Gå til innhold
Arkivverket

[#8158] Trondheim 1910-1920


Gjest Turid Fleitscher Skånvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Leter etter opplysninger om Marie Othelie Olsen som bodde i Nordre Jonsgate. Hun fikk en sønn utenfor ekteskap i 1902 - hvis far skulle hete Berg. Alt om disse tas imot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Kom over denne etterlysningen på min søken, og svarer selv om den er gammel. Kanskje har du alt løst saken, men vil likevel for sikkerhets skyld komme med noen tips. Antar at dette kanskje kan gjelde Marie Othelie Olsdt. Fjæringstranden i Vigten (Vikna ?, kommune nr. 1750), f. 1881. Har du prøvd å sjekke adressebøkene for Trondheim. De skulle i alle fall kunne si hvor lenge hun bodde i Trondheim, og hvor hun bodde til enhver tid. Dessuten vil det nok sikkert være til hjelp om du oppga navnet på sønnen og om du vet fornavnet til faren. Hvis du helst ikke vil oppgi dette, kan du jo prøve å kontakte folkeregisteret i Trondheim. De har jo ikke lov til å gi opplysninger, men det kan tenkes at du kan få noen spor hvis du treffer de rette folka.Lykke til.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Takk for svaret. Nei jeg har ikke kommet noe videre, det går veldig trått for meg. Sønnen var hjemmedøpt og fikk navnet Einar Johan, f.14.02.1902. Han ble pleiebarn hos murer John Foss, og tok senere navnet Einar John Foss de Fleitscher. Hans var er oppgitt å være Julius Meyer Berg, kontorist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Skal prøve å se om jeg kan finne noe i adressebøkene for Trondheim neste gang jeg er der. (Det kan ta litt tid, det varierer mye hvor ofte jeg er til Trondheim). De som er lagt ut på nett er 1888-1898, men det kommer flere etterhvert. Leste et sted at det fantes ligningsprotokoller for Trondhiem på Byarkivet. Der skulle det kanskje være muligheter for å finne fødselsdata både for Marie Othelie og Julius Meyer Berg. Fant en adresse til Byarkivet hvor det er oppgitt e-postadresse. Kanskje kan det være værdt å forhøre seg der.LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel sett etter allerede. Men skriver ned det jeg fant for Nordre Johnsgt nr.2. Nils Foss f.1843. sønn Johan Foss f.1878. Johan er singel i 1900 tellingen og det er lite sansynlig at han i 1902 får adoptere et barn uten at han er gift. Kan det være at han gifter seg med Marie Othelie Olsen. Det bodde i 1898 en enke Elisabet Olsen i Nordre Johnsgt.7. og i Nordre Johnsgt.4 bodde det en vaskerkone Marit Olsen f.1821 fra Selbu, det behøver ikke være noen sammenheng mellom disse. Hilsen Roar Kvam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.