Gå til innhold
Arkivverket

[#8147] Morstøl i Romsdal engang til.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Da klokkerboken for Bjelland opplyser om at Nikoline f. 26,4,1880, døpt 30.5 s.å.at foreldre har vært Kari Nilsdatter Øvre Homme og Nils Olsen Morstøl fra Romsdal.Det har liksom lagt en dyster istorie i familien om denne Nikoline, det påstås nemmelig at hun var av taterslekt, noe hun da må være fra sin farside. Jeg har studert Maarstøl i Volda og Grytten i Romsdal, uten å bli klok på denne Nils Olsen. Jeg finner en Nils Olsen ved folketellingen for Volda i 1875, som er en slags dreng. Alder stemmer bra. Prøver jeg så folketellingen for 1865 i Volda, finnes også to gutter med riktig alder, som kan være denne Nils Olsen, de er også fødd i Volda, men jeg finner de ikke døpt, jeg finner heller ikke deres foreldre gift. Heller ikke Maarstøl gir noe napp. I grytten kan jeg ikke se noen som kan være denne Nils Olsen. Dette slektsleddet har blitt en liten nøtt, som jeg håper det finnes en naturlig løsning på. Torleif Odland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Torleif,send meg en mail så skal du få en adresse til en som kjenner til mange Taterslekter.sig-san@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til hjelp for din videre granskning vil det tilføyes følgende(ref.mitt tidligere innlegg fra Klokkerboken i Bjelland): I følge Ministralboken (MINI 1867-1887) for Bjelland står Nils Olsen begge steder oppført som veiarbeider.I sistnevnte bok står det også at han var fra Rauma, født i Gryttens Prestegjeld. Etter hva jeg kan se finnes det kun en Nils Olsen som er aktuell, se FT 1865 for Grytten - søk på hans mor Oline Sørensdatter eller far Ole Nilsen under gården Veblungsnæs. Se også under 1500-1900 under bygdebok øverst på siden for Rauma, eller http://home.powertech.no/magneh/slekt/raumaflk.htm hvor også vil finne mer /weblnes.1htm. Du vil her se at det er moren Oline, som er kommer fra Morstøl. Råd: Sjekk kirkebøkene for Grytten. Videre fra samme MINI i Bjelland: Ektevidde 16.06.1886 Ungkarl gårdbruker Ole Gundersen (far Gunder Olsen)Haugland f. 01.07.1862, forlover Guttorm G. Koland, g.m. Pige Kari Nilsdatter (far Niels Olsen) Homme øvre f.20.07.1858.Forlover Tobias Aas. De gjenfinnes i FT 1900 på Valebrok. Med vennlig hilsen Knut Fjogstad knufjo@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.