Gå til innhold
Arkivverket

[#8151] Tyske aner


Gjest Lill-Reidun Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill-Reidun Andersen

Hei. Hvor leter jeg etter mine tyske aner? Jeg vet hvor de er født og fødselsår (ca 15509), har også navn.Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill-Reidun Andersen

Hei Nina. Takk skal du ha for linken. Jeg er dessverre ikke så flink med data, men jeg lærer stadig nye ting. Det var artig at du svarer fra Sverige for dit må jeg lete etter andre aner. Blix og Mogens fra Faxnalden, Naskott, Jermtland. Hilsen Lill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill-Reidun Andersen

Hei. Er det noen som kjenner til disse to, Coerte Holtermann født 1620 Rotenburg, Hannover, Tyskland ogAnna Delfendahl, født 1628 på samme sted. De ble gift 1646 0g fikk to sønner, Johan Holtermann, født 1648 og Henrich Holtermann, født12 Mars 1650, død 20 August 1730 i Bergen. Hilsen Lill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Hei Lill-Reidun! Det finnes paa riksarkivet i Oslo en slektsbok om familien Holtermann. Jeg har ganska mye opplysninger om desse da Coerte Holtermann og Anna Delfendahl er i mine sonners slekt. Da jeg naa befinner meg i San Francisco har jeg ikke tilgang til mine papirer, men hvis du ikke har faatt annet svar for jeg kommer hjem om to uker, ska jeg dele mine opplysninger med deg.Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill-Reidun Andersen

Hei Ulla. Dette hadde jeg ikke trodd skulle føre noe videre. Min far her hele tiden sagt at vi har aner i tyskland og det er godt å få bekreftet det da min far ikke lever lenger. Jeg har dessverre ikke anledning til å reise inn til Oslo nå så jeg får smøre meg med tolmodighet til du kommer hjem, bor i Østerdalen og det er jo noen mil det. Kan hende jeg kan komme med opplysninger om videre aner framover i tid. Min farmor ble født i Bø, Vesterålen 1900. Takk så lenge. Hilsen Lill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill-Reidun Andersen

Hei Ulla. Du skriver at dine sønner er i samme slekt. I hvilken forbindelse, Johan eller Henrich Hlterman?. Hilsen Lill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ulla Kristoffersen

Hei Lill-Reidunn!Nå er jeg hjemme igjen og kan gi deg de opplysninger jeg har om Holtermannfamilien. Dessverre har jeg ikke noe mer om Coert Holtermann og Anna Delfendahl enn det du selv hadde. Sønnen Johan kjente jeg ikke til, det er Henrik jeg har konsentrert meg om. Han var gift med Anna Carstensdatter Bagge født 21.5 1660 i Bergen og de hade 16 barn sammen. Henrik og Anna giftet seg 26 nov. 1676 i Domkirken, Bergen. Henrik døde 20 aug. 1730 i Korskirkens sogn, Bergen og Anna døde 11 mai 1748 i Bergen. Jeg har ikke fulgt efterkommere av alle 16 barna, men har i stort sett første generasjon. Du får i første omgang det jeg vet om disse 16 barna, så får du si fra om du vill ha mer og om det er en spesiell gren du er intressert i. Siden din farmor kommer Vesterålen, gjetter jeg at du stammer fra Henrik Holtermann 1683 som ble stamfar for den Nordenfjeldske linje. Stemmer det? Ham har jeg ikke noe mer enn navn på konen, så der kan du kanskje fylle i det du har av slekt. Mine sønner stammer fra Henriks yngre bror Abraham, født 1690. Tre av søstrene Holtermann giftet seg med tre brøder Ibsen, Den ene, Birgitte, ble farfars farmor til Henrik Ibsen (som da antaglig er oppkaldt efter Henrik Holtermann).Henrik Holtermann kom til Bergen 1673 som skomakersvend, ble senere skomakertegnforklaring til nedenstående KK= Korskirken, Bergen, DK= Domkirken, BergenDette er barna til Henrik Holtermann/Anna Bagge:CORT født 20.1 1677 Korskirkens sogn, Bergen, død 1710 i Christiania CARSTEN født 1680, KK Bergen, død 1757 Domkirkens sogn, Bergen,(skipper) gift 1712 med Sara Davidsdatter Faye, gift med Anna Munthe, gift muligens med Anne Cathrine Myhlenport(som da hun dør blir kaldt Carsten Holtermanns enke). Har en liten misstanke at Anna Munthe og Anne C. Myhlenport kan være samme person. Ska sjekke dette i Holtermannboken en gang. AGNETHE født 16.2 1682 i KK, gift 1712 med Hans Jenssen Bergendahl, født 1680, død 1747 HENRIK, f 4.7 1683 KK, død 1728 i Borgund (stamfar for den Nordenfjeldske linje), gift 1708 i Bergen med Meine Hansdatter Stokberg, født ca 1684 DANIEL, f. 1684 KK, død 30.3 1718 DK, gift 1713 Bergen med Kirsten Christensdatter CHRISTIAN f. 1686 KK, døde 10 uker gammel CHRISTIAN f. 30.7 1687 KK, (døde før foreldrene) ANNA MARIA f. 1688 KK, død 1720 Bergen, gift 1711 med Mathias Ibsen fra Stege på Møen, Danmark, død 1730 (styrmann). ABRAHAM, f 8.3 1690 KK, død 30.4 1780 (mesterskomaker, kjøpmann), gift 1716 DK Øllegard Jensen Thomassen Klingenberg, f. ca 1694 Bergen, død 1722 DK gift1724 med Elisabeth Regine Rømer, f. 8.12 1705 Jølsen gård, Fet, Akershus, død 1777 Bergen ISACH, f. 2 9 1691 KK, død 1762? Bergen (skipper), gift 1721 KK med Emerentia Lucasdatter Steen, f 1702, død 1731Bergen gift 1732 Bergen med Susanne Strømmer BIRGITTE, f 1692 KK, død 1728 (var farfars farmor til Henrik Ibsen), gift 1721 Bergen med Peter Ibsen, født i Stege, Møen, Danmark, død 1766 Bergen (styrmann) REBECKA f 1694KK, død 1697 KK JACOB f 1695, død 1775, gift 1720 KK med Gjertrud Christina Pedersdatter, død 1751 CATRINA F 1697 KK, død 1753 KK, gift1720 med Johan Ibsen f 1677 på Stege, Møn, Danmark, død 1752 Bergen (skipper) REBECKA f 1698 Bergen, død 1754 Bergen, gift 1725 med Cornelius Dissingthun (kjøpmann) ANNA f 1701 KK, død 1793, gift 1728 Bergen med Christen Hansen Maartmand, død 1767, (skomaker)Jag har barnen til endel av disse, si fra hvis du ønsker dette. Har du noe mer om Johan Holtermann?Beklager det tok så lang tid for deg å få svar. MVH Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Nordenstam

Hej Lill-Reidun, Om Blixsläkten från Jämtland kan du läsa i Norsk slekthistorisk tidskrift nr.3(1932) av Henning Sollied,' Blixerne av Jemtland' En norsk-svensk-storslekt.Jag har inte haft möjlighet att läsa den själv eftersom jag bor i Sverige.Även jag tillhör Blixsläkten, genom Måns(Mogens)Karlsson Blix Kyrkoherde i Undersåker,Jämtland. Jämtlands läns släktforskare har en hemsida http:// www. home 3.swipnet .Du. kan fråga där om Faxnälden ,Näskott för det känner jag inte till.Mvh/ Ulla Nordenstam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill-Reidun Andersen

Hei til dere begge. Om Holtermann har jeg fått lånt slektboken igjennom bibloteket, men det er artig å finne mennesker som er fra samme slekt. Jeg er nå på hytta så jeg kontakter deg etter Påsken. Til deg som bor i Sverige, jeg skal prøve å få tak i den artiklen og lykkes jeg så skal jeg kontakte deg på denne siden. Jeg kan da kopiere opp å sende deg den. Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill-Reidun Andersen

Hei Ulla . Johan Holtermann født ca 1648, var gift med Unk født ca 1652 Rotenburg, Am Wumme, Germany.Det er det jeg vet om Johan. Jer er etterkommar av Carsten Holtermann og Sara Davidsdatter Faye.Sønnen David Carsten Holtermann f. ca 1714 gift ca 1741 med Gurithe Knudsdatter f. ca 1718. Deres datter Sara Davidsdatter Holtermann f ca 1747 gift 31.10 1765 med Ole Bernhoft Friis f ca 1727. Alle født i Bergen. De fikk en datter som fikk navnet Davide Friis f ca 1778 gift med Hans Naess f ca 1774.De igjen en sønn, David Holtermann Næss f ca 1808 gift med Maren Helene Bastiansdatter f ca 1812, konfirmert ca 1828 Qvalsøen. De igjen en datter, Davidia Friis Davidsdtr f ca 1837 i Eidsfjord, Hassel Kommune. Hun ble gift med Sakarias Jacobsen f ca 1827, Alstahaug Kommune. De igjen en datter , Lovise Bergette Sakariassen f 01.08.1866 Fjærvoll, gift med Andreas Mattias Nicolas Leganger f 21.04. 1864 i Selje. Min farmor Elly Pauline Leganger f 03.05.1900 gift med Alf Lauritz Andersen fra Oslo f 1904. Dette er litt fra min slekt Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei Lill. Er du interressert i en tegning over boligen til Sakarias Jakobsen, Fjærvoll, Bø i V.?. Han laget seg bolig av en kondemnert fembøring, som han snudde opp ned og bygde under. Boligen ble så kledd med torv. Denne brukte han til 1889. Mail meg din adresse så kan jeg ta et kopi og sende deg, hvis interressert. paal.martin@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.