Gå til innhold
Arkivverket

[#8152] Johannes Larsen, født 1741, Fjellberg


Gjest Bent Grotle
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Grotle

Johannes Larsen ble født ca. 1741 i Fjellberg i Hordaland. Han reiste til Karmøy i Rogaland og gifta seg med enken Siri Simonsdtr ca. 1762. Er det noen som kjenner til denne Johannes og hvem foreldrene er? Eksisterer der bygdebøker fra Fjellberg? Mvh. Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det tidligere Fjelberg p.g dekkes i dag av 5 bygdebøker.I tillegg er det et bind fra Ølen kommune som skal dekke østre deler av Ålfjorden. Dette bindet er utgitt enda.De andre er: Kvinnherad 5 - Eid og Fjelberg sokn Utgitt: 1992 ISBN 82-991528-6-0 av Anders Havnelid.I tillegg finnes 4 bøker fra Ølen kommune.De finner du her:http://ho.disnorge.no/bboker/index.phpNår det gjelder din Johannes Larsen f.1741 er det blant konfirmerte i Fjelberg 1739-77 3 kandidater med navn Johannes Larssen, som kan være den Johannes nevnt på Helgeland i Avaldsnes ved ft. 1801. De er oppført med gardsnavn: Waagen, Øvrebø og Treet.Treet er trolig en plass under en eller annen gard.Det er ikke godt å si hvilken.Øvrebø ligger i det området av Ølen kommune som ikke er dekket av bygdebok.Nå er det heller ikke sikkert disse 'Johannes' ene er født på de gardene de er oppført med ved konfirmasjonen.Sønnen til Johannes og Siri,Anders f.1774 er nevnt fra Oddenes i Skjold, Rogland.Det kan jo være noen opplysninger å hente der.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Selv om personalet DA/SAB har vært så elskverdige å legge inn rettemuligheter før en legger innlegget på plass, ser det ikke ut som det hjelper meg.En ser det sikkert av sammenhengen, men likevel.Mitt innlegg -2. linje- det skal være:-Dette bindet er ikke utgitt enda-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre,

I kommentar til Tysvær 5 (DIS-Haugesund) skriver Inge-Johan Aursland: 'Ådnanes nr. 3B Johannes Larsson f. 1741 frå Indra Tveit (41) må ha budd her i 1770-åra. I Avaldsnes II, side 250 er det sagt at sonen Anders (fc. 1774) var frå Ådnanes. Bjørn Simonson Svinekleiv fekk i 1781 tinglese ei skøyte (datert 11. juni 1781) på 2 spann korn i Ådnenes med bøksel og overbøksel til 1 spann korn benefisert gods i Ådnenes utstedt av Johannes Larsson Ådnanes. Ref. futerekneskapen for 1781.'I likhet med deg, er jeg svært interessert i å få vite mer om Johannes Larsen Uretre (Helgaland)- han er en av mine tip-tip oldefedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.