Gå til innhold
Arkivverket

[#8251] Døde i Laksevåg


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Under døde i Laksevåg finner jeg nr. 1089-19 Anna Olsen Død 30.05.1919 -Født 29/9-1886 Fødested Holmedal.Kan hun være identisk med Anna Kristine Olsen født 28/9-1885 ?Far : Ole Nilss. - Frå Dysjeland.Far bustad Kvamme .Mor Johanne Olsd.Uekte (Kirkebok for Gaular C.1. Jentedåp nr. 15- 1885.)Laksevåg ligger jo nær Bergen og Anna skal ha utflyttet til Bergen i 1912. Hun finnes ikke i folketellingen for Bergen 1912. Heller ikke som konfirmert i Gaular. Hun er sporløst forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Eva -Noe sikkert svar kan jeg desverre ikke gi deg, men jeg tror du kan ha funnet den rette.Ved Annas dødsfallsregistrering er hun innført som Anna Olsen Hjelmeland, og ser vi på folket. 1900 under Hjelmeland, så er det vel henne vi finner boende som ugift pleiedatter hos husmannen Søren Andersen og hans kone Petrine Fredriksdatter på plassen Teigen under Ytre Hjelmeland.Jeg tror også at det er den samme Anna som i 1910 flytter til Fjøsanger pr. Bergen, og som kanskje senere har kommet i tjeneste på Laksevåg. At det bommes med ett år på hennes fødselsår er ikke uvanlig, men for å slette enhver tvil om at dette er den samme Anna som i 1885 ble født på Kvamme, så vil jeg råde deg til å undersøke hva som står i dødsmeldingen til skifteretten - om hvem som er nærmeste pårørende og event. arvinger, for slik å ha noe du med sikkerhet kan bygge videre på. Jeg ser at du bor i nordnorge, så det enkleste for deg er vel å 'maile' en forespørsel til SAB, eller forsøke i 'Arkivforumet' med samme.Hvem som var mor til Anne vet jeg heller ikke, men en kandidat kan være gårdsfolks-datteren på Kvamme (bruk 3), Johanna Olsdatter f. 1865. Hun reiste selv til Bergen år 1900.Annes far Ola Nilsen Dysjeland hadde en bror Elias, som med sin hustru Hanna Madsdatter flyttet til plassen 'Indrebø' under gården Solås, og der fikk mange barn. Min far er født og oppvokst på Solås, og slik ble det til at jeg selv tilbragte samtlige sommerferier der i min barndom og tidligste ungdom. Det var dengang, på 50-tallet, kun en datter av Elias og Hanna som bebodde plassen. Jeg var stundom der med post til henne, og minnes at jeg aldri fikk gått der ifra før jeg hadde takket ja til en appelsin. Hun var vel da rundt de 80 år, mener jeg.Håper at dette kan være til litt hjelp for deg, Eva.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmèr Savjord

Hei Arne ! Visst dette er riktig så har jeg funnet min mormors halvsøster.Annas mor var Johanne Olsen Kvamme født i 1858 på Kvamme i Sunnfjord.Hun fikke Anna utenfor ekteskap.Johanne var min oldemor og hun flyttet til Bergen. Hun var der allerede i 1891. Det jeg håper på er visst Anna har fått noen barn så kanskje det finnes etterkommere etter henne , selv om hun ikke var gift. Det merkelig er at vi har aldri hørt noe om denne Anna tidligere. Tusen takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen Eva -Den Johanne jeg nevnte var fra bruk 3 som jeg skrev, og hun reiste til Bergen i 1900. Siden det var på Kvamme at Ole var i tjeneste, så 'valgte' jeg denne Johanne som en mulig mors-kandidat for Anna. Dette viste seg altså å være feil Johanne, men forsåvidt rett gård.Den rette Johanne er altså datter av plassfolka på Kvamsgjerdet; Ola Larsen og hustru Olina Sørensdatter. Hun er, som du skriver, født i 1885, gift med Mikal Johannessen Hetle, utflyttet til Bergen 1892. Dette iflg. bygdeboken.Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, så tror jeg det er best å få bekreftet nærmeste pårørende til Anna ved å få sjekket meldingen til skifteretten. Her vil det jo også fremkomme om hun hadde egne barn. Lykke til videre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.