Gå til innhold
Arkivverket

[#8203] Utvandrer fra Drammen - hanskemaker Nilsen


Gjest Liv B Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv B Christensen

Jeg skulle gjerne vite navn på foreldre og søsken til Johan Anton Martinius Nilsen (Nielsen?). Han er født i Drammen i 1873, bosatt og gift i Kristiania. Yrke: Hanskemaker. Og emigrerte til USA i 1904. Død sannsynligvis omkring 1910. Mvh Liv B Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Liv - har du linker til Folketelling 1900, emigrasjonen hans i 1904 - og - viktig - navn på kona evt. barn osv? Hans fødselsdato bør også være med. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I census 1900 finner jeg MULIGENS tanta. Hun kalles Bridene / Bredue Larsen. Er 51 år gammel enke. Født i Norge av norske foreldre. Født i Mars 1849. Har født 3 barn som alle er i live. Hun er bosatt i 655-58th street. Staten New York. County Kings. Borough of Brooklyn. Hun innvandret med barna i 1888, sies det. Hun har to ugifte sønner hos seg i 1900. Begge født i Norge av Norske foreldre. Hans er 20 år, født i May 1880. Iver???? er 24 år, født Feb 1876.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Morsomt at dette innlegget som jeg skrev for flere år siden har blitt tatt fatt i. Takk, Laila. Siden den gang har jeg funnet ut mer, men det var nye opplysninger i innleggene som jeg ikke kjente til. Så tusen takk til Tor og Jon og.Det stemmer at Johan Anton reiste ut sammen med sin bror Gustav Victor Nilsen. Sistnevnte kom tilbake og jeg tror han fortsatte sitt yrke som baker. Johan Anton reiste ut og skal ha dødd i en brann i Amerika. At de reiste til en tante i USA har jeg aldri hørt fortalt.Johan Anton var gift i Norge og det gikk nok ikke så bra. Det var nok grunnen til at han emigrerte. Han oppgir at han er ugift i det han kommer til USA. I ekteskapet hadde han 2 barn, og et døde som liten.Jeg prøver å finne foreldrene hans for å finne ut mer om familien. I kirkeboken (Sagene Mini, 2, 1880-1897 1/7 (konfirmerte-Viede)) fant jeg følgende: 15de Marts 1896, Johan Anton Martinius Nilsen, Hanskemager, Skouger, 1874, aj 31/9 85 Sagene, Maltgjører Anders Nilsen, (forlover) Anders Nilsen, Maridalsvn. 56, 15de Marts (tillysningsdag)Karolien Augusta Larsen, Maridalsv. 56, Fredrikshald, 1875, aj 13/4 90 Fredrikshald (?), Matros Olaus Larsen, Flaur (sic) Sigvart Langli, Nordal Bruns Gv 12B. 1,1 (Første giftermål for begge).Hadde jeg bare funnet hva foreldrene heter hadde jeg klart å nøste meg videre. Men flere turer på Riksarkivet har vært resultatløst. Kanskje har jeg sett på feil prestegjeld. Hjelp der hadde vært veldig kjærkomment.Kona til Johan Anton kjenner jeg slekten til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvor har du lett da ? Så vidt jeg kan se er Johan Anton født i Skoger ved Drammen i 1874. Da ville jeg sjekka dåpsinnførsler i Skoger, Strømsgodset og Strømsø. Men først ville jeg sjekka lysningsboka i Sagene - det er slik at Johan Antons far var Maltgjører Anders Nilsen, ikke sant? Og dessuten er det jo så at Johan Anton hadde en tante Bredine (på enten morsiden eller farsiden som ble gift Larsen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge www.familiysearch.org så hadde Hanna Kristiane en drøss med søsken. Men dette må sjekkes opp imot originalkilder. Her er de barna av Ingebret Olsen og Oliane Christiansdatter som jeg fant:OG – TENK…Johan Adolf hadde virkelig en tante som het Bredine….1. Ovida Ingebretsen Dåp: 20 Dec 1835 Hurum, Buskerud2. Ovidia Ingebretsen Dåp: 15 May 1836 Strøm, Vestfold3. Ida Marie Ingebretsen Dåp: 14 Jan 1837 Strøm, Vestfold4. Ida Marie Ingebretsen Dåp: 07 Nov 1837 Hurum, Buskerud5. Evine Cicilia Ingebretsen Født: 16 Mar 1839 Strøm, Vestfold, Dåp: 21 Mar 1839 Hurum, Buskerud6. Evine Cicilia Ingebretsen Dåp: 07 Mai 1840 Hurum, Buskerud7. Bredine Helline Ingebretsen Dåp: 30 Jul 1843 Hurum, Buskerud8. Hanna Christiana Ingebretsen Dåp: 01 Mai 1845 Strøm, Vestfold9. Elise Regine Dåp: 25 Jul 1847 Hurum, Buskerud10. Otto Ingebretsen Dåp: 23 Sep 1849 Strøm, Vestfold11. Jorgen Nideman Ingebretsen Dåp: 09 Nov 1851 Strøm, Vestfold12. Ellvine Jorgine Ingebretsen Dåp: 07 Mai 1854 Strøm, Vestfold13. Torvald Ingebretsen Dåp: 21 Sep 1856 Strøm, Vestfold Og her er mormoren og morfaren til Johan Adolf i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Jon du har gjort en kjempejobb.Jeg har og søkt på mormonerne, men har ikke funnet hva du har. Men hvorfor heter Bredine 'Larsen' til etternavn i 1900 hvis hun er født Ingebretsen og senere gift med Freeman. Det stemmer ikke at hun er 6 år i 1865 og født i 1843. Når hun besøker Norge i 1897 er hun 52 år. Det stemmer bedre med at hun er født i 1843. Kanskje det er to stykker med samme navn i samme familien.Jeg tror det som er funnet er i hovedsak riktig fordi det stemmer at det er en som het Ida Marie og hun var etter det jeg har hørt tante til Johan Anton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Bredine jeg nevner i innlegg 23 er nok rette dama. Hun har rett alder (du må regne med 1-2 års avvik i 1865-tellinga) Jeg er slett ikke overbevist om at den Bredine jeg fant i Brooklyn er den rette. Ei heller er jeg sikker på at det er 'din' Bredine-tante ble gift med noen Freeman. Jeg tror at Brooklyn-tanta til Johan Anton og hans bror Gustav Victor var deres morsøster Bredine Helene og at hun ble gift med en eller annen som het Larsen. Jeg synes du skal Ta en tur til statsarkivet på Kongsberg og sjekke dødsfallsprotokollene for Svelvik, og se etter når Johan Antons morfar og mormor dør. Der vil det sannsynligvis sies noe om deres etterlatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.