Gå til innhold
Arkivverket

Stamhusbesittere for stamhuset Ekeberg


Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Liste over stamhusbesittere for stamhuset Ekeberg (opprettet 5/3 1781, oppløst 1/1 2006).

1781 Søren Sørensen Røhrt

1781-1786 Helle Sørensdtr Røhrt

1786-1789 Frederik Rasmussen

1786-1820 Jacob Friedrich Heiberg

1820-1847 Kirstine Margrethe Heiberg

1847-1849 Søren Røhrt Thoresen

1849-1866 Jens Thoresen

1866-1895 Hansine Therese Marie Thoresen

1895-1906 James Ivanhoe Michelsen Røhrt

1906-1922 Thorn Gustav Jørgen Røhrt

1922- Sverre Thorn Munch Røhrt

-2006 Sverre Søren Røhrt

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20051221-129.html

http://home.online.no/~sisselbs/HansTroymsOpptegnelser.pdf

http://no.wikipedia.org/wiki/Ekeberg_g%C3%A5rd_(Oslo)

 

Stamhuset Ekeberg ble oppløst ved lov 1/1 2006. Sverre Søren Røhrt var i navnet den siste besitteren av stamhuset, som ved oppløsningen kun besto av kapitalmidler. Eiendommen, Ekeberg gård, ble solgt av Sverre Thorn Munch Røhrt i 1933. Men hvor lenge var Sverre Thorn Munch Røhrt stamusbesitter, og når overtok Sverre Søren Røhrt? Hvordan kunne en slekt som ikke ser ut til å ha vært adelig, opprette et stamhus, jeg trodde dette bare var forbeholdt adelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppretter en lenke til debatten på det gamle Brukarforumet mest for ordens skyld.

 

Noe om stamhuset her. Kanskje du finner svar på spørsmålet ditt om når Søren Røhrt ble stamhusbesitter i boken "Stamhuset Ekeberg hovedgård i gode, men mest i dårlige tider" - eller har du allerede lest den?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man måtte være adelsmann for å opprette et stamhus. Men begge deler (altså adelskap og stamhusordning) ble opphevet i Grunnloven av 1814. Det vil si at ingen nye kunne adles eller ingen nye stamhus opprettes. Da hadde vi tre stamhus (Jarlsberg, Rosendal og Ekeberg), nå har vi bare ett igjen (Jarlsberg). Den siste norske adelsmann døde på slutten av 1800-tallet, og dermed var det slutt på adelen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2 Dag T. Hoelseth

Ser jeg såvidt har deltatt i debatten på det gamle Brukarforumet. Desverre har jeg ikke lest boken "Stamhuset Ekeberg hovedgård i gode, men mest i dårlige tider". Fant ikke noe svar på når Søren Røhrt ble stamhusbesitter. Jeg ser hans far Sverre Thorn Munch Røhrt ble stamhusbesitter i 1922, og det er vel ved hans bortgang (når nå enn det var?) at sønnen overtok.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

#3 Dag Aage Løkke

Foruten stamhusene Jarlsberg, Rosendal og Ekeberg, fantes det også et norsk fidikommiss i 1814, Det Ankerske Fideikommiss (opprettet 1801, oppløst 1819). Fideikommisset ble opprettet ved Bernt Ankers (1746-1805) testamente av 1801, men jeg kjenner ikke til hvem som var innehavere fra hans død til fideikommisset ble oppløst.

Endret av Odd Andreas Sørgård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten stamhusene Jarlsberg, Rosendal og Ekeberg, fantes det også et norsk fidikommiss i 1814, Det Ankerske Fideikommiss (opprettet 1801, oppløst 1819). Fideikommisset ble opprettet ved Bernt Ankers (1746-1805) testamente av 1801, men jeg kjenner ikke til hvem som var innehavere fra hans død til fideikommisset ble oppløst.

 

Etter at Det Ankerske Fideikommiss gikk konkurs i 1819, drev min oldefar en av husmannsplassene i Nordmarka (fra 1868 til 1912). I hans tid var det Wedel Jarlsberg og deretter Løvenskiold som var eiere av det som da populært ble kalt "Nordmarksgodset" og som omfattet veldig mange av plassene i Nordmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele rekken av eiere finnes i Egil Collett Aabels bok "Nordmarksfolk - plasser og slekter gjennom 300 år" (Grøndahl 1985).

Jeg har dessverre ikke boka, men den finnes på mange offentlige bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste over stamhusbesittere for stamhuset Ekeberg (opprettet 5/3 1781, oppløst 1/1 2006).

1781 Søren Sørensen Røhrt

1781-1786 Helle Sørensdtr Røhrt

1786-1789 Frederik Rasmussen

1786-1820 Jacob Friedrich Heiberg

1820-1847 Kirstine Margrethe Heiberg

1847-1849 Søren Røhrt Thoresen

1849-1866 Jens Thoresen

1866-1895 Hansine Therese Marie Thoresen

1895-1906 James Ivanhoe Michelsen Røhrt

1906-1922 Thorn Gustav Jørgen Røhrt

1922- Sverre Thorn Munch Røhrt

-2006 Sverre Søren Røhrt

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20051221-129.html

http://home.online.no/~sisselbs/HansTroymsOpptegnelser.pdf

http://no.wikipedia.org/wiki/Ekeberg_g%C3%A5rd_(Oslo)

 

Stamhuset Ekeberg ble oppløst ved lov 1/1 2006. Sverre Søren Røhrt var i navnet den siste besitteren av stamhuset, som ved oppløsningen kun besto av kapitalmidler. Eiendommen, Ekeberg gård, ble solgt av Sverre Thorn Munch Røhrt i 1933. Men hvor lenge var Sverre Thorn Munch Røhrt stamusbesitter, og når overtok Sverre Søren Røhrt? Hvordan kunne en slekt som ikke ser ut til å ha vært adelig, opprette et stamhus, jeg trodde dette bare var forbeholdt adelen?

 

Tollvisitør Johan Andreas Heiberg (1714-1789) som ble gift med Karen Fredriksdatter. Hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2 Dag T. Hoelseth

Ser jeg såvidt har deltatt i debatten på det gamle Brukarforumet. Desverre har jeg ikke lest boken "Stamhuset Ekeberg hovedgård i gode, men mest i dårlige tider". Fant ikke noe svar på når Søren Røhrt ble stamhusbesitter. Jeg ser hans far Sverre Thorn Munch Røhrt ble stamhusbesitter i 1922, og det er vel ved hans bortgang (når nå enn det var?) at sønnen overtok. [...]

Innholdsfortegnelsen til boken kan tyde på at man kan få svar på når Sverre T.M. Røhrt døde. Han finnes ikke i gravregisteret til Disnorge.no så langt jeg kan se.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollvisitør Johan Andreas Heiberg (1714-1789) som ble gift med Karen Fredriksdatter. Hvem var hans foreldre?

Det kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Av boka:Stamhuset Ekeberg hovedgård.....framgår at Sverre Thorn Munch Røhrt døde den 26.3.1965. (Se sidene 44 - 47 vedrørende de siste generasjoner)

Stamhuset Ekeberg har en viss tilknytning til min mors slekt. Hennes farmor Maren Andrea Edvardine Diesen (f. 1836 -1936)bodde som ganske liten pike hos sin oldemor fru Schnitler på Ekeberg.

 

Det er også verdt å merke seg at "Fru Schnitler" = Kristine Margrete Heiberg (1758 - 1847) i perioden 1793 - 1810 var frue på Thorsø herregård ved Halden

 

2.

Av boka til G.F. Heiberg: Heibergslekten, utgitt 1942, angis som foreldre til Johan Andreas Heiberg: Mathias Heiberg, gravlagt 7.5.1722 i Drammen og Helene Fransdtr. Stigsten, også død i Drammen 16.5.1741. Begge disse dødsfallene er registrert av mormonerne, og kan trolig enkelt bekreftes via kirkebøkene.

 

Imidlertid angis Helene å være 80 år ved dødsfallet. I så fall var hun født i 1660, og kan neppe være mor til Johan Andreas som ble født ca 1714. Antagelig er alderen hennes ved dødsfallet overdrevet. Kirkebøkene inneholder mange eksempler på det.

 

Mathias Heiberg skal være født i Luster i Sogn, og forfatteren G.F. Heiberg knytter han dermed til den kjente Heibergslekta i Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Av boka:Stamhuset Ekeberg hovedgård.....framgår at Sverre Thorn Munch Røhrt døde den 26.3.1965. (Se sidene 44 - 47 vedrørende de siste generasjoner)

Takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Etter at Adelsloven av 1. august 1821 ble vedtatt, har det eksistert 3 stamhus i Norge.

 

1. Stamhuset Ekeberg ble opprettet 5/3 1781 av Søren Sørensen Røhrt (1725-1781). 1/1 2006 ble det oppløst, og siste stamhusbesitter var Sverre Søren Røhrt (f. 1939).

 

2. Stamhuset Rosendal ble opprettet 5/11 1837 for Marcus Gerhard Hoff Rosencrone (1823-1896), ved hans far lensbaron Christian Henrik Hoff Rosencrones (1768–1837) død. 4/7 1927 ble det oppløst, og siste stamhusbesitter var Clara Marie Gædeken, f. Weis (1845—1934).

 

3. Stamhuset Jarlsberg ble opprettet 23/6 1893 for Johan Casper Herman Wedel Jarlsberg (1841-1922), ved hans far lensgreve Peder Anker Wedel Jarlsbergs (1809-1893) død. Nåværende stamhusbesitter er Carl Nicolaus Wedel Jarlsberg (f. 1973).

 

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.