere, ikke bare Borghild. (Egill er min far)Fotnoten 2) på side 225 (Lied): Bastianne Jacobsdtr er dotter til Gjertrud Cathrine Nilsdtr Mecklenburg og Jacob Jonson Eide (ikke av Jacob Mecklenburg). Forøvrig stemmer det at Cathrin var datter av Nils Mecklenburg, så det slektskapet er i orden. (Nils hadde også en sønn Hans Jacob.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest kai m kveum

Den andre boken jeg kjøpte i min oppstart på å bli bitt av slektsgranskningsbasillen var Hornindal nordfjord. Så langt har jeg ikke hatt behov for noe av innholdet. Men.. Gr.nr. 192 (25) Solheim er godt beskrevet, så hvis du har behov for opplysninger fremover kan jeg være behjelpelig så langt boken rekker. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Til KariBeklager at det tok litt tid, denne har nok kommet i glemmeboken i løpet av den fine sommeren. Vi får skylde på været. Vel var en tur på biblioteket i dag og fant følgende : Ingeborg Gjertine, født 22 september 1841, døpt 17 oktober 1841 i Sunnylven. Foreldre : Peder Johansen Tronstad og hustru Brite Salvesdatter. Opplysninger fra mikrofilm NOR 1-224, side 76. (Hun er i følge bygdeboken født Røyrhus). Jeg finner ikke vielsen mellem Bastian og Birgithe (Ingeborg ?) i Sunnylven og ikke i Stranda. Så jeg kan jo ikke si med sikkerhet at dette er rette damen.Så til fotnotene : Fra mikrofilm HF-1136 (side 274) finner jeg følgende, Sebastiana, født 1786, døpt 23 juli 1786 i Sykkylven, far : Jacob Jonson Eide, morens navn er ikke oppført der, men hun er oppført under introduserte som Gjertrud Cathrine Nilsdtr. Mecklenburg. Finner også en bror Hans Jacob Johan Hiort, født 1783, døpt 2 mars 1783 i Sykkylven, samme foreldre. (side 229, samme film)Den nyeste utgaven av Stranda bøkene har ikke noen andre opplysninger enn de du har. Har du eventuelt noen opplysninger om hvor Bastian og Birgithe er gift, er det oså en mulighet at han kan være gift 2 ganger ? Håper dette var til litt hjelp. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Hanne! Takk for hjelp! Bastian Olsen (Lied) Langlo og Birgithe Tronstad ble gift 31.10.1880 i Nykirken i Bergen ifølge Vigde i Bergen 1816-1911 og jeg har også et sanghefte til bryllupet.Birgithes foreldre er Ingeborg Bergithe Helland (Bergen 1836-1905) og Anders Pedersen Tronstad.Det du skriver om Ingeborg Gjertine og hennes foreldre stemmer nok med det jeg har, men jeg nedstammer ikke fra henne, derimot fra hennes bror Anders Pedersen Tronstad, som nevnt ovenfor.Men du har helt rett i din antagelse om at Bastian Olsen Langlo var gift to ganger! Han giftet seg i Korskirken i Bergen med Oline Olsen den 17.10.1875. Hun døde i 1878. Bastian fikk deretter et barn utenfor ekteskap i 1879 og til slutt tre barn med Birgithe Tronstad; Olav Sebastian, født 7.8.1881 i Bergen og Ingrid Augusta f. 3.12.1882 og Borghild Olea f. 27.3.1884, begge de sistnevnte i Strinden, Sør-Trøndelag. Jeg kjenner ikke til om han hadde barn med Oline Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

En av mine aner var Jacob Olsen Emdahl. Det jeg vet om han er: Han var gift med Helene Jacobsdtr. De giftet seg i Bergen 2 juni 1776. De fikk følgende barn: Rachel Oline Jacobsdtr f 21 Jul 1776, Elen Oline Jacobsdtr f 10 Apr 1779, Rachel Oline Jacobsdtr f 29 Jan 1782 d 11 Aug 1854, Jacob Eli Jacobsen f 24 Jun 1783, Knud Severin Jacobsen f 6 Jan 1787.Det jeg ellers vet om Jacob Olsen Emdahl er at han er oppgitt som daglønner og at han var fra Stranda kommune på Sunnmøre. Jeg har funnet en begravelse for en Jakob Olsen som kan stemme med Jakob Olsen Emdahl. Han døde i 1807 og var da 78 år. Yrke var tømmer mand. I kirkeboka står det at Jacob er Unkarel landsoldat og Helene er pige. Det var lyst for dem 04. febr.Er det noen som kan hjelpe meg med denne personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Hanne. Jeg vil gjerne ta opp tråden med Jacob Jonson Eide og Gjertrud Cathrine Mecklenburg og deres foreldre. Sønnen Hans Jacob Johan Hjorth har nok navn etter sin mormor (Sebastiana Hansdtr Hiorth) sin far Hans Jacob Andersen Hiorth. Men er det noen som har kjennskap til Jacob Jonson Eide sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.