Gå til innhold
Arkivverket

[#8175] Rauna, Länsman & Kitti - Från Nordnorge?


Gjest Sture Torikka
 Del

Recommended Posts

Gjest Sture Torikka

Hej, Jag undrar om någon av er kan hjälpa mig med uppgifter om följande personer? Samtliga dyker upp i Utsjoki vid olika tidpunkter och misstankar finns om att de ursprungligen kommer från norska sidan:1. Lappmannen i Utsjoki ASLAK ANDERSSON, f. omkring 1680, d. omkring 1732. Det antyds att han kan ha nyttjat släktnamnet RAUNA. Hans andra hustru, MARGETA PERSDOTTER GUTTORM var broder till 'danska länsmannen' i Utsjoki Olof Persson Guttorm.2a. Fjällappen i Utsjoki NILS PERSSON (LÄNSMAN), f. 1775, levde 1816. Inflyttade från Norge till Utsjoki omkring 1803. I kommunionboken 1811-1816 upptages han under rubriken 'Länsmans son ifrån Norige'.... 'läser Danska språket'.2b. Den förres broder, fjällappen i Utsjoki PER PERSSON LÄNSMAN, f. 1788, d. 1857. Inflyttade från Norge till Utsjoki 1811; 'läser Danska språket, ifr Norige'. Senare sägs det att han 'läser Norska skralt'. Under 1840-talet har släktnamnet noterats '`CALKKU' på honom, vilket T.I. Itkonen (1948) benämner honom 'TSALKU'.3. Fjällappen i Utsjoki ANDERS HANSSON KITTI, f. 1786, d. 1849. Inflyttad till Utsjoki omkring 1810-1811, okänt varifrån. I Utsjoki kommunionböcker sägs att han 'läser Norska', varför jag misstänker att han kom från Norge. Nyttjar inte släktnamnet KITTI förrän efter 1812. Gift omkring 1810 med MAGGA ANDERSDOTTER JOMPPANEN från Utsjoki, f. 1786, d. 1862, vilken utflyttade från hemförsamlingen 1809, troligen till Norge där hon synes ha blivit gift med ANDERS HANSSON.Är det någon av Er norska forskare som har stött på någon av dessa personer?Sture Torikka, Luleå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Og her finner du en lenke til andre samiske slektssider: Lenke Etternavnet Guttorm er vanlig i store deler av Finnmark og i Utsjok-området, Lensmann og Ravna er i alle fall brukt i Karasjok. Kitti derimot er et finsk etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Hei igjen Sture!På Jan Johansens slektssider 'Lappland' finnes det en god del Kitti, men jeg finner ingen Anders Hanson Kitti. Adressen til Jan Johansens sider er http://www.qsl.net/la4yw/roots/index2.htm . Selv om du ikke finner de personene du leter etter i databasen, kan det være lurt å ta kontakt med Jan Johansen, han har oversikt over de meste av slekter i Kautokeino, Karasjok, Karesuando og Enontekis. Det finnes også endel fra Utsjok på hans sider.Mvh. Andreas Snildal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sture Torikka

Andreas, FANTASTISK länk du gav mig till Jan Johansen..... det myllrar av gemensamma historiska människoöden där, t o m en 'försvunnen' (för mig) kvän nerifrån Hietaniemi benämnd Kaisajuntti hittade jag!!!TACK och heja Alsgaard!ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.