Gå til innhold
Arkivverket

[#8246] Aurskog(Akershus) til Wisconsin,USA


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg driver litt 'amatør slektsforskning', og har snublet over brødre av et oldeforedlrepar fra Aurskog som dro til USA. Jeg har aldri hørt om dette før og prøver å oppspore dem, og deres etterkommere. Først dro bror av oldemor: Ole Theodorsen, f. 1855(I VingersPr.gj.)- i 1881 Okt.14 -Menamone(Menomonie Wis.)-Domino line. Så dro hans kone: Karen Sofie Olsen,f. 16/8/1857- i 1882 Jul. 7 -New York-Angelo line. Med barn: Anton Olsen,f.1877(?),Torvald Olsen,f.16/6/1879,Kristian Olsen,f.12/9/1881 Så dro bror av oldefar: Andreas Andreassen,f. 15/2/1871- i 1893 Feb.21-Marinette Wis.-Island line Han reiste sammen med: Theodor Olsen, f. 1835(??),Kristian Theodorsen Olsen,f.1873/72. Det er nok også slektninger. Mye tyder på at Theodor var min tipp-oldefar, men han oppgir å være yngre enn i 1865 tellingen. 1875 for Aurskog er ikke digitalisert. Jeg har lagt ut eterlysning på alle sider som Roots etc., og Norwayheritage.com. Jeg vet dette er vrient. I dette forum er det jo mange artige og lærerike innlegg, så jeg prøver litt her og jeg..... Hilsen K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ole Theodorsen var ikke f. i Vinger/Eidskog. Hans mor Anne Kristiansd.f. 1833 Bergerud, Ljøner i Eidskog. Ble viet i Matrand kirke, Eidskog 28.1.1855 m. Theodor Olsen Mollidalen, Aurskog. Eidskog bygdebok I.s.103. Anne var tante til Karen, Embret og Maren Andersd. Alle til USA. Et par av disse var ei tid i Chicago, Ill.MVH Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Mange takk for hjelpen Finn, Familien på min oldermors side har vært helt ukjent inntil nå. Karoline Teodorsdatter døde i Spanskesyken. Jeg må lese mer i denne bygdeboken på biliotekene i Oslo. Sto det noe om Chigago der ? Teodor Olsen var i følge 1865 tellingen født i 1829, men i 1893 hevder han å være 58 år. Det er trolig samme mann, men hvor vanlig var det å slå av på alderen når man emigrerte som 'godt voksen' ?Jeg finner han igjen på Ellis Island, men ikke ungguttene Andreassen og Theodorsen Olsen. Lurer på hvor de har blitt av ? Takk igjen, K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Send meg din Email.adr. så skal jeg overføre ei fil med slekta fra Bergerud i Eidskog. fisollie@online.no fs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg har veldig lyst til å gjøre et nytt forsøk. Gjennom Finn Sollien har jeg funnet slektninger som jeg ikke ante eksisterte. (Sheehan,Missouri). Jeg ser at Laila nå har reist bort i fra 'Romeriksbunaden' for en stund, men fra Florida observerer hva vi andre 'pusler' med. Jeg håper det ikke er for mye mas ? Kanskje du eller andre kunne ta en litten 'titt', men vær så snill ikke å legge for mye tid og arbeid i det. K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Min erfaring er at det er ganske vanlig forekommende at 'godt voksne' mennesker slo til og med ganske kraftig av på alderen sin når de emigrerte. Dette har jeg i alle fall sett ved flere tilfeller hvor det ikke er mulig at det dreier seg om andre personer enn 'de mine', og tidsmessig fra i alle fall ca. 1895 til 1920. Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg er enig med deg Marius, men måtte de ikke leggge frem et eller annet form for bevis ? Jeg skulle gjerne visst mere om dette. K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei K.P! Å joda, jeg følger med....Hvem bodde hvor i forhold til dine nye opplysninger?(kan du sette det opp litt oversiktlig, så det blir lett å lese?) Laila (solbrun, med bestefar fra Sørum....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei Laila, Jeg sender dette, men ikke mas for mye. Slapp av i solen - og i skyggen med god mat og drikke.OLE THEODORSEN, f. 1855 på MOLLIDALEN i Urskog reiste 14 oktober 1881 trolig til MENOMONIE I WISCONSIN.OLE THEODORSENS kone: KAREN SOFIE OLSEN ,f. 16/8/1857 i Urskog reiste året etter, 7.Jul.1882 og oppgir bare NEW YORK Hun hadde med seg barna: ANTON OLSEN, 28/12/1876 i Urskog (Denne datoen er i rareste laget. Født på brylupsdagen til foreldrene i følge bygdeboka ?!!) TORVALD OLSEN, f. 16/6/1879 i Urskog KRISTIAN OLSEN, f. 12/9/1881 i UrskogANDREAS ANDREASSEN, f. 15/2/1871 på VELTA i Urskog reiste 21 Februar 1893 til MARINETTE WISCONSIN Han reiste sammen med: THEODOR OLSEN, f. 1835(??) til MARINETTE WISCONSIN og KRISTIAN THEODORSEN OLSEN, f.1873/72 til MARINETTE WISCONSIN Mye tyder på at Theodor var far til OLE THEODORSEN og min tipp-oldefar, men han oppgir å være 6-7 år yngre enn i 1865 tellingen. I så fall var han en som slo av for kjente og kraftig av for ukjente.Jeg vet også at bror av foran nevnte ANDREAS ANDREASSEN og min oldefar, DINUS ANDRESEN BERGER f. 8/5/1864 på VELTA i Urskog dro 25 August 1905 til WASHINGTON (Dette for å øke forvirringen ?) Han var i USA noen tid og kom tilbake. Brødrene Andresen/Andreassen/Andersen var tømmermenn av yrke.Klart jeg har sett på din hjemmeside med bunadene og sørumsokningene. Det er Myhrer i Frogner. Hilsen K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Hei igjen, Sender dette innlegget for å vise at det hjelper å lete. En dame i Colorado, medlem av 'Norway List' selvsagt, har funnet dette i 1920 census for Marinette, Wisconsin: Anton Olsen, age 43, immigrated 1881, lake fisherman Wife Eleanor, age 30, immigrated 1906. Children - son Benhard (spelling?) age 10, son Eli or Elia age 8, dtr Florence, age 5, dtr Josephine, age 4. Also living with them is Anton's brother Thorvald Olsen, age 41, not married, lake fisherman, immigrated 1881. Anton and Eleanor spoke only Norwegian. Jeg har nok rotet litt :-( Ole Theodorsen reiste nok til Menominee, Michigan (Right on the other side of the border and river) og ikke til Wisconsin. Jeg mangler fortsatt opplysninger. Så hvis noen finner noe er takknemlig. K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen K.P! Jeg kikket på censusen, og er sikker på følgende: Eleanor skal være Elenor (det er det det står) Eli/Elia skal være Elis Benhard ser slik ut. Joshephin var 3 år og ?/12 (noen måneder)Sånn var det. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er ein på SSDI, som heiter Elia Olsen, og som er fødd omtrent på rett tid i forhold til den Elia som ho frå USA, hadde funne...Mariann.Klikk Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei og takk til alle som fosøker å hjelpe. Jeg har tro på at det må være 'Elis' slik som Laila sier. Det er et svensk navn ? Vet dere når på året 1920 census faktisk ble tatt opp ? Det er vel i og for seg umulig å vite om om damen var Elenor eller Elenora i Norge, den gang hun reiste i 1906. De var jo som kjent ikke nøye på skrivemåten. Lete, lete, ja vel. Jeg fortsetter, og er takknemlig for hjelp. K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei og gudd møøning! denne censusen 1920 ble tatt opp 10. januar 1920Jeg myste litt nærmere på den, og jeg vil si at det faktisk står Elinor. Ser ut som det er 'prikk over e'en'. Og, jeg er sikker på at det står Elis. Dessuten hadde de skrevet Joshephin, slik jeg skrev over.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Den Elia Olsen som er i SSDI er for det første en dame, og f. i 1914.Følgende står å lese: Elia m. Olsen, Female, Birth date 30. dec. 1914. Death date 26. aug. 1992. Birth place Mexico, Death place San Diego. SS# 556540736 Fathers name Mezta, mothers maiden Vega.Denne her kan være en mulighet: Florida death-index 1970-79 Name: Elis Yngve Olson Certificate: 20707 Place: Dade Race: W Death Date: 15 Mar 1979 Birth Date: 02 May 1911Han var jo da i 'sitt åttende år' i 1920, på veg til å fylle 8 i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Om databasen: Description: This index covers the death records in Florida from 1970 to 1979. All records contain a name, race, death date, volume number, gender and certificate number. This collection of records was digitized from microfiche provided by The Florida Department of Health, Office of Vital Statistics, P.O. Box 210, Jacksonville, Florida 32231-0042.Source Information: Ancestry.com. Florida Death Index, 1970-1979. [database online] Provo, UT: Ancestry.com, 2001. Original data: State of Florida. Florida Death Index, 1877-1998. Florida: Florida Health Department, Office of Vital Records, 1998.Hans SSDI informasjon: ELIS OLSON Request Information (SS-5) SSN 050-32-7696 Residence: 33129 Miami, Miami-dade, FL Born 2 May 1911 Last Benefit: Died Mar 1979 Issued: NY (1956 And 1957)Søknaden ble sendt i New York, men det behøver ikke å bety noe, folk flyttet veldig på seg etter hvor det var arbeide å få.Anbefaler et brev til Vital-Stat. i Florida, for å se om det er mulig å få kopier. (aner forøvrig ikke hva dette koster) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

UPS! Nå må jo jeg lære meg å lese og! Elis VAR jo ei jente!!!!!!! Sorry!!! Da så.Men, allikevel kan det da ikke være den f. i 1914.... hmmm. lete videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Skal vi se.... ser jo veldig interessant ut? Tenker på K. Theodorsen Olsen her:1920, WIsconsin, Marinette, Marinette, Census taken 20. januar 1920Christ Olsen, head, Eier bosted, 47 år, imm. 1893, papirer for søknad om statsborgerskap sendt inn, kan skrive og lese, født i Norge av norske foreldre, arbeider på sagbruk (saw mill). snakker engelskGertrud Olsen, hustru, 32 år, imm. 1883, kan skrive og lese, f. i Sverige av svenske foreldre, snakker engelsk.Barn: Ella Olsen, datter, 12 år, f. i WI. av norsk far, svensk morOtto Olsen, sønn, 7 år, f. i WI av norsk far, svensk morMyrtle Olsen, datter, 3 1/2 år f. i WI av norsk far, svensk mor Ingen Theodors. med forskj. spelling i Marinette. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, da kan nok dette være Kristian Olsen, f. 1881Wisconsin, Marinette Co, Marinette, Bagshore Street (vond å lese) 1920 census taken 13. januar 1920Christian Olsen, Head, Leier bosted, 38 år gml. imm. i 1882, f. i Norge av norske foreldre, Al (ikke søkt om statsborgerskap), fireman on steamboat.Kora (Kara?) Olsen, hustru, krusedull år gml. (uleselig) imm. unknown, f. i Germany av tyske foreldre.Datter Helen Olsen, 8 år gml. f. i Illinois av norsk far og tysk mor.Christian var kanskje fireman på en steamboat på Lake Michigan, som grenser til Michigan, Illinois og Wisconsin. Marinette ligger ved Laken, så det er ikke helt på jordet.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Etter det jeg kan se: Anton Olsen bodde i Ba/e/igshore Street, den samme som Christian. Så, det er nok veldig trolig at dette er rette persjonarsjer.....Greier ikke å lese gatenavnet på Christ Olsen.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Laila, du er utrolig. Jeg må løpe, men skal studere dette etterpå. Så det mellom mine gjøremål. Takk! K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Pussig at jeg ikke finner noen av dem i 1900, egentlig. Hverken i Menominee eller Marinette. (Der finnes Menomonie i Wisconsin, og Menominee i Michigan)Det bor en Andrew Anderson 44 år i nabohuset til Anton i 1920 kan være avslag for kjente der og.... jeg skal se nærmere på ham til mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.