Gå til innhold
Arkivverket

[#8222] slektsforskning/Paris


Gjest Marianne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hansen

Jeg prøver å finne slekt i Paris. Er det noen som vet om noen bra sider jeg kan prøve. Som f,.eks. innholder folketellinger osv. fra ca. 1900.På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jan Oldervoll har rett, det finnes ingen tilgjengelige arkiver på internet her i Frankrike. Man må nok rund å lete i støvete bøker selv. Men det er mulig at du kan få hjelp her:http://cousinsgenweb.francegenweb.org/Paris er departement n° 75. Har du navn som finnes i dag, kan jeg slå opp i katalogen for deg på Minitel.Mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Hei Kjellaug. Tusen takk for svaret.jeg prøver å hjelpe en nabo å finne sin mormor Alt de vet er at hun het Yvonne Laureau f. 1897 i Paris. Hun var gift her i Porsgrunn. Yvonne har aldri fortalt sin datter om sitt opphav. Yvonne`s mann skal vistnok ha fortalt at de giftet seg i den Norske sjømannskirken i Paris. Er det mulig at de kan ha noen papirer på dette giftemålet?. vennlig hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

For mange år sidan freista eg sjølv å finna opplysningar om ei av mine stammødrer frå Paris, Antoinette Wibe, fødd i Paris 1624, døydde i Molde i 1726, 102 år gamal. Far hennar var Peder Wibe, ein dansk adelsmann i teneste hjå den dåverande kongen av Frankrike, Louis XIII, medan mori var ei 'hofftenar' som kan ha heitt Isabelle(?). Antoinette skal ha vokse opp i eit kloster nær Gent i Belgia, men kom sidan til far sin i Noreg.På ein reise til Paris ein gong på 1970-talet vitja eg hovudarkivet for Paris by, berre for å finna ut at so å seia alt som fanst av fødselsregistre frå før revolusjonen i 1789 hadde vorte øydelagt av 'folket' alt den gongen, og særleg det som hadde å gjera med 'det kongelege'.Men er det nokon som har tips å komma med, tek eg gjerne imot! Kanskje det finst kyrkjebøker ein eller annan stad? Dei har jo ikkje noko på arkivet for Paris by å gjera (noko eg ikkje visste den gongen...)!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Marianne:Jeg kikket i katalogen, bare innenfor Paris centrum var det 21 stykker som het Laureau, det ser ut til å være et forholdsvis vanlig navn. Det var en som hadde kontorvirksomhet (kanskje advokat) Cabinet Bernard Laureau 44, rue Michel Ange 75016 Paris 00 33 1 46 51 10 57Kan ikke huske adressen til den Norske kirken i øyeblikket, men du kan kontakte konsulatet på den norske ambassaden: Ambassade de Norvège 28, rue Bayard 75008 Paris 00 33 1 47 20 33 51Til Lars: Du må nok på rådhuset (la mairie) for å kikke i fødselsarkiver, men de fleste arkiver har og kopier i 'les archives départementales' i byen som er hovedsetet for departementet. Jeg ser at de fleste har store vansker med å finne 'linker' før og etter revolusjonen, mye ble brendt da.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Moi aussi, je te remercie, Kjellaug!Når du nemner 'la mairie', so har eg som ei erindring om at eg ogso var innom der den gongen for mange år sidan (det ligg ved Seinen nær 'porte Maillot', gjer det ikkje?), men utan at det gav noko resultat heller.Cela reste un problème bien délicat, hélas!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.