Gå til innhold
Arkivverket

[#8250] Forsvunnet morfar Løvstad


Gjest Knut Wefling
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Wefling

Døpenavn Sigvard/Sigvart, f.1890, d.1966.Gift med Anna Knutsdtr, f.1889 Vollabro(en) Østre Odalen, d.1963.Nå har jeg prøvd det meste på mitt kompetansenivå, og jeg finner ingen spor.Forslag (vedr videre søking på nett) tas imot med takk. Ellers må jeg starte jakt i kirkebøker etc og det blir et tidsprioriteringsproblem..MVH Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg går ut fra at det er hans opphav du leter etter.I ft. 1900 finnes det en Sigvardt Torersen f.1889 bosatt på garden Løvstad i Gjerdrum ,Akershus.Digitalarkivet: 1900-telling for 0234 Gjerdrum. 270 42 Gjerdrum 4 1 4 Løvstad1651 1 Torer Vilhelmsen m b Hf g Gaardbr. selveier 1845 %185% T N S1652 Dortea Olsen k b Hm g Gaardmandskone 1850 T N S1653 Marie Torersen k b D ug Datter 1883 T N S1654 Karoline Torersen k b D ug Datter 1885 T N S1655 Sigvart Torersen m b S ug Søn 1889 T N S1656 Ole Torersen m b S ug Søn 1894 T N S1657 Sigurd Torersen m b S ug Søn 1896 T N SMvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

Mange takk. Jeg fant faktisk Torersen sjøl forleden dag, men det stemmer ikke med fødselsåret. (Jeg vedlikeholder gravstøtta fremdeles.) Det kan kanskje være en feilregistrering? Forøvrig er S. nær slekt til Hans Th. Løvstad, d.28.10.50 med barn Ragnhild, Harald, Thorolf og Arne. Jeg har alltid forutsatt at de var brødre, inntil jeg begynte å grave i materien.(Synd jeg ikke var oppegående nok til å spørre ham mens han levde, han var en usedvanlig avslappa, positiv og hyggelig fyr..)All videre info takkes for Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

Vi må nok forutsette feilregistrering:Egentlig bare en påminnelse til meg sjøl om å finne ut hvorfor Torersen bytter navn til Løvstad når han flytter til Kristiania for å jobbe på Rikshospitalet. Og hvorfor denne forvirringen om Sigvard/Sigvart..Sønnene til Hans må være Sigvar(d)sine nevøer/nieser, disse fikk jobb på Rikshospitalet..Merkverdig verden, til bare å være 100 år siden.Knut (Gjenstår Johanne Knutsen fra Vola-Vollabro-Volla-Wolla)Den eldste f. 1883,hadde mest sannsynlig jobb som tjenestepike på Stange i 1900. Flyttet tilbake til S. Odalen og giftet seg (tidspunkt ukjent)med Emil Paulsen (1882-1924)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei Knut!Jeg kan ikke gi noen opplysninger om Sigvart f. 1890, men Anna Knutsdtr. f. 5/2 1889 i Vollabru av Børstad i Sør Odal har jeg disse opplysningene om: Alle plasser og garderjeg nevner er i Sør Odal kommune i Hedmark. Knut Engebretsen fra Leikvangødegarden f. 1846 på Sundby d. 8/9 1924 gift 23/4 1878 i Strøm kirke med Berthea Knutsdtr. fra Høgda u. Odals Verk f. 14/8 1852 d. 1/5 1930. Knut var husmann i Vollabru fra midten av 1880 åra. familien hadde før vært i plassen Bjørndalen u. Kvisler. Han kjøpte plassen Vollabru fra Børstad Knut og Berthea hadde følgende barn: 1. Emil f. 19/7 1878 på Høgda u. Odals Verk, gift 12/8 1900 Gina Rgna Jørgensdtr. fra Linnes f. 24/9 1879 d. 1958. I 1900 var Emil skomaker på Skarnes. Paret hadde to barn til dåpen fra Skarnes (a) Magnhild Bergliot Bjørndal f. 10/10 1900. Hun fikk attest 22/4 1914 i anledning konfirmasjon det forteller at familien hadde flyttet fra Skarnes, jeg veit ikke hvor. (b) Einar Ragnar Bjørndal f. 28/5 1903. 2. Johanne f. 9/10 1880 i Nedre Bjørndalen u. Kvisler. hun var ugift tjenestepike på Sundby i 1900. Ble gift (ikke i Odalen) skriver du, med Emil Paulsen f.17/5 1881 i Gjersøyvangen 3. Knut f. 16/5 1882 4. Erik f. 16/12 1883, ugift til Christiania i 1913. 5. Anna Knutsdtr. f. 5/2 1889 i Vollabru 6. Albert f. 15/2 1890 d. 19/6 1969 til Kongsvinger gift med Ingeborg f. 16/11 1896 d. 10/6 1977 7. Gunder f. 24/12 1892 8. Emma Borghild f. 22/2 1898 d.17/11 1970 i Vollabru som ugift sydame. Hun brukte Volla som etternavn. De andre barna brukte Bjørndal til etternavn.Når det gjelder Løvstad i Gjerdrum, Sigvart Torersen, synes jeg ikke det var rart om han brukte Løvstad til etternavn, da han flyttet til Oslo. Snarere høyst vanlig at garder/plasser`s navn, hvor vedkommende kom fra, ble nyttet til etternavn. Torersen var jo et 'Patronymikon', i 1900. Og da det i 1924 ble bestemt at vi skulle ha familienavn (etternavn) tok mange som ikke valgte 'sen'navn, stedsnavn til etternavn (som Bjørndal, Løvstad, Lystad o.l.Jeg er interessert i etterslekta til disse overnevnte personene, da det kan nyttes i bygdebok for området her, den skal revideres og trykkes på nytt. Med vennlg hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ver merksam på at mange av fødselsåra i 1900 er kalkulert ut frå alder ved tellinga! 1890 og 1889 kan dermed ikkje reknast som to ulike årstal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

Oppfatta, takk. Sigvart er født Torersen antagelig på en Søndre/Nordre Løvstad etter utskilling. Han kjøpte huset Heimen på Korsvoll i 1929. Harald og Torolf Løvstad er hans fettereJohanne Knutsdtr er født Vollabro 1880, og jobba som altmuligkvinne på (nabo)gården Sundby i 1900.Hun gifta seg med med Emil Paulsen, og de flytta til Kristiania hvor han bygde (eller kjøpte) hus i Hansegata på Korsvoll omtrent på samme tid;20-29.Han fikk deretter en brå død, som jeg kommer tilbake til..Se også svar til Terje, og takk for oppfølging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

Terje:Jeg hadde skrevet ca 4 sider med relevant info om familiene fra Vola.. og så tasta jeg 'backspace'.Dette blir en kort oppsummering: 1. Minst 4 av 11 barn i Bjørnda(h)lgrenen døde tidlig av tuberkulose. Min kilde er datter av Ragna Gina, altså en datter av en søster til min mormor..hvis jeg har fått med meg alt. 2. Jeg har vokst opp på Vollabro, tilbrakte alltid en ferieuke der inntil Emma døde-hun ble forøvrig gravlagt som 'Wolla' - som enslig sydame, men med en livslang venninne (som av og til kjørte tur med Ole Arstuen på hans rustrøde Tempo..) 3. Jeg er iferd med å legge inn det jeg vet i Legacy 3, begynner å få oversikten. 4. Vedr Sigvart, se nytt svar i mellomtiden... men som en oppsummering er han antagelig født på en oppsplitta del (Søndre/Nordrde Løvstad)5. Johanne er født i 1880, jobba på Sundby i 1900, gift med Emil fra Søndre Odalen mellom 1910-20. (Mulig gjentagelse - Ref Hansegata Korsvoll)6. Siden du er spesialist: Jeg stammer fra Veflingstad, antar at det er en 'leilending' som tok navn etter hovedgården (Even er min farfar)-gode råd om oppsporing derfra mottas med takk.Dette ble litt av en jobb på en lørdagskveld, aldri mer backspace...MVH Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

Re: Bygdebok Sør-Odal, att Terje:Jeg har en god del å tilføye-som foreløpig må gjøres i Office. Hvis du gir meg en Epostadresse kan jeg sende deg en oppsummering senest etter Påske.MVH Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

Jeg har lagt merke til at jeg starta med opplysninger som jeg trodde var korrekte, og har fremlagt dem som fakta istedet for å stille spørsmål. Dårlig metode, skal forhåpentligvis ikke gjenta seg...Takk for all hjelpKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Heimen, Korsvold? Dette ringte bjeller! Heimen, Korsvollbakken 16, Gnr.58, bnr.25, ligger under Øvre Nygaard i 1 Nydalen, 2-64. Huset var ihvertfall eid av Ingvald Aanestad fra 1916, da min mors familie flyttet inn som leieboere i 2.etg. De losjerte der til 1938, ergo må de ha bodd der sammen med dine folk! Heimen finnes med letthet på de kommunale folketellingene for Aker på Oslo Byarkiv i Maridalsveien. Forskjellige ekstra opplysninger finnes i disse tellingene. Bl.a. hadde min mors onkel beskrevet henne i kolonnen ``Yrke`` som 'Huldra i huset'. Herlig! .....og husleien var 34 kroner måneden. Verdt en tur, absolutt! Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

Min morfar Sigvart kjøpte huset i 1929. Info fra sikre kilder sier at han fikk penger til kjøp ved å spille i aksjemarkedet på denne tiden, og havna i knipe etter krakket, Mine foreldre flytta inn i 2. etasje når de gifta seg etter krigen.Min mormor er beskrevet på mange måter gjennom livet, fra det negative til det positive. I sine siste leveår var hun nokså bestemt på at intet skulle forandre seg.Jeg har ikke tid nå til å forske i byarkivene, så hvis du kan gi meg mer info etterhvert, tas det imot med takk.Jeg har forresten mange bilder fra Heimen,de første bør være fra like etter kjøpet. Hvis du er interessert kan jeg sende dem til deg for avfotografering (har ikke scannerutstyr inntil videre, og heller ikke tid som vanlig)Dette her begynner virkelig å bli interessant, å få tilbakemelding over tid og distanse...MVH Knut min Epostadresse: kelwin@online.no Tlf 22658610 (Jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wefling

1: Sigvart/Sigvard Torersen/Løvstad er født 16.4.90. Jeg trenger mer info om hvordan man 'kalkulerte' årstall i tellinga i 1900.2. 'Heimen' ble oppført i 1916, altså med Aanestad som byggherre.MVH Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.