Gå til innhold
Arkivverket

[#8209] Karen Larsen, f. 7.sept. 1862, umulig å finne???


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg løfter fram denne saken enda en gang og viser til bl.a. Greta Storm Ofteland´s innlegg 04.12.2001 hvor hun sier:'Jeg har kontaktet en person i USA som er flink i norsk og som hjelper mange med i finne slekten sin i Norge. Venter på svar fra henne. Håper det kan føre til noe i denne saken.' Har du hørt noe fra vedkommende?Vel, jeg er fortsatt på søk etter Karen Larsen, f. 7.sept. 1862, som reiste den 26.6.1884 fra Trondheim med Stjernelinjens båt, Damskipet Hero, med billetten betalt i Amerika, til Hudson, Wisconsin.Er derfor spent på om noen har hatt noe mer kontakt i USA og som kan bidra med nye opplysninger.om henne. Jeg har liksom ikke lyst til å gi opp enda! Og etter å ha sett at mange gir andre oppmuntring om å ikke gi opp, prøver jeg enda en gang. Men kanskje er hun umulig å finne? Er jeg for opptimistisk?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ser på [url="http://familysearch.org/>http://familysearch.org/ at en Karen Dorthea Larsdatter blir født 7. september 1862 i Melfjord, Rødøy. I 1875 er hun pleiebarn, fremdeles i Melfjord. Hun kalles da bare Karen Larsdatter. Eneste som kan passe i FT-1900 (fornavn, fødselsår, fødested) er Karen Gjelle på Stokka i Alstadhaug (g. m. Knut Kn. Gjelle). Hun het imidlertid Karen Birgitte Karlsdatter da hun giftet seg på Rødøy i 1886 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for innspill. Men det er nok ikke denne personen. For Karen Larsen reiste den 26.6.1884 fra Trondheim med Stjernelinjens båt, Damskipet Hero, med billetten betalt i Amerika, til Hudson, Wisconsin. Hun reiser da fra Nesna via Trondheim og ble gift i USA med en hr. Fugleberg (Vet ikke hans fornavn). En av hennes døtre, sansynligvis den eldste, hette Laura Fugleberg. Hun har jeg flere bilder av som er tatt i USA, sammens med sin mor. Men de hadde flere barn. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Tror ikke du leste innlegget mitt godt nok.Karen Larsdatter, f. 7. september 1862 i Rødøy, forsvinner fra Rødøy en gang mellom 1875 og 1900. Hun er ikke identisk med den Karen Gjelle som finnes i FT-1900 på Alstadhaug, da denne het Karen Birgitte Karlsdatter da hun giftet seg i 1886. Veien fra Rødøy til Nesna er så vidt meg bekjent ikke avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg beklager hvis jeg har misforstått deg. Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart. Men la meg derfor forklare litt mer. Karen Dorthea Larssen, f. 1862 i Melfjord, var etter farens død pleidatter hos sin søster Lovisa og Ole Pedersen. Hun flyttet fra Rødøy og til Nesna. Kanskje ikke så unaturlig siden hennes far var døpt på Nesna i 1810. Da Karen reiste fra Norge oppga hun nemlig sin bopel å være Næsna. Den Karen Karlsdatter som giftet seg i 1886 og som du nevner kjenner jeg til. Hun var datter til leilending, gårdbruker og fiskern Karl. Olsen, Oldervik og Bergette Johannesdatr.. Men 'min' Karen var altsådatter til Lars Andersen og Bergitha Davina Olsdatter, Melfjord. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Birger! Et lite spor her, er at 'biletten er betalt i Amerika'. Har du sjekket om andre familiemedlemmer dro før? Eller evt en av guttene på nabogårdene? Kan jo hende hun skulle gifte seg....(eller at hun allerede var forlovet med en som hadde reist på forhånd.) Dessverre er census 1890 brent, og 1900 census har hun sikkert byttet navn. Det er litt for 'nål i høystakken' denne, tror jeg.Hero gikk til Hull, og hun måtte da ta en ny båt over dammen, slik at det blir håpløst å lete i immigrant-listene, da en jo ikke kan gjette hvor hun gikk iland.Her har du en fin side om St. Croix County St. Croix genealogyKanskje hadde hun søsken som dro? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Laila, det er ikke helt riktig det du skriver om at man ikke kan vite noe om hvor en person gikk i land i usa. dersom man vet hvilken agent billetten var kjøpt hos, kan det si noe om reiseuten, da de forskjellige agentene hadde faste ruter de sendte sine passasjerer langs. Dermed vil det være mulig å begrense søket til en eller noen få havner i USA/England. Agentene er oppført i de originale emigrantlistene (og i de forhåpentligvis snart oppdaterte listene til Digitalarkivet). Til alle som har emigrant-spørsmål vil jeg få anbefale skipssiden til Swiggum og co, som det finnes lenke til her på digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei alle sammen. Endelig er jeg tilbake ved datamaskinen. Hjertelig takk for svarene! Først: Karen var datter til Andersen, Lars, 1810, Grønli, Hemnes, Nordland, død 31 mar 1869 og hennes mor: Olsdatter, Bergitha Davina, 8 aug 1821, Sørfjorden, Rødøy, Nordland. Eksakt dato for hennes død har jeg ikke, men i alle fall etter 1877. Om andre familiemedlemmer dro før henne vet jeg ikke noe om, men så langt som jeg vet (iflg. min 87 år gamle tante som husker henne og Laura) var hun ikke forlovet før hun reiste, men traff mannen i USA. Min tante sieer også at Karen i alle fall hadde 3 jenter. Den eldste hette Laura, og den yngste Mildrid. I mellom dem var der en Gunnarda? og en Matilde. Hun forteller at Karen og mannen var opptatt av at alle barna skulle ha norske navn, derfor er hun litt usikker på dette Gunnarda, om det kunne være Gunvarda.Jeg vet jo at Oluf Johan Wise Olsen, f. 1878 (Karens nevø) reiste for godt til Winnipeg, Manitoba med linje Royal den 21.6.1911. Han reiste via Canada og til Amerika. Men han hadde da vært i Amerika 2 ganger før. Første gang i 1904 og andre gangen i 1907. Han bodde ganske nær Fugleberg-familien og hadde derfor svært mye kontakt med dem. Jeg har ellers en mistanke om at de muligens ikke bodde så langt fra Seattle. Der bodde nemlig andre i slekten, for eks. Daniel Kaspersen, f. 1886; Dina Danieldatter, f. 1874 og mannen til sistnevnte, Christian Nilsen, f. 1871. Daniel Kaspersen har en datter, Gladys, f. ca 1838-39, men det har vært umulig for slekten å få kontakt med henne. Det siste jeg vet er at hun var bosatt på Havai. Dina og Christian Nilsen hadde ingen barnMen av slekt ellers så kan det jo være slekt både fra Rana, Nesna, Lurøy og Rødøy i USA og som var reist før, men som jeg ikke vet om. Men jeg skal ta en telefon til min tante igjen for å høre om hun muligens vet noe om det. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Er der noen muligheter for å finne ut hvem som var agent for D/S Hero sin tur fra Trondheim den 26.6.1884 og gjennom deres lister finne ut hvem som betalte biletten?Ellers snakket jeg med min tante i går kveld, men hun hadde ikke noe nytt som kunne hjelpe. Men hun skulle finne frem orginalbildene av Karens familie for å se om der sto noe årstall da de ble tatt og hvem som var fotograf. Finnes navnet på fotografen så må der vel være en mulighet for å spore hvor denne hadde sin virksomhet? Og da regner jeg med at familien bodde på samme sted. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg finner dette på denne linken. LenkeDatabase = Land Records Land Record record for KAREN LARSEN Name: KAREN LARSEN Date: 30 Jan 1892 Location: MN, Document #: 6823 Serial #: MN0540__.069 Sale Type: HOMESTEAD Acres: 160.0000 Meridian or Watershed: 5TH Parcel: Township 147 N, Range 40 W, Section 25Hva kan jeg/må jeg gjøre for å finne ut om dette er den damen jeg leter etter? Og hva koster det i tilfelle å finne det ut? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Birger!Husker tanten din ca. når barna ble født? Jeg vil jo egentlig tro at hun hvertfall fikk første barn før 1900, da er det vel noe usikkert om det var den Karen som ordna seg land i Minnesota, (Crookston Land office, Polk co.) Men det kan være den samme som søkte om statsborgerskap disse papirene kan evt. også være av interesse. Men, dette er jo et 'long shot'. Her: Extended Description: To receive additional information and forms to access your ancestor's naturalization documents, please contact: http://www.ironrangeresearchcenter.org To contact the Iron Range Research Center directly, you can write them at: Iron Range Research Center ATTN: Naturalization PO Box 392, Hwy 169 W. Chisholm, MN 55719-0392 Phone: (218) 254-3325 Fax: (218) 254-4938 Email:debf@ironworld.comPlease include as much information as possible. Fortell meg epost-adressen din, så skal jeg sende deg detaljene om denne Karen (står ikke noe om hennes personlige opplygninger i indexen). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila. Hjertelig takk skal du ha. Mitt problem er at jeg ikke kan skrive engelsk og knapt nok lese det så pass at jeg forstår det. Men her er min mail adresse: birgerfo@chello.no Igjen takk for all hjelp! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg så litt på dine gamle innlegg, Birger, er dette den Karen som blir gift Fugleberg? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Per Helge! En ting jeg lurer på i forhold til linjer og agenter og slikt.... i denne saken f.eks. iflg. emigrasjonen til Karen D. Larss. som dro fra Trondheim i 1884 med skipet Hero. Her står det at linjen var Stjerne. men, Hero hørte jo til Wilson Line! Og, det samme står det på Tasso, som og tilhørte Wilson Line. Har du noen forklaring på dette? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Oversikt over skip, linjer og agenter finnes på http://www.norwayheritage.com/ships/index.aspWilson Line hadde så vidt jeg kan se bare mateskip som gikk mellom Norge og Hull.Stjernelinjens (White Star Line, Hvide Stjerne Linien) agent i Trondheim fra 1879-1911 var Gerhard Dahl. Stjernelinjens skip gikk fra Hull via Liverpool til New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen. Først må jeg beklage, Laila, at jeg var slik på farten at jeg glemte å svare på spørsmålet om alderen til barna. Jeg spurte min tante om det, men hun kunne ikke si det. Derfor ba jeg henne se om hun kunne finne ut av det med bildene, slik at hvis der var noe årstall så kunne man kanskje anslå alderen på dem. Og hun hevder fortsatt at navnene på jentene var Laura, Midrid, Gunnarda og Mathilde. Laura er altså den eldste. Ja, dette er den samme Karen som jeg har lett lenge etter. Jeg tenkte også på en annen ting. Jeg finner en Karen Fugleberg som var født i 1914 og lurte på om de kunne være hennes datter, men det kan neppe være mulig at hun fikk en datter når hun var over 50 år. Jeg fant en annen slektning, Olianna Kristine Pedersen, som reiste fra Bergen og til Salt Lake City, Utah den 22.5.1912. (Hennes bestefar er min tippoldefar fra Førde) Men jeg finner ikke spor av henne hverken i familysearch eller andre steder. Der skulle være to som hadde bosatt seg i Utah. Kan det tenkes at Karen også flyttet dit? Jeg har prøvd å finne ut av om denne hr. Fugleberg kan være en person som hun har blitt kjent med under overfarten, men jeg er altfor lite kjent med søkemulighetene til at jeg har klart det. Kanskje andre har bedre muligheter. Ellers er jeg fortsatt spent på om Greta Storm Ofteland har fått noen resspons fra denne personen i USA?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Birger: Det var ingen Fugleberg med mannsnavn gift med en Karen (forskjellige stavemåter) i 1900, over hele statene (det kan jo være at den som har laget indexen har skrevet feil, og at det var, jeg søkte på Fugleberg). Dernest, din gamle tante bør kunne anslå hvor gamle disse barna var når hun først hørte om dem? Jeg tror ikke at Karen og denne Fugleberg fikk 3-4 barn uten at de giftet seg. Moralen (eller mangel på sådan) var den samme der borte som her. Det var veldig mange som het Fugleberg der borte, slik at de man finner i nyere tid kan være hvem som helst. Jeg tror tipset fra Ketil er nyttig, finne ut hvem agenten hennes var, for så å finne ut hvor hun gikk i land. Der finnes kanskje immigrant-lister som forteller mere nøye hvor hun skulle. Ketil: Jeg vet om 'Swiggum'-siden, og det er der det står at Hero var Wilson-linje-skip, men i emigrant-listene står det at det var Stjerne-linje-skip. Så da er det jo ikke så lett. Og det var det jeg lurte på om du hadde noen forklaring til. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

LailaAntar at forklaringen er at hun reiste med Stjernelinjen - fra Hull. Da Stjernelinjen ikke(?) hadde tilbringertjeneste fra Norge, ble denne etappen foretatt med Wilson Line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Vet du/dere om en plass å henvende seg for å finne disse agentene, det vil si papirer på, hvor de enkelte gikk i land? Nei, Karen var nok gift når hun fikk disse barna, men det vil kunne skje mye på 15 år frem til 1900. Jeg har ikke fått fatt i min tante enda, men skal prøve senere i kveld. Hun nevnte forresten en gang at mannen måtte komme fra Rana, men jeg har ikke funnet noen plass der som heter Fugleberg. Det kan jo så men hende at han var fra Sverige, siden hun mente det og at han hadde vært i Rana. Fugleberg og Fugelberg er jo et navn i Sverige. Jeg har vært inne og søkt på bare fornavn i de forskjellige basene i USA, men med like dårlig resultat. Og det er vel neppe noen vits i å spørre i mormonerkirken i Oslo? Jeg regner med at hvis mormonerkirken hadde hatt navnet på mannen så ville det vært med når Karen finnes der. Jeg lar høre fra meg litt senere i kveld. Og eend en gang takk for at dere prøver å hjelpe! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom du kikker på Social Security Death Index og setter opp bare etternavnet Fugleberg, kommer det opp en god del i forskjellige stater. Det er en i Minnesota som heter Karen M. Fugleberg som døde 13/9-1999, kan det være et barnebarn av din Karen? mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Ja, nå har jeg akkurat snakket med min tante angående alderen til eldste datter til Karen, Laura. Hun sier at hun sannsynligvis var på samme alder som Oluf. altså født ca. 1878.Til Kjellaug. Takk for innspill. Jeg skal se på dette med Karen M. Fugleberg. Og så kommer jeg tilbake senere.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Kjellaug.Nå har jeg sett på det med Karen M. og det kan selvfølgelig være barnebarn til Karen. Men hvordan skal man kunne finne ut det? Og hva vil det koste? Jeg skriver ikke engelsk selv så der står jeg fast.Ellers så var der jo mange som kunne være aktuelle, men det blir vel litt vanskelig når man ikke finner ut hvem som giftet seg med Karen Larssen. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Etter hva jeg ser, tar de $ 27 for et kopi. Det er vel litt mye å betale når du ikke vet om der er samme slekta. Kanskje du skulle prøve å sette opp en melding på Ancestry Board. ancestry board Minnesota Du kan skifte stat som du vil. Det er vel noen som kan hjelpe deg å sette dette opp på engelsk? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kjellaug. Ja, jeg synes at det er mye å betale $27 når man ikke er sikker. Det ville være noe annet hvis jeg var siikker på hvem som var foreldrene. Men takk skal du ha igjen for at du hjelper meg! Jeg er så utrolig glad for alle hjelpere, og det er det mange av her på basen. Hjertelig takk til alle! Et tillegg til det jeg skrev om Lauras alder. Hun må nødvendigvis være født senere enn 1878, som Oluf var. Karen ble jo ikke gift før etter at hun kom til Amerika. Slik at vi må anta at Laura ikke var født før 1886-1900. Jeg har 2 bilder av henne. Det ene står hun på fanget til sin mor og ser ut som hun kan være 4-5 år. På det andre står hun sammen med sin onkel Oluf og kan da være 20 år. Men han ser ut til å være 10-15 år eldre. Det er disse bildene min tante har orginalene til. Min er avfotograferte fra hennes. Hun hadde ikke hatt tid i kveld å leite de opp, men det kommer nok. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.