Gå til innhold
Arkivverket

[#8153] Beyer og Schau/Schou i Bergen


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Søker opplysninger om styrmann og borger i Bergen, Ole Beyer, f. 1724 d. 1768. Han var gift med Anna Martha Schau/Schou, f. 1726 d. 1804. De hadde bl.a. datteren Barbara Olava Beyer, f. 6.11.1762, som var gift med smedmester Gjert Rasmussen Høstmark.Har noen opplysninger om disses forfedre (gjerne med henvisninger til kilde/litt.)?Jeg er takknemlig for alle opplysninger!M.v.h. Rune Hårstadsveen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

På Digitalarkivet fant jeg i kirkebøker for Bergen (KK - Kristkirken?) 'dp. 12.3.1724 Ole Christopher - foreldre: Elling Ellingsen og Berthe Beyer'.Kjenner noen til dette ekteparet? Kan dette være den Ole Beyer jeg søker etter (som tok etternavn etter mora)?M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rolf Erik Sanne

Hei Rune. Vi er nok på jakt etter de samme personer, Ole Chr. Ellingsen Beyer og Anna Marthe Olsdatter, deres forfedre og etterkommere. Ole var sønn av Elling Ellingsen og Berte Pedersdatter Beyer. Elling har nok røtter fra gården Smørdal i Nordfjordeid. Anna Marthe er feilaktig kalt både Schou og Knudsdatter, Olsdatter er det navnet som går igjen ved dåpen til de fleste av barna. Har samlet en del om etterkommerne hvis det skulle ha interesse, du når meg på resanne@online.nomvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Rolf Erik Sanne

Har ikke fått organisert et mer utfyllende svar på innlegget før nå, men håper det følgende kan hjelpe litt. Det finnes to personer med navn Ole Beyer som lever i Bergen fra 1720 og ut mot århundreskiftet. De har uheldigvis vært forvekslet i slektslitteraturen. Blant annet har Th. Bull som har utgitt Hambro-boken samt fått utgitt en artikkel om Roggen i NST, bidratt til min forvirring. Men det følgende er jeg temmelig sikker på. 1. Ole Christoffer Ellingsen Beyer, repslager i Sandviken og med tilknytning til Korskirken der alle hans barn var født. Selv ble han døpt 12.03.1724 i KK og begravd i på St. Martini 25.05.1768. Han ble gift med Anna Knudsdatter. Paret fikk minst 7 barn. 2. Ole Beyer, styrmann, matros, høker. Denne Ole er nok han som døde 05.08.1796, 77 år gammel i DKS hvilket skulle tilsi at han var født rundt 1718-19. Hans dåp på dette tidspunktet har jeg ikke funnet.Ole tok borgerskap som høker i Bergen 30.11.1762 og Bergen var oppgitt som fødested. Ole ble gift 02.06.1747 i DK med Anna Martha Schou (Schov eller Schod) som døde 22.09.1804, 78 år gammel og ble begravet 29.09.1804 i NKS. Ved FT 3 år tidligere bor hun hos datteren Barbara Olave og familie (Prest) i 4.rode nr.81. Ved dåpen til denne datteren i 1762 og ved sønnen Ole (Oden) Michael i 1766 brukes patronymikonet Olsdatter som etternavn for Anna Martha. Ole Beyer ser ut til å ha en annen datter, Anne Marie, som ble konfirmert 16.04.1777, 16 år gammel. Videre er det grunn å anta at det fantes to andre barn i ekteskapet, Berthe Marie, født ca. 1753 og gift med kjøpmann Johan Rasmussen Roggen og Martha Catharina, født ca. 1751 og gift med anglemaker Michael Elkier. Michael averterte svigermoren Anna Marthe’s død i 1804. Videre er Berthe Marie nærmeste slektning når Martha Catharinas død annonseres i august 1823. Det er vanskelig å få verifisert dåpen til de eldste barna samt eventuelt andre barn grunnet manglende kirkebøker for deler av den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Svein Rindedal

Ser av Sollied side 1165 av Elling Ellingsen vel må være sønn av Elling Robertsen Kjørstad f.Nordfjordeid og konen Pernille Jansdtr. Til Rolf, har du funnet disse i forbindelse med Smørdal( innlegg 3) mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Har dessverre ikke en konkret knytning mellom Elling Ellingsen i Bergen og Smørdal/ Nordfjordeid for hånden. Men jeg mener å huske at Elling Ellingsen i Sandviken dukket opp i forbindelse med arv eller salg av en gård i bygda. Jeg har ikke funnet at Elling er sønn av Elling og Pernille, men antagelsen er trolig riktig. Navnene Pernille og Robert finnes igjen blant etterkommerne til Elling og Berthe.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.