Gå til innhold
Arkivverket

[#8235] Ole Nilsen fra Rødøy, f. ca 1786.


Gjest Harald Bunes
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bunes

Jeg har tidligere etterlyst Ole Nilsen. Prøver enda en gang.Ole er fra Rødøy i Nordland. Han reiste til Flakstad i Lofoten (Nussfjord) hvor han giftet seg med Marta Christine Eliesersdatter i 1806. Ole døde i Nussfjord i 1836, 50 år gammel. Han var altså født omkring 1786. Ole og Marta fikk en sønn, Johan Peder, i 1816. Etter å ha blitt enkemann, reiste Johan til Bø i Vesterålen hvor han giftet seg på 1860-tallet. MEN!! Jeg etterlyser OLE NILSENS opphav i Rødøy.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Rødøy prestegjeld bestod foruten hovedsognet Rødøy av sognene Meløy, Lurøy og Træna. Som du sikkert har sett i Digitalpensjonatet (Langeland og Mathiesen) finnes det ingen passende Ole født i hovedsognet. Heller ikke er der noen i Meløy. Den eneste jeg kan finne er følgende: Dom 4ta p. Pasche 1787 i Lurøy (6. mai): «Døpt Niels Olsen Bratlands B: N: Ole. Testes: Ole Abelsen Bratland, Jacob Olsen ibid, Peder Eliasen ibid, Berit Andersdatter ibidem, Ane Persdatter Watnet» Din Ole kan altså være født på Bratland i Lurøy sogn i Rødøy prestegjeld. Ved folketellingen 1801 finner du familien fortsatt på Bratland. Ved skiftet efter Ole’s far i 1812 står det desverre ikke hvor Ole oppholder seg, bare at han er myndig. Du kan forøvrig merke deg at ved dette skiftet blir det vist til enda en sønn, Abel, som også er myndig. Han er ikke hjemme ved tellingen i 1801. Jeg kan i farten ikke se at der er noe skifte efter Ole’s mor, Rachel Olsdatter. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Harald Bunes

Takk for svaret Terje! I kirkeboken står det at Ole var fra Rødøe menighet. Vil dette omfatte alle de sognene du nevner?? Finnes det bygdebok fra de enkelte sogn i Rødø prestegjeld?? mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Harald! Det finst ikkje bygdebøker for Rødøy(Rødø), du må nok bruka mikrofilma kyrkjebøker. Det fanst iallfall ikkje då eg for eit år sidan var på jakt etter det. Men eg ringde til biblioteket i Rødøy og fekk dei(mikrofilmane) tilsendt til bibl. her, men det har du kanskje allereide prøvt?? Helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Harald. Hvis det er riktig at din kandidat Ole bodde på Bratland, så viser skiftett etter Niels Olsen, ektefelle Rachel Olsdatter i 1812, følgende etterkommere:Ole Nielsen; Benoni Nielsen; Abel Nielsen; Paul Nielsen; Elen Nielsdatter; Johanna Nielsdatter.Kan dette kan være navn som ddu kjenner igjen? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hvis dette er den Ole du søker finner du han på PF 423, Lurøy nr. 1 (1767-1824) Det er ofte prestegjeldet som står oppført som hjemsted, ikke sognet. Rødøy er prestegjeldet, Lurøy er sognet. Hvis dette er 'din' Ole har jeg nok mere opplysninger om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Takk for svarene, Birger og Terje. Jeg skal arbeide mere med denne Ole fra Lurøy. Jeg håper jo at det er rette person. Jeg har ikke noen kjennskap til søskenene til Ole. Så navnene er ukjent for med, Birger. Men han fikk en sønn som han kalte Johan Peder. (kanskje oppkalt etter Johanna?) Jeg reiser til California på søndag og blir borte i 16 dager, så jeg får ikke gjort noe med Ole de nærmeste 3 ukene. Men når jeg kommer tilbake skal jeg prøve å finne ut litt mere om 'Lofoten Ole', om hva de andre barna hans heter osv. Kanskje det er noen kjente navn som går igjen. Jeg vil gjerne ha videre opplysninger om familien, Terje.God påske til dere alle. Hilsen fra Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Vatne

Terje antyder 8.3 at Ole Nielsen kan komme fra Bratland og at han hadde en bror Abel. Dette kan være den Abel (6 år) som i 1801 befinner seg på Strand i Rødøy som fostersønn. Han er i så fall like gammel som broren Benoni (tvilliger?). Strand ligger forøvrig ikke så langt fra Bratland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.