Gå til innhold
Arkivverket

[#8161] Marie Tormoesdatter Sogn, i Lardal i Vestfold.


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Marie Tormoesdatter Sogn - også skrevet som Tormodsdatter - levet fra omkring 1777 til etter 1820, kanskje til 1846, i Lardal i Vestfold. Hun var gift 3 ganger og alle hennes vielser er funnet i kirkebok for Lardal. Men hvor var hun fra? Hun er ikke funnet døpt i Lardal, så kanskje var hun fra et av nabosognene? Noen der ute som har truffet på henne?Hennes 3 ekteskap: g.(1)m. Gulbrand Hansen Haugen 1805, ingen barn, g.(2)m. Mathis Olsen Lie 1808, 5 barn, g.(3)m. Nils Christophersen 1820, ingen barn. Hennes alder ble ved den siste vielsen angitt til 43 år.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Hans;det er vel sannsynligvis snakk om tjenestepiken Marie Tormoesdtr, 25 år i 1801 på Kragemoe (Kråkemo) i Lardal. Men det visste du kanskje allerede? Dessverre har jeg ingen andre opplysninger å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Sjøstrøm

Min tippoldefar het Agrim Lasseson Hillestad, og var født i Lærdal i Sogn og Fjordane. Ifølge kirkebøkene,var han født i 1829. Han var gift med Ragnilda Iversdatter, Datter av Ivar Kristenson Kyrkjeteigen. Jeg leter etter foreldrene til Agrim, hittil uten resultat. Faren må nødvendigvis hete Lasse og var fra gården Hillestad i Borgund, Lærdal. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Inger-Lise, Innlegget ditt har ikke noe sammenheng med hva det ble spurt om her.Lærdal i Sogn og Lardal ved Siljan i Vestfold har ikke noe med hverandre å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Kristian:Ja, jeg er oppmerksom på denne Marie på Kråkemo, og jeg er enig i at dette mest sannsynlig er den Marie Tormoesdatter jeg leter etter opphavet til. Også fordi forloverne i hennes 3 vielser kommer fra gårder i Kråkemos nabolag. (Jerpeland, Brandsrud, Lie). At hun kalles Sogn må vel helst bety at hun på et tidspunkt har vært i tjeneste der. Dessverre har det hittil ikke lykkes å finne hennes dåp. Har nettopp nå lett, men forgjeves, i kirkebøkene for Hedrum og Stokke, som jeg tilfeldigvis har i huset nå. Men det finns jo flere muligheter innen Vestfold. Har også tatt frem alle menn som heter Tormoe/Tormod i Vestfold, og den eneste i nærheten av Lardal av noenlunde rimelig alder synes å være Tormoe Christophersen på gården Sørum i Våle, 51 år. Han kan teoretisk tenkes å være Maries far, men selvfølgelig kan hennes far også tenkes å være død før folketellingen i 1801.Er det noen som kan sjekke kirkebok og/eller bygdebok for Våle og se om denne Tormoe hadde en datter Marie født omkring 1777?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Om vi beveger oss litt utenfor Vestfold, finner vi også 3 stk. Tormo/Tormoe i Telemark av en slik alder i 1801 at de kan tenkes å ha fått en datter Marie omkring 1777. Disse er:1. Tormo Hanssen, Huusmand, 84 år, Enkem. 1 gg, Lever af Pladsen ('pladsen houkaas'), under gården Kieldal i Tuddal sogn, Hierdal (Hjartdal).2. Tormoe Olessen, Mand, 58 år, i 1. ægteskab, Huusmand med lidt jord, under gården Limie Nordre i Gjerpen.3. Tormo Jonssen, Hosbonde (!), 71 år, Givt 1 gang, Lever af gaarden, på gården Lii i Gransherad.Om noen har tilgang til de respektive kirkebøker/bygdebøker og kan sjekke om noen av disse fikk en datter Marie/Maria/Mari omkring 1777, ville jeg være svært takknemlig.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det går litt for fort av og til: Nr. 1 Tormo Hanssen i mitt forrige innlegg bor ikke på 'pladsen houkaas', men på 'pladsen hougen' under gården Kieldal i Tuddal.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Marie Tormoesdatter fikk i sitt 2. ekteskap (med Mathis Olsen) 5 barn. Det yngste barnets navn var Timan. Alle de 4 eldre barna synes oppkalt etter slektninger av Mathis, så kanskje Timan er en oppkalling av en av Maries slektninger? Jeg ser av FT 1801 at Timan/Timand er et ganske hyppig forekommende navn i Lardals nabo-prestegjeld i nord, Sandsvær, mens det er nærmest fraværende overalt ellers. Kanskje burde man derfor regne med en viss mulighet for at Marie kan være født i Sandsvær?Om noen har tilgang til kirkebok for Sandsvær for tiden omkring 1777, ville det vært flott å få vite om Marie finnes døpt der.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Takket være Buskerud Slektshistorielag er døpte i Sandsvær 1701-1779 tilgjengelig i Digitalpensjonatet. Men de har ikke registrert noen Tormosdøtre i perioden 1768-1779.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Ketil! Jeg hadde ikke fått med meg at døpte i Sandsvær var tilgjengelig på DP. Men så kan vi altså trolig se bort fra Sandsvær, mens Våle fortsatt er en spennende mulighet. Våle ligger jo også i 'nabolaget' av Lardal i Vestfold. Håper fortsatt på innspill til denne saken! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.