Gå til innhold
Arkivverket

[#8249] Vedr 'T'


Gjest Knut Wefling
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Wefling

Henvisning til forkortinger kan kanskje gjøres litt tydeligere - bare for å hjelpe oss som er litt korte i huet-:) Jeg har brukt basene i månedsvis uten å få med meg det.Forøvrig er jo dette et imponerende hjelpemiddel!MVH Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg kan knapt forstå at det går an å gjera det tydlegare. Øvst på inngangssida for kvar teljing står det Hjelpesider for.. : Og ei av dei følgjande fire lenkene heiter avkortingar. I tillegg er det slik at om ein framhevar noko er det anna som vert mindre synleg. Eg kan berre oppforda folk til å ta ein liten kikk på dei sidene som kjem inn på skjermen. Og det har ikkje noko med å vera korte i hovudet (kva det måtte vera), men rett og slett at me alle blir ein tanke skjermblinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

1. Kort i hovud = mindre intelligent (evt skjermblind). 2. Jeg har sittet foran dataskjermer siden 1978, jeg bruker 5-8 samtidige programmer på jobb, 3-4 vanligvis hjemme. 3. Mrk at dette var en tanke fra mine egne problemer, ingen kritikk. 5. Snarere tvert imot.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kort i hovudet er eit uttrykk som ikkje blir brukt på mine kantar, hos er ein tjukke i hovudet. Og skjermblinde er alle, uavhengig av intelligens. Eg forstår at Knut har eit problem, men eg forstår eigentleg ikkje kva eg kan gjera for å løysa det utan å skapa andre problem. Men sjølsagt vil me helst ha det slik at all informasjon er lett tilgjengeleg når folk treng det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

1.Det er snakk om å gi tilbakemeldingar. Hvis mange gjer det, kan den som administrerar få ein føling om kva som kan/bør gjerast. Det er ein av hovudideane bak nettet vel...2.Eg er berre ein liten brikke i dette opplegget - det har ikkje noko med Knut å gjera). Se (1). Orsak hvis.....3. Kan du fortelle meg om dette prosjektet er avhengig av statlig eller annen finansiering?Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg gjentek at eg forstår at Knut har problem med å finna forkortingslista. Eg seier at at slik eg ser det har den ein så synleg plass som den bør ha og at eg ikkje forstår korleis eg kan forbetra denne utan at det går ut over andre ting. Eg ville tru at det i dette blir signalisert at eg er interessert i forslag til forbetring.Kva finansieringa har me dette å gjera forstår eg ikkje. At Digitalarkivet er offentleg finansiert er sjølsagt.Elles vil eg gjera merksam på at 'kort i hovudet'-problemetatikken ikkje vart teken opp av meg; mi interesse av omgrepet er av reint språkleg karakter. Når eg seier at Knut har eit problem, insinuerer eg ikkje at han korkje er kort eller tjukk i hovudet, berre at han ikkje finn lenka til avkortingane. Og skjermblinde er me alle, eg sjøl inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

1. Jeg kan ikke gi deg forslag til forbedringer, siden jeg er på et lavere nivå enn deg. 2. Det ville være fint om du enkelt forklarte meg hvilke 'andre ting' du måtte fjerne.. 3. Jeg forstår problemet med korte hoder,stryk de delene, jeg er er opptatt av å prøvesnakke kortest og enklest på nett. 4. Du burde fjerne referansene til 'Knut' som Person i slike konversasjoner. Dette er en feil som mange gjorde i gamle dager? 5. Jeg spurte om finansiering fordi jeg aldri vet når Myndigheter bruker Penger på slikt, når de utsauser dem, når de trekker Pengene tilbake, når de innskrenker. For alt jeg veit, kunne denne siden forsvinne imorra (i morgen).MVH Knut (som deltager, ikke som PrivatPerson -og UTSAUSER er vel en god beskrivelse?)Tar en pause til mandag med svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Knut Wefling,Eg veit ikkje korleis avkortingslenka skulle få ein betre plass enn ho no har, og har heller ikkje fått noko forslag om korleis det skulle gjerast. Eg har korkje sagt eller tenkt at du er på eit lågare nivå enn meg. Eg har elles ikkje for vane å nivåplassera folk i det heile. Eg er lei for at du reagerer på at eg brukar førenamn på deg. Det skal ikkje gjenta seg. Eg forstår ikkje kva du meiner med utsauser, men eg kan bekrefta at Digitalarkivet er svært knapt finansiert, men at det ikkje er nokon sjanse for at finansieringa stoggar opp. Eg vil gjerne sjølv bestemma når eg skal arbeida.Venleg helsing,Jan Oldervoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg vil si meg enig med Jan O i at henvisnigene har den plassering og uthevelse som kan forventes. Hjelpen er også blitt tydeligere enn den var tidligere. Dersom noen synes nynorsk blir for komplisert så finnes det jo også sider med 'new norwegian'.Men at ikke du Knut skulle komme med forslag til forbedringer skjønner jeg ikke. Vi har vel alle ulik erfaring mht programvare så det er nok bare å legge det frem. Jan O plukker fra forslagskassen etterhvert %-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

1. Jeg kan lese nynorsk (tror jeg iallfall). Bruk av rare ord er fra min side ikke ment som noen ironisering over personer (deltagere eller programskapere) - heller litt feilslått form for kritikk av myndigheter.2. 'Tonefallet' på nettet kan være vanskelig å tolke, det er det snart skrevet avhandlinger om-Derfor: -Jeg har all respekt for det arbeidet som er gjort, og de personene som har utført det. -Jeg har ikke ment å blande meg inn i noens arbeidsmetoder eller andre personlige preferanser. -Protesten mot bruk av fornavn var en feiltolking som trekkes tilbake.Konklusjon: Jeg har forstått at det er meg som bør lese bruksanvisningen bedre.MVH Knut med håp om at jeg nå har klargjort hva jeg mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

For å klargjøre dette. Jeg skrev 'noen' og mente et ubestemt 'noen'. 'noen' skal ikke leses 'Knut'.Kanskje 'De som synes at ...' ville vært mer presist.Tanken bak dette var at jeg har respekt for at Jan O bruker sitt skriftspråk selv om det nok finnes de som irriterer seg over det (og kanskje ikke skjønner alt). De engelske sidene kan da være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

Jeg har også den respekten, men en måte å formulere meg på som tydeligvis kan føre til misforståelser. De bør nå være rydda av veien.Regner med at Jan O. også har lest det forrige innlegget mitt....MVH Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har lese alle innlegg, Knut, og så vidt eg kan sjå er me bra samde, vener og vel forlikte, som det heiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.