Gå til innhold
Arkivverket

[#8157] Mons Pettersen, f. 1799 i Haus pr.gj.


Gjest Håkon Aasheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Aasheim

Til Anne Strande, Oppegård.Den Mons Pedersen, f. 1799 i Haus pr.gj., som det antydes til, ser ut til å holde seg på Osterøy. Iflg. slektsboken for Haus sokn, var han bosatt som plassmann på Hatlandstræet under gården Hatland (s. 125 i boken). Men det er flere usikre punkt knyttet til denne opplysningen/familien. Jeg kunne heller ikke finne flere aktuelle i FT 1801. Men det at han skulle være reist med sokneprest Bøyesen, lurer jeg litt på. Hvor regjerte denne soknepresten? Ikke i Haus pr.gj. i alle fall. Forøvrig har jeg full tillit til opplysningen om at Mons kom fra Haus pr.gj. At han var garver er ikke noe dårligere bevis på det. For garveribedriftene aulet som bare det rundt meg her på disse kanter i de neste 100 år.Men ved å gå familien Mons Persen på s. 125 i Haus-boken nærmere etter i sømmene, så kunne en vel få av- eller bekreftet etter eller annet.Mvh Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Om Bøyesen fant jeg følgende: Bøyesen, Ulrik Frederik. Taler paa den anordnede høitidelige Bededag, holdne i Leirdals Hovedkirke, den 18de Marts 1814, af Ulrik Frederik Bøyesen, Sognepræst for Leirdals Præstegjeld. Christiania (1814). Trykt hos Jacob Lehmann. Oktavformat. 22 s. hvorav 1 tittelblad og 1 blad med dedikasjon til Christian Frederik. Ulrik Frederik Bøyesen (1773-1841) var i 1814 sogneprest til Leirdal (Lærdal) i Sogn. Han ble sendt som vararepresentant til Eidsvold, men møtte ikke i Riksforsamlingen. – I innledningen ga Bøyesen en oversikt over de politiske begivenheter. Han nevnte de trusler vi sto overfor fra en overmektig fiende, men han fant trøst i at 'vi have Christian Frederik, Norges ædle odelsbaarne Drot, midt iblandt oss'. Etter edsavleggelse og bønn holdt Bøyesen en preken hvor han særlig betonet plikten til å forsvare landet. Han pekte på at krigen er et av menneskehetens største onder, men hvor naturstridig krigen enn synes å være, så er den i mange tilfeller uunngåelig, fordi ikke alle mennesker 'lader sig bestemme av Billigheds og Retfærdigheds Love'. Og for å redde vår selvstendighet gikk våre forfedre 'så gladeligen i Kampen som til en Dands', og de stred og vant. Talen slutter han slik: 'Trøst Dig da, Gubbe! Qvinde, skjælv ikke! Ved vor ædle Regents, bag Eders kjekke Sønners Værge staaer Norge trygt. Vi haabe paa Gud! Han er vor Tilflugt. Amen.'Tidligere registreringer: Norsk Bog-Fortegnelse 1814-1847. s. 29 og i J.B. Halvorsen: Norsk Forfatter-Lexikon, bind I, s. 569. Henvisninger: Nr. 231 finnes i Universitetsbiblioteket i Oslo. Norsk Biografisk Leksikon, bind II. s. 465-466. – Om bededag med edsavleggelse og valg, se nr. 205. Manuskriptet til denne tale finnes i Christian Frederiks (Christian VIIIs) samling av norske dokumenter som er deponert i Riksarkivet, Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn ein Mons Pedersen på Hatlandstræet i 1865, 66 år gamal. Det må vere same som bur på Hovden 1801, 2 år gamal. Han er fødd i Hosanger, nabosoknet.Bøyesen var ei tid i Lærdal kring 1814, det er rett. Han er mellom anna omtala i Gjest Bårdsen-saka. Men kor han kom ifrå og kor han drog, må du sjå etter i boka om prestane i Bergens Stift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei. Takk for hjelpen. Har jeg forstått dette riktig så er Mons Pedersen i 1801 tellingen identisk med Mons som reiste til Ullensaker?Er dette den Mons som er sønn av Peder Monsen som er sønn av Mons Skafthun fra gården Skafta, Haus? Disse har jeg funnet på Familysearch. I såfall, kan dette være Anna Andersdatter som er etterkommer av Anders Johannesen fra Lihus, Haus? (Igjen Familysearch)?Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Anne! Ut fra det jeg kan skjønne, så kan det ikke være den samme, da Mons'en din jo døde i 1856. Opplysningene i Ullensaker BB behøver jo ikke være korrekte med hensyn til Haus, eller at han faktisk var født etter 1801-tellingen. Jeg tror at et oppslag i Ullensaker kirkebok for vielsen mellom Mons og Mari Hansdatter fra Oppen. De ble helt sikkert viet i Ullensaker. Her kan det jo fremkomme Mons' fars navn! (Og, har du sett under Anne Monsen i det siste, jeg fikk napp i USA...) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei. Ja, ja, det er lov å være optimistisk, så lenge primærkildene sjekkes. Jeg får ta turen til riksarkivet. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.