Gå til innhold
Arkivverket

[#8227] Anna Fjellsende, mor til Berta Olavsdtr. Tarlebø ?


Gjest Jostein Fleten
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Fleten

Hvem kan hjelpe meg med foreldre og Besteforeldre til Berta Olavsdtr. Tarlebø ?, f.1804 i Årstad. iflg. bygdeboka for Haus, var hun gm Olav Borgo i 1835 og døde der i 1888. Hun var da oppgitt til å være datter av Anna Fjellsende og Olav fra Nordfjord, har ikke funnet de gift i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den einaste jenta eg fann i mitt Årstad-register med far Ole (Olav) og mor Anne (Anna) som var fødd i Årstad 1804, var den siste i denne familien. Kor foreldra kom frå, går ikkje fram av kyrkjeboka. Men dei gifte seg (av 'naud', som ein vil sjå) i St. Jørgen sumaren 1796. Adressa deira er heile tida (Øvre Træet) som låg oppe i lia for Haukeland sjukehus, etter det eg veit:SJ0229,0,,Ole,Mathisen,Anne,Olsdatter,,uk,,,,pige,,,1605,0307,1796,SJ0229,1,SJ,Ole,Mathiasen,Anne,Olsdtr.,,,,,,,,Malene Karine,2308,2808,1796,i Øvre TrædetSJ0229,2,SJ,Ole,Mathiasen,Anne,Olsdtr.,,,Øvre Trædet,,,,,Olene Karine,2012,2612,1798,SJ0229,3,SJ,Ole,Mathiasen,Anne,Olsdtr.,,,Træet,,,,,Marthine,0204,0604,1801,SJ0229,4,SJ,Ole,Mathiasen,Anne,Olsdtr.,,,Træet,,,,,Marthinus,2006,2706,1802,SJ0229,5,SJ,Ole,Mathiasen,Anne,Olsdtr.,,,Træet,,,,,Birthe,1812,2612,1804,Desse kan du forresten finne sjølv under døypte i Bergen på DA. Kyrkjebøkene for Årstad (SJ eller AA) er nemleg med under Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Far til Birthe er Ole Nicolay Mathisen Tarlebø døpt 29.12.1771 i Aarstad og dør 05.08.1838 på Tarlebøe. Hans foreldre er: Mathias Olsen Tarlebøe døpt 15.09.1745 i Korskirken og født på Tarlebøe udi Birchelands sogn. Han dør 18.01.1821 på Tarlebøe. Kona er Malena Nilsdatter f. ca 1745 og dør på Tarlebøe 21.04.1823. Foreldre til Mathias er Ole Mathiasen/Pernille Olsdatter.Mvh. JLK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Tusen takk, dette hjalp. Men er Anna Olsdtr. og fra Jølster ? Trodde kansje hun var fra Lindås. Nå vet jeg at faren het Ole/ola el. noe lignende, og har jeg noe å jobbe videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Når eg snakte om 'av Jølster-slekt alle i hop', gjaldt det i fyrste rekkje dei Kvamme lista opp. Dei er or same slekta som gav namn til Mathismarken i Bergen. Ole M. Heggheim, Jølster, var gift med Pernille Olsdatter. Dei hadde sonen Mathis Olsen f. 1745 som var gardbrukar på Tarlebø og Hardbakke g.m. Malene Olsdatter f. 1745.Dei hadde m.a. sønene Nils M. og Ole N.M. (som du spør etter). Sonen til Nils, Jonas, vart etter kvart gardbrukar på Øvre Ladegården og gift med dotter til Hans Persen, medan dottera, Malene Martine, vart gift med son til Hans Persen, Andreas, (jfr. Persenbakken oppe i Hødden).Ole N. Mathisen dreiv i alle høve som økslingfør, Øvre Haukelandstræet (sjå 1801). Kor kona kom frå, hugsar eg ikkje. Men det skulle ikkje undre meg om ho var av Jølster-slekt, ho òg.Dette kan Yngve Nedrebø mykje meire om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Tusen takk igjen. Bjørn. Du skriver at Mathias Olsen var grdbrukar på Tarlebø og Hardbakke. Er Hardbakke en gard i Årstad, eller tenker du på Solund Kommune.Elles tror jeg at jeg fant dåpsdagen til Anna Olsdtr. Fjellanger i DP, Døpte i Lindås 1699-1764, (5731) Anna Dtr av Ole Fjellanger. Vet noen hva Mora het ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Tarlebø og Hardbakke var begge gårder i Årstad, men gårdene ble nedlagt da disse gårdene lå i nedslagsfeltet for drikkevann for Bergen, nåværende Svartediket. Anna Olsdatter døde på Tarlebø 09.02.1834 og var oppgitt til å være 68 år. Derfor vil du ikke kunne finne henne i Digitalarkivets liste over døpte i Lindås 1699 - 1764. For hun er født først i 1766. Mvh. JLK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Her er rom for diskusjoner om hva som er riktig fødselsår. I ft 1801 er hun oppgitt til å være 41 år, ergo er hun f. ca 1760. Nå ser jeg at døpte i Lindås 1764-1801 er lagt ut og finner ingen der som kan passe med 1766. Så Nå gjenstår det å finne ut hvor og når Ane Olsdtr og Ole Mathiesen Tarelebø/Øvretræet giftet seg. NB De bodde på Haukeland 'Øvretræet' i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Ekteskapsdato hadde Bjørn svart på ovenfor. Tror nok at dåpsdato 8 jan 1761 er dette beste forslag hittil, og det da er naturlig at hun er f. i 1860, selv om folketellingene har en tendens til å lyge litt på årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Her går det unna. Når en søker på alle barn til Ole Fielsende i 1699-1764 finner vi 5 stk. Den første Niels i 1755 er oppgitt med mor Kari Fjellsende. Det hjalp. Fra før hadde jeg UK Ole Larsen Risnes gm enke Kari Jakobsdtr. Fjellsende i Sandnes sokn 30.6.1754, så her ser det ut til at 'ringen sluttes', for nå er jeg kommet tilbake til MASFJORDEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Går ut frå at du veit det finst Fjellsende i gamle Alversund òg, under Hamre (Radøy skiprede). Det finst òg mange skifte etter folk frå desse gardane. Dei finn du under skifteregister for Nordhordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg har sett i gards- og ættesoga for Fjellsende i Alenfit (Hamre prgj.) og ingen Ole bodde der.En annen Anna Olsdatter Fjellsende, Lindås ble gift 01.01.1778 med Henrich Olsen Myching, og hun døde samme året 27 1/2 år gammel. Men din Anna er døpt 8 januar 1761 som datter av Soldat Ole Larsen Risnes (ca. 1727-1773) og kona Kari Jacobsdatter Bruvoll (født 1724). Alderen hennes passer meget godt overens med alderen til Anna i 1801 (41 år). Kari Jacobsdatter lever forøvrig i 1773 da hun gifter seg opp igjen med Nils Gautesen Jordal, som kan være identisk med den Nils Gautesen som er gravlagt ved St.J. i 1793, 42 år. Jeg finner han nemlig ikke død i Lindås.Jeg har imidlertid ikke funnet noen skifter etter Kari på Fjellsende i Lindås som kunne gitt oss svar på gåten om Anna på Tarlebø er fra Fjellsende.Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Det ser ut til at Kari kan ha giftet seg atter en gang, nå med em. Edvard Rasmussen den 12.11.1780 i Domkirken Da er hun oppført som Karen Jacobsdtr. og så dør hun 1789, 67 år gammel gravlagt 2.9. i St. Jørgen Edvard Rasmussen Blir gravlagt i St. Jørgen 21.6.1784, 65 år gammel, Adresse da var Rode 11-94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Noen ytterlige opplysninger: Kari Jacobsdatter er f.1724 på Hundvin av foreldre Jacob Pedersen 1691-1741 og Ane Olsdatter 1680-1746. Kari g.1. 24.10.1745 med em.Niels Monsen Våge 1700-1753. Gift 2. 30.05.1754 Ole Larsen Risnes 1727-1773. Gift 3. 28.12.1773 med Niels Gautesen Jordal, f. 1747 på Reikerås. Hvor Niels og Kari forsvant vet jeg ikke, om Kari dro til Bergen kan være mulig. Finner henne ikke død i Lindås. Mvh. JLK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.