Gå til innhold
Arkivverket

[#8186] Olene (Oline) M. Larsdatter f. 1823, Kvæfjord


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Jeg finner Olene (Oline) M. Larsdatter født 1823 i Kvæfjord i folketellingene for 1865, 1875 og 1900. I 1865 er hun gift for andre gang. I 1875 er hun enke igjen, barna hennes er 'satt bort' og selv jobber hun som 'blodkopper'. I 1900 er hun 'besøgende moder' hos datteren på Skjærstad i Trondenes.MEN: Hvem var hennes første ektemann og hvem var foreldrene hennes?I kirkebøkene for Kvæfjord (1821-57)er der en Olena Maria Larsdatter, født ca.1823. Hun kan 'spores' både gjennom ekteskapslisten og dåpslistene som ligger på nettet. Hun giftet seg med Ole Jensen Raasvold, og dette passer for så vidt ettersom den Olene (Oline) jeg leter etter fikk en datter i første ekteskap med navn Jensine Olsen. Men jeg våger ikke helt å stole på at dette er rette damen. Hun nevnes nemlig konsekvent som 'Olena' i kirkebøkene, min Olene nevnes enten som 'Olene' eller 'Oline' i folketellingene. Håper noen med tilgang på ytterligere Kvæfjord-informasjon kan hjelpe meg. Vennlig hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

PS. Glemte å nevne at Olenes (Olines) datter fra første ekteskap, Jensine Olsdatter, var født i Kvæfjord i 1858. Mvh. Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Henning NIcolai Gaare

Hei! Jeg vet ikke om dette er til hjelp, Men jeg fant følgende opplysninger på RHD om en Olene M Larsen i folketellingen fra 1865, bosatt på Vikeland i Kvæfjord, født i 1823 i Kvæfjord, og gift med Klemet Jensen født i Bergen 1823, og er i 1865 registrert som fisker, der er begge logerende hos Gregine K Petersdatter, og Olene har boende hos seg en datter fra første ekteskap Jensine Olsdatter, født 1858 i Kvæfjord, og deres felles datter Ovida P KLementsdatter, født 1865,Kvæfjord.Sammen med dem bor en Lars Olsen født i 1798 Kvæfjord som 1 av 3 i tilleg til de foran nevnte. Kan dette være hennes far? Kan det tenkes at Olene eller Oline hvis du mener det er det rette navnet hennes, bosetter seg hos sin far på Vikeland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

FS VRI: Olena Maria Larsdatter f. 22.07.1822 Kvæfjord. Far Lars Olsen. Mor: Anna Margrethe Nielsd. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS, den usikre delen, dpt. 4/10 1857 Kvæfjord Jensine Jeremine, foreldre Ole Jensen og Olene Marie Larsdatter.Gift 20/1 1849 Kvæfjord Ole Jensen (41) far Jens olsen; og Olene Marie Larsdt. (26) far Lars Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

FS VRI Kvæfjord: Lars Olsen f. 19.01.1797 gift 13.10. 1822 med Anna Margrethe Nielsd. f. 1794. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Jeg tar meg den friheten og går noe videre på de opplysningene som er gitt foran. I mine notater har jeg en Margrethe Maria Nilsdatter født i 1802 eller 1803 i Gaare indre i Kvæfjord og hun får to uekte barn, Berbro/Barbro Lorense Larsdatter f: 28 sept. 1826 med en tjenestedreng på gården Wiig/Vik i Kvæfjord som heter Lars Pedersøn. Uekte barn nr 2 er Anne Maria Hartvigsdatter f: 6 mars 1831, faren er Margrethe sin kommende mann Hartvig Jørgensen. I tillegg får de to i ekteskap minst 6 barn.Mine spørsmål er følgende:1. Er 'min' Margrethe Maria Nilsdatter født i 1802 eller 1803 søster til siste innleggs Anna Margrethe Nielsd f: 1794, og andre søsken?2. Hvis ikke de er søsken, er det noen som har kunnskap om opphavet til 'min' Margrethe Maria Nilsdatter, foreldre og søsken?3. Er det noen som har kunnskap om 'min' Margretehe Maria Milsdatter hadde flere barn enn de to uekte som er nevnt og Marcus Jørgen, Margrethe Georgine, Olena Maria, Jørgen Lorentz, Pernille Lorentze og Henricha Maria Jørgina alle de nevnte med etternavn Hartvigsen eller Hartvigsdatter?Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! I følge FS VRI/IGI er disse to søsken. Foreldre: Nils Nilsen og Margrethe Jørgensdatter. Flere søsken: Niels Jørgen f. 18.07.1785, Lars f. 07.07.1887, Ole Kristian f. 25.01.1792, Bereth f. 23.04.1798, Christian f. 10.02.1800, Christian f. 24.9.1806. Anna Margrethe er forøvrig f. 01.07.1794. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malini Gaare Bjørnstad

Hei! Til Henning Nicolai Gaare: Hvor kommer din Gaare-Slekt fra? Og du nevnte i ett innlegg disse navnene: 'Jørgen Lorentz, Pernille Lorentze'. Vet du om disse slekter fra spania?På forhånd takk!Hilsen Malini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Hei John!Tusen takk for opplysningene, jeg syntes det var noe familiært her. Takk så mye. Har du flere opplysninger om disse søsknene eller om deres foreldre, er jeg veldig interessert i det.Til Malini.Mine aner er fra Kvæfjord, Gaare indre. Om de nevnte navn peker i retning av Spania, er jeg sannerligen ikke sikker på. Men du har kanskje opplysninger om disse navnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Hei John igjen!Du nevnte en Lars født i 1887, jeg regner med at mener 1787. Ikke sant?Takk så mye.Henning Nicolai Gaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei igjen! Skal selvfølgelig være 1787. Ett barn til: Peder Andreas f. 22.07.1789. Margrethe og Nils g. 16.5.1785 Kvæfjord. Hun f. 1764 Gaare Kvæfjord d. 15.09.1836, foreldre Jørgen Anfindsen og Anne Margrethe Olsd. Nils f. 1760 (Wigeland) Kvæfjord d. 1811. Foreldre Nils Thomassen og Pernille Larsd. Håper vi ikke skaper problemer for Anne som startet tråden.Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Hei John.Tusen takk for all hjelp. Jeg håper det samme, at vi ikke har skapt problemer for Anne, men hun har kanskje fått noen nye opplysninger knyttet til slekten sin?Takk så mye.Henning Nicolai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Absolutt ikke noe problem! Det er jo deler av samme familie dere er innom her. Jeg har for lengst fått svar på de spørsmålene jeg stilte da dette innlegget ble lagt inn.Det stemmer at Margrethe Maria Nilsdatter (f.09.01.1804) var søster til Ane Margrethe (f.01.07.1794, d.05.03.1853). Foreldrene til disse var som du nevner, John: Nils Nilsen (f.1760, Utstrand, Kvæfj. d.før 1821) og Margrethe Jørgensdatter (f.1764, Gåre, Kvæfj., d.15.09.1836, Strømmen, Kvæfj.).Jeg er kjent med at Margrethe fikk 8 barn, men vet ikke om alle disse ble født i ekteskapet med Hartvig (f.28.01.1810, d.1903, Gåre, Kvæfj.). Margrethe og Hartvig giftet seg 26.09.1831. Men alt dette vet du sannsynligvis, Henning...Kan ellers informere om følgende:Nils Tommesen døde før 1770. (Han var sønn av Thomas Knudsen død før 1773, Utstrand, Kvæfj.) gift med: Pernille Larsdatter født ca. 1740. Jeg finner henne ikke i tellingen for 1801 så hun må være død før denne. Jeg har ingen informasjon om Pernilles foreldre.Jørgen Andfindsen født ca.1728, Gåre, Kvæfj. (Han var sønn av Andfinn Hansen). gift med: Anne Margrethe Olsdatter født 1726, Lille Fauskevåg, Kvæfj. (Hun var datter av Ole Kristensen f.1666, Lille Fauskevåg, d.1741, samme sted, og Margretha Andersdatter Juul, f.1691, Kaldfarnes, d.1769, Lille Fauskevåg). Jeg har i tillegg noe mer informasjon om Anne Margrethe Olsdatters forfedre.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Til Anne ØvringKan her bekrefte at de 8 barna du nevner at Margrethe Maria Nilsdatter hadde var med samme ektemann, nemlig Hartvig Jørgensen.For øvrig kan jeg nevne at jeg kan hjelpe med det meste om slekter fra Kvæfjord.Hilsen Torleif Berg torleif.berg@hlink.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Hei Anne.Først, godt at vi ikke tok oss en for stor frihet, og takk for dine bidrag.Jeg ser at John og du oppgir to ulike steder der Nils Nilsen skal ha vært født, Wikeland eller Utstrand. Kan det ene eller det andre verifiseres fra kilder du har?Sånn for ordens skyld, min bakgrunn for at jeg hengte meg opp i denne meldingen fra deg Anne, fra 2002, var at min farfar, født i Gaare indre, Nicolai Gaare, født med etternavnet Andersen, antagelig hadde en link til din Anna Margrethe Nilsdatter og min Margrethe Maria Nilsdatter som var bestemor til min farfar.Derfor maser jeg litt til og spør om du har informasjoner om etterkommere til min farfars bestemors søsken?Alt av interesse!Vennlig hilsenHenning Nicolai Gaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Til Henning: I følge Kvæfjordboka (ref.nr f 1538 s 793) ble Nils Nilsen født i Utstrand. Jeg har dessverre ikke så veldig mye informasjon om etterkommere etter Margrethe Maria's søsken (med unntak da av Ane Margrethe - her har jeg mye), men jeg sender deg gjerne det jeg har. Kontakt meg på e-post: anne.orvig@hib.no.Til Torleif: Tusen takk for tilbudet. Jeg tar nok helt sikkert kontakt med deg når ferietiden er over.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.