Gå til innhold
Arkivverket

[#8228] Link mellom tellingene


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Jeg finner frem til gården jeg søker i 1865-tellingen, f. eks. Forgaard i Åseral. Men hvor i all verden er den i 1801 og 1900???Er det mulig å få til en link av typen 'Samme gård i 1801'?Med vennlig hilsenPS Om det ikke er mulig - hvor ER eksempelet i 1801/1900-tellingen? (Åseral var bare kommune i 1865-tellingen, ikke de to andre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvis du går inn via linken 'Dagens kommunar', finner du at kilder for Åseral er å finne under følgende kommuner: 0980 Åseral (Aust-Agder, dette må vel være feil?) (FT-1865) 1024 Bjelland og Grinnem (FT-1801) 1026 Åseral (FT-1900)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Til Tom: Det står på lista, men er ikkje heilt enkelt. Grunn: Ein kan ikkjs stola på at skrivemåten er den same. Det me ønskjer å gjera er å knyta lle gardar i alle teljingar til matrikkelen og brukja den som ein overgang. Men det vil kosta oss ein god del arbeid, som me ikkje har kapasitetet til. Eg har tenkt at me kanskje kan gjera det som ein nasjonal fritidsdugnad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det mest åpenlyse som felles nøkkel er jo O. Ryghs Norske Gaardsnavn, muligens en liten oppfriskning av sprogdragten kunne trenges? Det er et godt hjelpemiddel selv om søkefunksjonen er ubehjelpelig sein, og fritekstsøket nesten ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.