Gå til innhold
Arkivverket

[#8142] Navn-Gardsnavn?


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Er det riktig å skrive gardsnavn etter etternavn i slektsprogrammet? Eks: Navn:Olea Olsdatter Karterud. Her mener jeg at Karterud er navnet på garden hun var født. Da skal vel dette navnet stå på 'fødested' etter fødselsdato???? Hilsen Inger C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Her er det nok forskjellig praksis fra person til person, men jeg kan jo gi en kort forklaring på hvorfor jeg konsekvent ikke bruker gårdsnavn i etternavnsfeltet, så sant da ikke personen brukte et gårdsnavn som etternavn (noe som ikke var spesielt vanlig på landsbygda før slutten av 1800-tallet):Jeg anser gårdsnavnet, slik det er brukt f.eks. i kirkebøkene ved dåper e.l., som en adresse og ikke en del av navnet som sådan. Noen familier var ofte på flyttefot, og dermed opptrer de i kildene med forskjellige gårdsnavn. Dersom Olea Olsdatter var født på Karterud, men familien bare bodde der en kort periode, ville jo ikke samtiden omtale henne som Olea Olsdatter Karterud 20 år etter når hun bodde et helt annet sted.Men som sagt; her vet jeg det er forskjellig praksis ute og går. Dersom du har et slektsprogram der du kan registrere flere navn på samme person vil du selvfølgelig ha muligheter for fleksibilitet på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Min praksis er å bruke fornavn, patronym, gardsnavn - og så heller ta støyten med at barna som er født på garden, ofte har annet gardsnavn enn mamma/pappa. På den andre siden får jeg da info om hvem av foreldrene som kom fra stedet. Jeg har funnet masse gardjenter og unge enker i mitt materiale!Skulle jeg bruke bare 'Anders Olsson' ville jeg ende opp med ti-tolv personer med samme navn. Minst.Jeg har også en gang for alle bestemt meg for å bruke standardskriving av navn, etter en interessant debatt på svenskenes DIS-ekvivalentside. Birgte, Birte og Birtta heter BERTE, Olsøn, Olson, Olssen, Olesen osv heter OLSSON, og alle Persdtr, Persdatter Persdttr heter PERSDOTTER. Ja jeg gjorde dette, viste det seg at jeg hadde ikke mindre enn 47 dobbeltoppføringer, og jeg endte opp med en del anesamfall der jeg oppdaget at jeg stammet fra søsken - et par ganger giftet etterkommerne seg to hundre år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg gjør det på samme måten som deg Heidi. Det gjør det hele mye enklere dersom noen vil lete blant mine aner og finne ut om vi har felles. Jeg kikker av og til på web sider på nettet, men når det er f.eks. 50 Anna Pedersdtr så er det liten mulighet til å vite om det er en av mine. Som oftest har jeg og standardisert patronymikonet til f.eks., Hansson for menn og Hansdtr for kvinner bortsett fra dersom de aldri var omtalt med noe annet enn Hanssøn. I notatene setter jeg opp om de har gått under andre navn slik at forhåpentligvis det ikke blir for mye rot i navna. mvh Kjellaug R.P. mitt familie tre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Kjellaug. Ville bare gjøre oppmerksom på at jeg fikk 'Erreur' på linken din. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei alle sammen! MEN, hva hvis jeg skal exportere fila mi til Gedcom. Godtar ged. gårdsnavn som etternavn? H. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jada, Gedcom gir blaffen i hvor mange navn en person har.I Brother's Keeper søker jeg på første navn ved å skrive 'Anne ?', gardsnavnet ved å søke '? Kjemphol'. Det er uhyre sjelden jeg har visst noens patronym og ikke enten fornavn eller gardsnavn, så det har gått veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Følg Heidi's råd!!OG: Det er å generalisere for mye å hevde at gardsnavnet KUN var en adresse. Som eks. har jeg en peisplate i støpejern som min tippoldefar selv laget - med innskriupsjonen Nils Rustad 1857. I 'offentlige' dokumenter ser det derimot ut til at patronymet var nær enerådende..Vi har også langt eldre dokumenter underskrevet både med og uten patronym, men alltid med gardsnavnet. Dette finner vi ofte her på Toten, men i mitt arbeide med slekter fra Valdres er det større grunn til å si at gardsnavnet var en adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Er ikke helt enig her, gardsnavnet var adressen for det store flertallet. En ser det når'n Ole Oppistugu har 'skrevet under' m/p.p . Da visste man at det var han som bodde der som 'skrev under' og ikke de ørten andre Ole Olsen i samme bygda. Derfor. Hva du gjør i ditt eget slektsprogram skal jeg ikke legge meg opp i, men ta aldri vekk patronymikonet! Det viser ihvertfall farens fornavn. Siden jeg har endel med 10 barn hvor 8 av dem er født på ulike plasser liker jeg ikke at gardsnavnet bare slenges på som et slags ekstra etternavn, noen er kun født der og har flyttet mange ganger til og har ikke noe annet forhold til den garden.Der for bruker jeg gardsnavnet som fødested, + kommune........ Hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Er ikke helt enig her, gardsnavnet var adressen for det store flertallet. En ser det når'n Ole Oppistugu har 'skrevet under' m/p.p . Da visste man at det var han som bodde der som 'skrev under' og ikke de ørten andre Ole Olsen i samme bygda. Derfor. Hva du gjør i ditt eget slektsprogram skal jeg ikke legge meg opp i, men ta aldri vekk patronymikonet! Det viser ihvertfall farens fornavn. Siden jeg har endel med 10 barn hvor 8 av dem er født på ulike plasser liker jeg ikke at gardsnavnet bare slenges på som et slags ekstra etternavn, noen er kun født der og har flyttet mange ganger til og har ikke noe annet forhold til den garden.Der for bruker jeg gardsnavnet som fødested, + kommune........ Hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Er ikke helt enig her, gardsnavnet var adressen for det store flertallet. En ser det når'n Ole Oppistugu har 'skrevet under' m/p.p . Da visste man at det var han som bodde der som 'skrev under' og ikke de ørten andre Ole Olsen i samme bygda. Derfor. Hva du gjør i ditt eget slektsprogram skal jeg ikke legge meg opp i, men ta aldri vekk patronymikonet! Det viser ihvertfall farens fornavn. Siden jeg har endel med 10 barn hvor 8 av dem er født på ulike plasser liker jeg ikke at gardsnavnet bare slenges på som et slags ekstra etternavn, noen er kun født der og har flyttet mange ganger til og har ikke noe annet forhold til den garden.Der for bruker jeg gardsnavnet som fødested, + kommune........ Hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Det var klar tale i flere omganger. Takker for alle innslagene, men spes det siste som ga meg medhold i alle mine meninger.(et dårlig psykologisk utsagn).Ja,ja det er jo flere gode meninger her, men hvorfor dette temaet kom opp var p.g.a. GEDCOMfilene. Der har jeg jo også fått klart svar. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.