Gå til innhold
Arkivverket

[#8240] Luster


Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Gatland

Søker foreldre til Gurine Andersdtr.Lyster f.ca:1800. Hun var gift i Bergen 10/10-1852 med Johan Ch. Fredrik Henniche,f.Schønbek,ved Magdeburg f.ca:1795. Jeg har vært i 'god tro' og trodd at foreldrene til Guri var Anders Sjursen og Aghathe Endresdtr. Flathu,helt til jeg begynte og å bla i Gards og Ættesoge for Luster,der jeg oppdaget at 'min' Guri var gift med'en annen'nemlig Aamund Christerson på Steinernabben under Alsmo. Er det noen som kan gi en hjelpende hand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Først tenkte jeg som så at hvis hun var 52 da hun giftet seg, rakk hun fint å være gift noen år med Aamund først! Men da jeg sjekket nærmere så jeg at Johan og Guri var gift i Nykirken 22.7.1827, og at 1852 var en annen Henniche. Guri var ikke enke i 1827, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant en Guri Andersdtr. døpt 8.2.1801, foreldre Anders Hanssen og Agaathe Nielsdtr.Foreldrene bor på Feigum i Ness sokn i Luster sammen med Anders sine foreldre i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei igjen! Har notert på blokken samme foreldre som du er kommet fram til,med en Guri Andersdtr f.9/7-1797 men da jeg ikke fant henne igjen i 1801 tellingen 'vraket' jeg henne.(Husker i farten ikke hvor jeg fant opplysningen)regnet med hun var død før 1801 da jeg ikke fant henne der. Er det i Family Ssrch du fant henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, fant henne på Familysearch. Den første Guri døde kanskje ung, og så fikk den neste samme navnet?Fant forresten vielsesdatoen til Anders og Agaathe også: 17.6.1790.Ifølge Familysearch fikk de også datteren Gunelle i 1803, døpt 8.1.1804. I tillegg til Christi og Anna som de har iflg. FT 1801.Så får vi håpe du finner dem igjen i ættesoga nå?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Bingo! etter å ha 'sjekket' litt opp i Fam.Search ser jeg nå att fam.har fødd to barn med navnet Guri nr.1 19/7-1797 og 8/2-1801,tusen takk for hjelpen enda en gang satser på at dette er riktig.Hilsen Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg oppdaga nettopp denne diskusjonen om Guri(ne) Andersdotter frå Feigum i Luster og vil gjerne spørja Olav Gatland (og andre) om de veit kvar det vart av Gurine og Johan Fredrik Hennichen? Dei¨åtte eit hus i Værftsgaten i Bergen, men dette huset vart selt i 1834, og sidan ser me ikkje noko spor etter korkje Gurine eller Johan. Derimot ser me at to av dei tre borni (Georg og Augusta) vart buande i Bergen ogso seinare, medan sonen Sebastian likeins 'forsvinn'.Eventuelle tilleggsopplysningar mottakast med stor takk!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei Lars. Jeg har stilt meg det samme spørsmålet sjøl.Etter hva jeg kan se av mine notater har jeg ikke funnet Gurine og Johan Fredrik døde i Bergen,men kansje er der noen som kan svare oss på dette spørsmålet. Jeg har slekten min videre fra Georg som giftet seg med Maria Magdalena,Rasmusen 10/10-1852 i domkirken Bergen. Dette paret fikk 5 barn:Johan Fredrik f.1853 Ellen Rasmine Gurine f.1855 Marie Magdalene f.1858 Anne Gurine f.1860 (Hun er mor til min bestemor faren aner jeg ikke hvem er) Marius Martin f.1864. Ett spørsmål til slutt hvor har du opplysningen om at huset i Værftsgtn.21 b ? vart selt i 1834. Hører gjerne fra deg. M.v.h.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Kjeldematerialet for Gards- og Ættesoga for Luster, band I-V, ligg samla i Gaupne og utanfor rekkevidde for meg (eg sit for det meste og arbeider på Geilo eller i Bergen), men so vidt eg kan forstå, må opplysningen om dette hussalet koma frå pantebøkene i Bergen by, som er samla på Statsarkivet i Bergen.Eg ser forresten at det finst fleire Gurine Andersdøtrer som er avlidne i Bergen utover på midten av 1800-talet og som har omlag 'rett' alder. Eg ser ikkje bort ifrå at ei av dei kan vera 'vår' Gurine...?Eg finn ikkje Gurine i 1865 teljingi nokon stad i landet, heller ikkje sonen Sebastian...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.