Gå til innhold
Arkivverket

[#8221] Cornelius Larsen.Bragernes / Toten, Oppland


Gjest Olaug Dreyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaug Dreyer

I FT 1801 finner jeg Cornelius Larsen bosatt på Langfæll Øen No.3 i Bragernes.Han er 43 år,arbeydsmand, gift med Ingebor,44 år.Sammen med dem bor døtrene Johane, 9 år og Berte , 6 år.Kona Ingeborg er datter til Peder ristiansen i V.Toten.Etter ham er det skifte 11 08 1793 og der er Ingeborg som er gift med Cornelius Larsen på Bragernes nevnt som et av barna.Johanne Corneliusdatter er f.05 08 1792 og døpt i Bragenes kirke. Hun blir gift på Toten i 1816.På Toten var det en farver, Søren Corneliusen. som muligens kan være Johannes bror. Han blir, iflg. Toten Bygdebok, gift i 1807.Bygdeboka sier at han samme år fikk skjøte på et hus der og startet farveri. Men fra Toten Økomuseum har jeg fått oppgitt at 'i 1807 overdrar David Lorentzen sitt eiende hus på Hoffsvangen (Farvestuen) til farver Cornelius Jensen'. Kan det være Cornelius Larsen?Jeg har søkt på FT 1801 etter denne Søren C., men har ikke funnet ham. Jeg skulle så gjerne visst mer om familien Hvorfra og når er C.L. kommet til Drammen, når giftet han seg med Ingeborg, var også Søren deres sønn, hvilke forbindelser hadde de til Toten etter 1801 osv.Verken Cornelius, Ingeborg, Søren eller Berte f.eks. er faddere for noen av Johannes barn på Toten.Veldig takknemlig for ideer til å lete ,eller til hjep med å slå opp i kirkebøker i Bragernes o.l Med hilsen, Olaug .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.