Gå til innhold
Arkivverket

[#8178] Var omstreiferen Jakob Wallin noensinne i Åsane?


Gjest Arne Solås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Hei -Jeg ble for noen år tilbake fortalt av en godt bekjent, at forbryteren og omstreiferen Jakob A. J. Wallin engang skulle ha brutt seg inn, og deretter nedbrent våninghuset på en husmannslass under gården Åstveit. Denne tidligere husmannsplassen tilhører nå min bekjentes gårdsbruk.Min kilde hadde, for en 15-17 år siden besøk av en eldre dame, anslagsvis rundt 90 år gammel, som sammen med sine to døtre gjorde undersøkelser om sin slekt, som visstnok hadde sittet med nevnte plass. Hun hadde da fortalt om dengang husmannsfamilien hadde vært i bryllup, og kom tilbake til et nedbrent hus, og at denne ugjerningen skulle ha vært utført av Wallin. Hun forklarte seg så detaljert om denne hendelsen, slik at min kilde mente hun måtte ha blitt fortalt dette av sine foreldre og/eller besteforeldre, som visstnok var de som da besatte plassen, men her var han noe usikker.Plassfolkets hund ble funnet ihjelslått på tunet. Til dette skulle det etter sigende ha blitt brukt en ovnsring eller en jernkrok. (kanskje har hun ment en skjerding?)Plassfolket skulle deretter ha bodd en tid i en steinhule eller en heller under Sandviksfjellet, inntil de senere fikk ordnet seg med losji.Da det i 'Bergensposten' (2001), i en artikkel av Christopher Harris ble skrevet om Wallins levnetsløp og henrettelse, ble spørsmålet om sannhetsgehalten i denne historien igjen aktualisert, da nevnte artikkel ble forevist min kilde. Jeg fortalte ham så at jeg først kunne 'lufte' dette her (i forumet), og se hva som kom utav det, før jeg event. selv satte meg inn i rettsdokumentene på SAB.Altså blir spørsmålene: Er der noen som kjenner til dette? Var Wallin i det hele tatt på bergenskanten, bortsett fra tiden han oppholdt seg i fengsel/tugthus? Er det kjent om han en tid var på rømmen fra nevnte opphold? Eller er også dette nok ett eksempel på den bekjente fjæren som ble til 5 høns - ved muntlige overleveriner?Uansett, historien er interessant i seg selv, men en endelig be- eller avkreftelse hadde ikke vært av veien, derfor dette innlegg. Kanskje noen tilknyttet Åsane historielag kjenner til dette? Eller om artikkelforfatteren J. Harris kan si om han har lest noe om dette i rettsprotokollene? Og selvsagt fra alle andre som måtte ha kjennskap til dette, er en uttalelse svært velkommen.På forhånd takk.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.