Gå til innhold
Arkivverket

[#8223] Ellen Marie Knudsen/Jørgensen f. Drammen ca. 1835


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

4.11.1857 ble på Strømsø (iflg. Familyserach.org) Hans Jørgensen (fra Thon i Borre) gift med Ellen Marie Knudsen (Knudsdatter?). Iflg. 1865-folketellinga var Ellen Marie f. ca. 1835 i Drammen. Har noen opplysninger om hennes opphav?Er takknemlig for all hjelp!M.v.h. Rune Hårstadsveen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Hei! Kan det være denne Ellen Marie (også funnet på Familysearch): Elen Marie Olesdatter, født 22.10.1835 og døpt 17.04.1836, Strømsø, Drammen. Foreldre er Ole KNUDSEN og Anne Marie Rasmusdatter. Søsken er Carl født 29.07.1838, døpt 12.08.1838 og død 1838. Caroline Julie født 22.07.1840 og døpt 23.05.1841. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for utmerket forslag Karen! Omsider kan jeg nå bekrefte at du fant riktige foreldre. Var på Riksarkivet i går, og vielsen mellom Ellen Marie og Hans bekrefter at hennes far var snekkermester Ole Knudsen! Fant imidlertid ikke foreldrenes vielse i Strømsø...M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror du leter på feil sted, prøv Eiker. Jeg fant flere barn på Familysearch: Karen f. 17/1 1827 Eiker, Karen f.20/12 1829-dpt. 21/2 1830 Eiker, Rasmus 19/11-26/12 1832 Eiker, Elen Marie 22/10 1835-17/4 1836 Strømsø, Carl 29/7-12/8 1838 Strømsø og Caroline Julie 22/7 1840-23/5 1841 Strømsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Kirkebok for Eiker: Vielse i Haug kirke, Eiker - 4 mars 1827 Ungkar (uleselig ord) Ole Knudsen Strømsø 25 aar - pigen Anne Maria Rasmusdatter Krogstad 22 aar. Forlovere: den 12, november: Anders Joh. Krogstad og Christopher Borgersen Stenshorneeie. (Sistnevnte forlover var forøvrig min tipp-tipp-tipp oldefars eldste bror)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tenkte meg det.......de gifta seg først og en halvtime etterpå døpte de sitt eldste barn......slik sett ble jo ikke barnet 'uegte'..Kirkebok for Eiker 1827 : født 17 feb. døpt i Haug kirke 4. mars - KAREN - foreldre: Snedkersvend? Ole Knudsen og hustru Anne Marie Rasmusdatter ved Krogstad fra Strømsøe. Faddere: Ingeborg Maria Olsdatter Krogstad - Eli Rasmusdatter ibid - Per Pedersen (Sandber?) Helge Andersen og Peer Rasmussen Krogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

finner også neste KAREN og RASMUS døpt i Haug kirke på de dagene som nevnes ovenfor. Foreldrene er bosatt på Krogstadeie - barnefaren er snekker. Peder Rasmussen Krogstad (sannsynlig morbror av dåpsbarna) er blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.