Gå til innhold
Arkivverket

[#8171] Johan Hansen/Helene Christensdatter, Trøgstad


Gjest Terje Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pettersen

Et av mine tippoldeforeldrepar het Johan Hansen og Helene Christensdatter. Jeg har indikasjoner på at de kom fra Trøgstad, og etablerte seg i Østre Aker rundt 1875. Min oldemor ble født i 1878 og døpt fra Østre Aker kirke. I flg. klokkerboken er Johan Hansen født i 1837, mens for Helene Christensdatter er fødselsåret oppgitt til 1840, mens FT 1900 oppgir 1838 og fødested Eidsberg, og hun er da enke. På familysearch har jeg funnet et ekteskap mellom Helene Christensdatter og Johan Hansen, 27. desember 1862. I FT 1865 for Trygstad på gården Steffenrud, har jeg funnet Johan Hansen og Helene Kristensdatter. De er opgitt til å være hv 38 og 37 år gamle. Fødested er for begge oppgitt til å være Eidsberg. På familysearch har jeg funnet barn av Johan Hansen og Helene Christensdatter født i Trøgstad 1869 og i Eidsberg 1871 og 1873. Det jeg lurer på nå er om noen har tilgang på kirkebøkene for Trøgstad og/eller Eidsberg, og kan sjekke ut giftemål (fedre), og om de finnes blant utflyttede fra Trøgstad 1869-71 eller Eidsberg 1873-78. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Terje! Var en tur på biblioteket i Trøgstad igår, og fant følgende til deg: 1. Innflyttet 1861 fra Eidsberg - Ungk. tj. Johan Hansen Øiestad - 23 år.2. Innflyttet 1861 fra Dalsplass i Eidsberg - Pige tj. Helene Christensdatter Øiestad - 21 år.3. Gift 27.des.1862 ungkar og tjener Johan Hansen Øiestad fra Eidsberg 23 år og pige Helene Christensdatter Øiestad pl. f. i Herland 22 år. Hans far: Hans Rasmussen, Hennes far: Christen Mathisen. Forlovere: Anders og Ole Hedemarken.4. FT1865 - på Steffenrud i Trøgstad (dette er en husmannsplass under Øiestad).5. Utflyttet 1873 til Eidsberg - Egtefolk Johan Hansen Pedersbraate (som også er en plass under Øiestad (nordre)), f. 1838, og hustru Helene Christiansdatter f. 1839. Barn: Hans Christian f. 1867, Ove Martin f. 1866, Carolina Ovidia f. 1869, Thea Josefine f. 1871.6. Barn født i Trøgstad: Hans Christian f. 29.jan.1864 på Øiestad Ove Martin f. 29.aug.1866 på Øiestad/Steffenrud Caroline Ovidia f. 26.feb.1869 på Øiestad/Steffenrud Thea Josephine f. 10.aug.1871 på Øiestad/Pedersbråten7. FT1875 - Caroline Ovidia er hos sin tante på Haugen Vestre (gnr. 3): Hans Bergersen - husfader, gaardbr. selveier og maler, f. 1836 i Eidsberg - Har solgt gaarden til følgende og skal fratrede. Hans kone: Kristine Kristensdatter f. 1837 i Rødenes. Karoline Ovidia Johansdatter - husmoderens søsterdatter - f. 1868 i Trøgstad. De andre som bor på gården - med egen husholdning - er kanskje de som har tatt over: Andreas Nilsen f. 1822 i Eidsberg og Randi Amundsdatter f. 1837 i Trøgstad.NB - Ingenting av disse opplysningene har jeg dobbeltsjekket med originalen!! Jeg fant også et par ting i Eidsberg kirkebok (her har jeg sjekket originalen):8. Innflyttet til Eidsberg 18.des.1873 - Johan Hansen Pedersbraate og hst. Helene Christiansdatter - Deres barn: Hans Christian 10 (f. 29jan.d.29.mar.64), Ove Martin 7 (f. 29.aug.d.23.sep.66), Caroline Ovidia 5 (f. 26.feb.d.29.mar.69), Thea Josephine 3 (f.10.aug.d.03.sep.71) - overtager husmannsplads. Fra Trygstad til Nyengen. Udfl. att. af 19.des.73 fra ..... Trygstad prost Wullf. Anm: Opgivet at ...... til Østre Aker i slutten af 1874. - Nyengen er en plass under Ultvedt. Det står dessverre ikke noe om denne familien i Eidsberg gårdshistorie. Det kan jo være at det er flere plasser som heter Nyengen.9. Konf. 1855 Johan Hansen (udfl. 05.okt.62) - f. 17.jan. d. 28.jan.38 på Torper. Foreldre: Afdøde afgiftsbruger Hans Rasmussen og dennes efterlevende hustru Olea Pedersdatter ...... gift paa Svarverud plads. Karakter: Temmelig godt.10. f. 17.jan. d. 28.jan. 1838 Johan Hansen - Foreldre: Afgiftsbruger Hans Rasmussen og Olea Pedersdatter Torper. Faddere: Marii Andersdatter, pige Johanne Gulbrandsdatter, Povel Rasmussen, Andreas Povelsen, Christian Hansen Torper.11. FT1865 - Myraas (plass) i herland. Olea Pedersdatter - enke - 61 år f. i Eidsberg. Med barn fra både første og andre ekteskap ser det ut til. Dette kan være mor til Johan, men det er ikke sikkert.12. FT1865 - Hedemarkhytten i Herland. Kristen Mathisen og Maren Abrahamsdatter. Mulig dette kan være foreldre til Helene. De bor sammen med 3 barn. Det var jo noen fra Hedemarken som var forlovere da Helene og Johan giftet seg.....- Vel, noe av dette bør du nok sjekke ut så du er sikker på at det kan være riktig personer, men du er et stykke på vei iallfall.Lykke til videre!Med vennlig hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei Ingjerd! Du har gjort en kjempejobb for meg! Tusen takk! Her har jeg fått masse å bygge videre på. Jeg var innom Riksarkivet på mandag, og fant noe, bl.a. fedre. Men jeg fant ikke noe om utfl. til Østre Aker. Ellers var det som sagt mange nyttige opplysninger å bygge videre på!!! Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.