Gå til innhold
Arkivverket

[#8209] Karen Larsen, f. 7.sept. 1862, umulig å finne???


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Det ser litt rart ut, glem de parantesene rundt sønn og datter. sånn skal det være: Clarence Olsen, 12 år, født i Minnesota (sønn)Milton Olsen, 10 år, født i Nord Dakota (sønn)?? Olsen 5 år, født i Nord Dakota (datter)Norman Olsen, 3 år 10 mnd. født i Nord Dakota (sønn)FLORA FOGELBERG 26 år, svigerdatter til herren i huset, født i Wisconsin, jobber i dagligvareforretning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1920, Washington State, Kings Co. Warren precinct. John Fugelberg, 58 år, enkemann, født i Norge, immigr. i 1883, jobbet på Sagbruk, bodde tilleie.Jeg kan jo ikke garantere at dette er 'vår' John, men det ser jo helt tilforlatelig ut, og da er evt. Karen død i 1920,. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

FLORA Fogelberg var i sitt 36 år, (altså f. i 1884-1885) iflg. avskrift, men iflg. originale ser det ut som om hun var 26 år. (i 1920)Trallalalaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Hei! Hippp Hurra!Jeg vil ikke virke indiskre, men hadde du vært her nå Laila, da hadde jeg kommet til å tatt en svingom med deg på gulvet og gitt deg en real klem! Ja, du er helt fantastisk. Nei det er nok ikke tvil om at dette er de rette folkene. Du verden hvor glad jeg er og du verden hvor glad min tante skal bli. Jeg er så glad at jeg må ta litt tid med å studere dette. Det jeg merker meg at de har kalt opp Olufs sønn, Milton Olsen, som var født, 13.10.1910. For det kan ikke være den samme Milton. Mor til sistnevnte heter jo Johanna Nicoline Margrethe Johansdatter, og Milton var født i Norge.Det ser ut til at hele slekta har samlet seg i Seattle. Det var der Daniel Martin Krog Kaspersen, f. 2.10.1886, også bodde. Han var gift med Gladys, som døde på barseng i 1938-39 da datteren med samme navn ble født, men ingen har klart å finne disse. De bodde i Mapl. Wall. Kings Co. Jeg er usikker på hvordan Mapl. Wall. skrives.Så til Peder Christian Danielsen, født 13 jan 1876. Han fant jeg på denne siden Lenke Danielsen, Peder Norway, Scand. Rodo June 26, 1906 30y M S Hellig Olav Kristiania, Akershus, Norway.Mer siden. Men igjen hjertelig takk!!! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila. Jeg er enda litt i 'rus' etter den fantastiske nyheten. Men jeg hadde et spørsmål.'Mildred Fugelberg 15 år gml. sivegerdatter til husfar født i Minnesota'?? Svigerdatter? 15 år gammel? Går det an at hun var gift når hun var 15 år? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

åneiånei! hun var 'sister-in-law' altså, svigerinne! Unskyld!!!!! Sånn går det når man skal forte seg! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Gratulerer! So flinke de er!Til orientering: Seattle er i KING COUNTY (ikkje 'Kings').'Mapl. Wall.' kan vere MAPLE VALLEY (litt fornorska)?? Maple Valley ligg like søraust for Seattle; aust for Kent, sør for Issaquah.Helsing Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hjertelig takk for svarene. Ja, Laila, det forstår jeg godt. Jeg er bare så takknemmelig for det du har gjort, men lurte på om det var en feilskriving. Der er ingen skade skjedd. Fant du forresten Peder?Du kan tro min tante ble glad for nyheten. Ikke minst syntes hun det var flott å høre om at Milton var oppkalt. Det var visst Laura Oluf hadde mest kontakt med av familien. Maple Valley er nok det som kanskje er rett. Jeg har fått opplyst av nær famile til de det gjelder at det var en forstad til Seattle. Christian og Dine Nilsen bodde visst også der. Der er forresten en sjumenning meg som er professor i norsk ved Universitetet i Seattle. Ja, hva skulle man ha gjort uten slike dyktige personer som Laila og alle de andre hjelperne i dette forumet! Enda en gang hjertelig takk! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Ja, nå er jeg tilbake på chello igjen. Jeg har et spørsmål til deg Linda. Koster det noe å søke på Census 1920 Seattle, King? Og i tilfelle ja, hvor mye koster det? Dette er jo greit å vite siden så mange av slekta er havnet der, og da er det jo greit at man ikke hele tiden må være til bryderi for andre. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Birger! Jo, det koster. 29.95 US dollar i året for bare Census-records. Men, da har du tilgang til alle (fra 1790-1920). Det er et lite ¤#'&% å melde seg ut igjen, så dersom du har tenkt å melde deg inn, få en som er god i engelsk til å lese den lille skriften for deg!Det er mye som ikke er søkbart, bare 'blad-bart' men det er da originalene som er scannet inn. En ganske stor jobb å bla. Da må en vite omtrent nøyaktig hvor folk bodde. Washington 1920 er søkbar.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Joda, Peter K. Danielson bodde også i Washington, Seattle. Christ Nelson, husfar, 48 år, immigrerte i 1905, arbeider på 'fiskeri'Dina M. Nelson, kone, 45 år, immigrerte i 1905Peter K. Danielson, svoger, 42 år, ugift, immigrerte i 1906, hatt statsborgerskap i USA siden 1914., fisker. (at sea)Familien leide, eide ikke sitt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Daniel Casperson bodde også i Seattle. Han var 35 år, gift med en Lena, født i Canada, 26 år gml. hennes far var tysk, mor amerikansk (står ikke hvor fra). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Ja, jeg gjentar mer enn gjerne: Du er fantastisk!Denne Lena har jeg aldri hørt om. Hans første kone i Amerika var Gladys (er usikker på om det er rett skrevet) og den 2. kona som han giftet seg med etter 1939? skulle vistnok være Anna et eller annet. Kan jeg være sikker på at det er samme Daniel? Alderen kan jo stemme så noenlunde siden han var født i 1886. Men står der intet pikenavn på denne Lena? Når det gjelder å betale ca. #30, og jeg ikke er noe tess i engelsk, ser ut til å koste mer enn det smaker. Men hva er det som står med liten skrift? Er ikke det det samme for alle? Peter K. Danielson, svogeren, flyttet tilbake til Norge og giftet seg med en pike som var 30 år yngre, og da var hun såvidt blitt 17 år. Jeg kjendte han og barna meget godt. Han var forøvrig den første som jeg hørte snakket engelsk (amerikansk) og han lære meg Fadervår når jeg var 8-9 år gammel. Men det er forlengst glemt. Jeg kan ellers fortelle om han at han og Daniel startet meglerforretning (kjøpte billige eiendommer og solgte de videre med stor fortjeneste. Jeg vil tro at han kom hjem i 1923-24. Tilbake til Daniel Kaspersen, eller Caspersen, Der står vel ikke noe om hva tid han giftet seg? Jeg beklager at jeg må bry deg igjen! Kan jeg betale for de utgifter du har hatt, så send meg gjerne en mail. Det er jo neppe gratis for deg heller!?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest N B Macdonald

Hei. Såg nettopp ei melding om MAPLE VALLEY, KING CO., WASHINGTON på RootsWeb. Der står det at Maple Valley Historical Society har sider på nettet, og at ein kan kontakte dei: www.maplevalleyhistory.com.Også, 141 personar jordfesta der kan ein sjå på: www.findagrave.com. Søk på cemetery 'Maple Valley' og 'Washington'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Birger!! Det ser ut som du har hatt like store problem med å finna slekta, som eg har hatt/har.... Men du skal berre la vera, (visst du ikkje absolutt vil!!!) å abonnera på folketeljinga 1920. Eg er ein av desse som i min store jakt trudde det ville vera lurt å bli medlem i Ancestry.com. så visst du vil kan eg skriva ut alt eg får om din familie i Washington. Berre skriv heilt nøyaktig alle namn, og eg skal ordna det!!! Eg sender dei til deg i posten. Berre hyggeleg å kunna hjelpa!! Helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Takk til Mariann og N B Macdonald for svar.Ja, jeg er svært takknemlig for all mulig hjelp her. Som dere ser av et tidligere innlegg så synes jeg det koster mer enn det smaker å abbonere. Og hvis jeg har forstått det rett så er det ikke så lett å komme ut fra det igjen.Når det gjelder å finne graver så skal jeg se på det, men dette har jeg forsøkt før uten å finne noe.Når det gjelder de personer som Laila har funnet så er jeg selvfølgelig innteressert i å finne etterkommere etter dem. Men jeg søker også å finne eksakt hvor og når Karen døde. Det samme gjelder Daniel Martin Krog Casperson, f. 2. okt. 1886, og hans hustruer. Jeg vet med sikkerhet at hans siste kone hette Anna og at han hadde en datter med sin kone Gladys som også heter Gladys (Moreen øde ved fødselen). Det siste jeg har hørt om hans datter var at hun bosatte seg på Havai. Hun er sannsynligvis født i 1839.Kan du Mariann finne flere av slekten er det helt topp! Og jeg betaler selvfølgelig det som du måttte ha av utgfter på å sende meg det. Sender du meg e mail så kan jeg ssend over min adresse m.m.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila. Ja, du var 3 minutter raskere enn meg. Så mens jeg skrev mitt svar, la du inn ditt. Og det er riktig som Laila sier, derfor skrev jeg også: 'Kan du Mariann finne flere av slekten er det helt topp!'Og som jeg også sa er der noen opplysninger som jeg mangler om familien; tid for Karens død, Daniels død, hans ektefellers fødtsel og død. Noe er jeg klar over ikke lar seg finne i USA, men der kan jo være etterkommere som vet noe.Inntil videre venter jeg spent på peronalia om barna og foreldrene som Laila har bedt om. Men det er påske, og de amerikanske kontorene har kanskje litt ferie de også.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg har forsøkt å finne ut om Karen kunne ha slektninger på Nesna, og i den forbindelse har jeg sendt en mail til Gunhild Løvstrand, som tidligere i en annen debatt var inne. Da gjaldt det Karens far som ble døpt på Hemnes. Hun refererte til kirkebøkene. Kanskje kunne det finnes noe der blandt fadderne som kunne fortelle noe om andre slektninger. Men mailen kom i retur fra hennes tidligere adresse.Er der andre som har tilgang til kirkebøkene for Hemnes som kunne si noe om det?Jeg har Mini. og Klok. bøkene fra Hemnes og Kirkeboka, men av en eller annen grunn så vil ikke Windows godta disse CD-ene. Andre CD-er av andre prestegjeld går uten problemer.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei, herlige Laila. Du er vel en knupp! Hjertelig takk skal du ha! Jeg har litt problemer å lese det, men jeg syns jeg skimter John Fugelberg, Dorthe og tre av barna. Alderen er jeg usikker på: Han 49?; Hun 43?; barna henholdsvis 20, 17 og 6 år. Hva der ellers står klarer jeg ikke å tyde.Tusen takk igjen!!!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Prøv å lagre på maskinen din, og skrive det ut, går greit for meg.Aldern er rett tydet, og Dorothy hadde født 7 barn 5 var i live! Så, da manglet 2 her.Ellers var det intet nytt under solen egentlig. Lenke kan du se overskriftene Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk igjen, Laila.Jeg skrev det ut, men skal prøve å lagre det først, kanskje det da blir bedre. Flott at jeg fikk se orginalsjemaet, da kan det bli lettere å forstå resten.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei og god morgen alle sammen! Jeg har funnet noen av disse navnene igjen i 1930 Cencusen, men kommer ikke lenger for å se om der kan gis nærmere opplysninger om disse personene som er nevnt i innlegg 50-53. Det ser smått ut med å få noe mer ut av den delen av familien som jeg har kontakt med. Her er linken http://www.ancestry.com/myancestry/default.aspxKan du Laila eller noen annen tenke seg å være så snill å se på 1930 cencus for meg?Med det samme: Vil det være lurt å skaffe seg denne eller er det det samme som med 1920 cencusen, at det blir vanskelig å komme seg ut igjen?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.