Gå til innhold
Arkivverket

[#8201] Marthe Rue, født i Christiania 1708


Gjest Bjørn Helge Johannesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Helge Johannesen

For noen år tilbake var vi en hel gruppe som leitet etter familiene Brügger og Tuchsen. Den ene av disse, Frederick Wilhelm Tuchsen ble i 1732 gift med MARTHE RUE, født 1708 i Christiania. Hun dør 1736 i Leikanger. De fikk to barn, begge født i Leikanger (hhv 1732 og 1734).Jeg har ikke klart å finne hvor de giftet seg, eller hvor Marthe ble født/døpt, eller hvem som er hennes foreldre.Kilder i Oslo/Christiania er vanskelig... Har de samme kilder tilgjengelige på elektronisk format som DA? Noen som har tips til vider leting, eller informasjon om Rue-slekten?Hilsen Bjørn H J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Rue-slekten skal komme fra en Hans Rue, en dansk mann som bodde i København og var løytnant under kampen mot svenskekongen i 1656, i følge Bygdebok for Davik. Slekten holdt til bl.a. i ulike deler av Sogn og Fjordane og i Bergen. Bygdeboka har endel informasjon om denne slekten som kan hjelpe deg videre. Hvis du gir meg e-post adressen din, kan jeg om ønskelig scanne inn de aktuelle sidene og sende deg.Tor Kvien (tkvien@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Du bør låne Bergens Historiske Forenings Skrifter No. 46, fra 1940. I en artikkel av A.M.Wiesener vil du nok finne det du leter etter.Marthe Hansdatter Rue ble døpt 23 februar 1708 i Christiania. Hun var datter av Hans Nielssøn Rue, født ca 1675 i Leikanger i Sogn og død 12.02.1731 på gården Fure i Askvoll i Sunnfjord. Han var fogd i Sunn-og Nordfjord fra 1708. Han giftet seg 21.09.1706 i Christiania med Karen Barch, født 1689 i Christiania.Hans var sønn av Niels Hanssøn Rue, født ca 1643 i Danmark, død 1716 i Leikanger. Han var sorenskriver i Ytre Sogn 1668, og bodde på gården Thue. Han giftet seg mellom 1670 og 1674 med Maren Samuelsdatter Bugge, født 1642 i Eid i Nordfjord, død 5 mars 1716 i Leikanger.Karen Barch var datter av byfogd i Christiania, eier av søndre Ammerud, Adam Barch, som døde i embetet 1705 i Christiania. Han giftet seg 28/9 1687 med Marthe Pedersdatter Leth, født 12/7 1667 i Christiania, død 1694 i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei. Tusen takk for hjelpen begge to! Forbausende mye 'pendling' mellom Vestlandet og Oslo i den tiden også... Jeg ble nok litt 'vill-ledet' av at Marthe var døpt i Christiania, og tenkte ikke på å leite videre i Sogn, så dette var godt nytt! Skal også få fatt i skriftet Sølvi foreslår.Dersom du Tor vil dele de aktuelle sidene i bygdeboken med meg, er min mailadresse bjohejo@online.no. Takk igjen! Hilsen Bjørn H J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.