Gå til innhold
Arkivverket

[#8173] Slektninger i USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I mange år har eg vore på leit etter slektninger som har reist til USA. I nokre høve har eg funne etterkomarar etter dei eg har leita etter, men det er framleis mange som eg ikkje er i stand til å finna. Håpar at eg før eller seinare lukkast i dette arbeidet. Det er mange 'over there' som prøver å finne tilbake til røtene sine her i Norge og ein av stadane på internet som vert nytta er: http://genforum.genealogy.com/norway/ Finnes det andre slike stader som eg kan leite på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvem leter du etter da? Jo mer info, jo større sjans er det for å finne dem. Emigrasjonsår og alt er viktig. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dei eg leiter etter er:Jacob Olson født 9. april 1867 på Hevrøy i dåverande Sund sogn. Maria Berthina Larsdtr. f. 2. oktober 1852 og broren hennar Mons Andreas Larsen f. 26. sept. 1846 i frå Mangerpl. i Manger sogn. Styrk Sakkariasen f. 1845 på Brekke i dåverande Fitjar sogn. Styrk reiste til USA frå Bergen mellom 1. og 6. mai 1866 og ankom Quebeck den 6. juni 1866. Eg antar at han reiste via Minnesota til Iowa og busette seg der. Eg har fått opplyst at han to navnet Andrewson, men korvidt det er rett veit eg ikke. Vidare har eg fått opplyst at Styrk vart gift med ei frå Irland og at dei hadde to døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Etter det jeg kan finne, så jeg at STORK Zachariasen Brekke dro med Victor Emmanuel fra Bergen, og denne båten ankom Quebec 7. juni 1866. Du kan lese om båten her Victor Emanuel (dette har du sikkert funnet selv og).Hva slags holdepunkter har du for at han dro til Iowa?Hos mormonerne kan du bestille denne: Quebec emi-imi recordsI 1900 var det ingen Andrewson som kunne passe. Ingen Anderson heller. Jeg har sett på alle varianter av Styrk/Stirk/StorkStark og med alle mulige variasjoner av dette. Kan jo være at de som har laget indexen har vært på bærtur, noe som ofte forekommer. Jeg regner med at du har finkjemmet 1880-tellingene her på DA? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei Laila. Det eneste jeg vet om Styrk er at en han var onkel til har fortalt at han drog til Iowa og at han siden tok etternavnet Andrewson. Selv mener jeg å erindre at han kan ha bodd en tid i Minnesota før han drog videre til evn. Iowa. Jeg tror at han finnes i Minnesota som Sakariasson/sen ca 1880 , men jeg er litt usikker på det. Hadde vert fint om du hadde funnet han? Når det gjelder Jacob Olson f. 9. april 1867 så vet jeg at han drog til Minnesota og bosatte seg sannsynligvis et sted som het Adams. Broren Nils fikk tilsendt billett og reiste bort i 1897 og i 1902 kom broren Hans. Jeg har fått opplyst at Jacob døde i ung alder og at han var ugift, men jeg har aldri fått bekreftet hvor ung Jacob var da han døde og om han kanskje hadde familie likevel. Siden Nils fikk tilsendt billetten antar jeg at det var fra broren Jacob og da må han ha vert over 30 år. Venter spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Der er ein Stork Anderson 32 år i 1880-tejinga for Minnesota, Polk county. Dvs.f.ca.1848 og 3 år eldre enn han du leitar etter, kan dette vera same personen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan tenkes at denne Styrk er den jeg er på leiting etter. I utreiseprotokollen står det at han i 1866 var 19 år gammel. Jeg vet ikke når på året han fylte år så det kan tenkes at han var 32 år på det tidspunkt folketellingen fant sted i 1880. Så det er store muligheter for at denne Styrk er den rette, men hvor skal jeg lete for å finne det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.