Gå til innhold
Arkivverket

[#8166] Bärum: Anne Hansdatter och Jon Hansen


Gjest Ulla Martins
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Martins

Tack vare det fantastiska Digitalarkivet har jag hittat mina förfäder i Bärum intill femte led. Men nu undrar jag om 1700-talet. År 1801 var min morfars farfars mor Anne Hansdatter, född 1755, änka och gårdbruker på Nordby i östra Bärum. Så vitt jag vet föddes hon på granngården Aas som dotter till Hans Jonsen och Kari Jonsdatter. År 1801 hette en av gårdbrukarna på Aas Jon Hansen, född ca 1758. Min fråga är: vet någon om dessa två var syskon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har boken om Bærum, og der står det: Nordby grd.: Gullik Larsen gm. Anne Hansdt. Aas, barn: Lars, Hans og Jon. Aas grd.: Hans Jonsen + 1788 gm. Kari Jonsdt. (Haga), barn: Jon, Kristen, Nils, Hans og Anne.--- Faren til Hans var Jon Karlsen (fra Hosle)skifte 1732 1.gm. enke Anne Siversdt. og 2.gm. Anne Knutsdt. Det står desverre ingen årstall på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har boken om Bærum, og der står det: Nordby grd.: Gullik Larsen gm. Anne Hansdt. Aas, barn: Lars, Hans og Jon. Aas grd.: Hans Jonsen + 1788 gm. Kari Jonsdt. (Haga), barn: Jon, Kristen, Nils, Hans og Anne.--- Faren til Hans var Jon Karlsen (fra Hosle)skifte 1732 1.gm. enke Anne Siversdt. og 2.gm. Anne Knutsdt. Det står desverre ingen årstall på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! I min manns (ikke dobbeltsjekket med kirkebøkene enda) John Hansen f. ca 1760 på Aas, d. 27.feb.1841 på Aas. gm. Kristine Larsdatter f. ca 1763 sted ukj. d. 28. sep. 1830 på Aas. Disse giftet seg 18. juli 1788. Barn Hans f. ca 1788, Lars f. ca 1790, Nils f. 1792, Marte Maria f. juli 1795, Jens f. 1797, Karl f. 5. oktober 1802, Haagine f. 7.4.1806, Karen f. 7.4.1806, (Karen er min manns formor) (jeg vil og her ha med Kristen f. 23. april 1800, selvom den introduserte her har ett annet navn).Når jeg så ser på fadderne til f.eks. Karl f. 1802 Anne Lars Horsle, Anne Xtophers ibid. Gunder Jahr, Jon Lars. Aas, Lars Gullichs. Norbyeog Haagine f. 1806 Maria Lars Jahr, Anne Gunders ibid Gunder Jahr, Lars og Hans Gullichs. NorbyeSå finner vi jo kjente navn og gårder...Har dessverre ikke noe som kan med sikkerhet si at det er din Anne's bror, men i forhold til det Berit har funnet i Bærum-bøkene, ser det jo tilforlatelig ut, særlig med hensyn til navnene ol. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Martins

Tack skall ni ha, Berit och Laila, för hjälpen! Jag tror att jag nu vågar utgå från att Anne och Jon var syskon. Folket på gårdarna Nordby och Aas (och Eik och Östern) verkar ha gift sig med varandra i stor utsträckning, både hemma i Norge och på andra håll. En sonson till Jon gifte sig med en sonsons dotter till Anne efter att båda familjerna hade emigrerat till Amerika. Berit, tack för tipset om boken om Bärum! Jag har sett den en gång för länge sedan, men jag skall försöka få tag i den igen. Så vitt jag vet, är den gammal, men den finns ju på bibliotek, så jag kan låna den.Och, kära sviger-fem-sex-sju-männing Laila, hälsa din man från en mycket avlägsen släkting!Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det hjelper kanskje ikke deg, men biblioteket på Bekkestua i Bærum selger de 2 bøkene (de gjorde det i fjor ihvertfall). Det ble trykket et nytt opplag for noen få år siden, men boka ble skrevet i 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Jon Karlsen Ås i Østre Bærum, var født ca. 1660, begravet 6.1.1731, skifte 22.3.1732 Han var gift 1. med Anne Siversdtr., skifte 21.9.1705 ( hun var g. 1. m. Kjøl Pedersen Ås, skifte 22.12.1685).Jon var gift 2. m. Anne Knutsdtr. Nordby i Østre Bærum, f. ca. 1678, død 24.1.1751 (hun var mor til barna)Av Jons 5 barn var: Hans Jonsen Ås, født ca. 1722, død 29.7.1788, skifte 20.4.1789. Han var gift 14.12.1754 m. Kari Jonsdtr. Haga i Østre Bærum, f. ca. 1731, død 5.6.1798(de øvrige 4 var Karl Jonsen Ås, Anne Jonsdatter gift på Stabekk, Lars Jonsen, Kristen Jonsen Ramstad og 'din' Hans Jonsen).Jeg antar at Kari Jonsdatter Haga var datter av Jon Kristensen Øvre Haga, født ca. 1696, død 24.7.1738, skifte 8.11.1738 og Marte Evensdatter, født ca. 1696, død 18.11.1767, skifte 11.1.1768.Jon Karlsen Ås var sønn av Karl Jonsen Hosle og Tore Jonsdtr. Hosle. Hans kone Anne Knutsdtr. var datter av Knut Gulliksen Nordby og Birgitte Hansdtr.Hilsen fra Jon Anjer (som stammer fra Anne Jonsdatter fra Ås, gift på Ramstad, se ovenfor). e-post: anjer@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.