Gå til innhold
Arkivverket

[#8176] Myklebust/Myklebost


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

I 'Norske Gaardnavne' på internett finner jeg 16 gårder ved det navnet, spredt utover et ganske stort område vest i Norge. Vet noen om det er noen slekts- eller annen forbindelse mellom de ulike Myklebust-gardene, eller er det bare snakk om topografi?Navnet betyr visst noe sånt som 'mye buskas', og DET kan man jo finne ganske mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Mye buskas' ?!Jeg er ganske sikker på at gårdsnavnet opprinnelig er 'Myklebolstad', der første ledd kommer av 'mikill' (eller noe i den dur) som betyr 'stor'. Andre ledd, 'bolstad' betyr bosted. Dermed har du betydningen 'stor gård' eller 'stort bosted' (la meg ta litt forbehold ;-) ).Det er vel lite sannsynlig at det skulle være noen forbindelse med mellom Myklebustgårder på forskjellige kanter av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du kan vera heilt trygg på at det ikkje er noko slektsskap. Folk har fått namn etter garden, ikkje garden etter folk. Det er elles først på 1900-talet at folk børja bruka gardsnamnet som etternamn, før den tid brukte ein patronym. Av og til kunne ein hekta på gardsnamnet i tillegg, men då først og fremst som ei slags adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jfr. O. Rygh vedr. gårdsnavnet Myklebust i Hyllestad:8. Myklebost. Udt. my2kklebåsst. -- [af Myklabolstadh DN. XII 202, 1463(efter senere Afskrift)]. [Miklibolstadher DN. XII 232 c. 1490]. Møglebostad NRJ. II 140. Møgelbosta 1563. Mychelbustad 1603. Møchelbustad 1608. Møchlebust 1667. 1723. *Myklibólstaðr eller mulig, som oftere, i Flertalsform, *Myklu- bólstaðir, den store Gaard, sms. med bólstaðr m., Bosted, Gaard (Indl. S. 44). Af alle Sammensætninger med bólstaðr er denne den hyppigste. Navnet forekommer 45 Gange paa Strækningen fra Nedenes til Senjen, i dette Amt ogsaa i Hyllestad S. (GN. 79), i Breim, i Bremanger, i Daviken, i Eid, i Ytre Holmedal, i Indviken, i Jølster og i Selje. Sidste Led er nu oftest forkortet til -bost eller -bust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Som en slags assosiasjon til Myklebust-navnet kan jeg jo anbefale Anders Hegers store Agnar Mykle-biografi. Agnar Mykle het som kjent selv Myklebust fram til han droppet det siste leddet, og forfedrene på Sunnmøre er skildret i første del av boka.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.