Gå til innhold
Arkivverket

Siste publiseringer på http://www.wangensteen.net/ (AVSLUTTET)


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Etter 2 verkstedbesøk med skanneren siden jul er jeg så vidt i gang igjen. Mye spennende kan jeg love dere framover I dag har jeg publisert artikkelen: Joerde-Boeg og Mandtal oufer Nordmend og Finner udj Ost og -West Findmarchen Saa og Paa grentze Finnerne for Anno 1694 i serien "Finmark omkring 1700. Aktstykker og oversikter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk! Her har jeg lest og lest til øynene ble helt tørre ... Stor takk!

 

Morsomt å lese disse gamle betegnelsene på steder, som nå heter noe annet. Eggescallbye f.eks. heter nå Bossekop, og der gikk jeg på skole. Og så artig med slik gammeldags skrivemåte. :) Så omstendelige de var når de uttrykte seg skriftlig. Mon tro om de snakket slik også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Lars Ove! Jeg har ventet i spenning på neste innslag i denne serien. Så jeg slutter med til Marianne og takker og bukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tusen takk Lars Ove! Jeg har ventet i spenning på neste innslag i denne serien. Så jeg slutter med til Marianne og takker og bukker.

 

Og dere behøver ikke vente lenger enn til i morgen. Da kommer neste kapittel i serien fra Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer i med Marianne og Ken. Det er utrolig morsomt med en slik rundreise i Finnmark av og til, kanskje fordi jeg kjenner de fleste av stedene som er nevnt her. Bosetningsmønsteret har endret seg mye gjennom århundrene og vi hører at det på mange steder var mye mere folk før, ja enkelte av de nevnte stedene hadde hatt kirke tidligere også, men var allerede ved slutten av 1600-tallet helt fraflyttet. Siden har denne utviklingen fortsatt, selv om den vel stoppet noe opp en periode. Mange steder har likevel blitt folketomme bare siden jeg var der første gang i 1966. Når tilbakegangen var såpass stor gjennom 1600-tallet og til dels tidligere, så var nok grunnen den minskende etterspørselen etter fisk med påfølgende prisfall i Europa etter reformasjonen. Reformasjonen avskaffet jo fasten og dermed vart mye av etterspørselen etter fisk som "fastemat" borte. Så takk til Lars som så uegennyttig publiserer dette for oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...lille Vassøe, er ingen herlighed paa, uden der gaar smaa

~ :-ea tur om someren oe skieris tang om vinteren. Same øe

_ reeher i S. oe N. V. fra LaxebuneB til Skatør l/S mil, er et

: ort fiskevehr. Et par Muskvetskud fra landet ligger store Wassøe, som i sin cireumf. kand vere 1/4 mil.

 

Herlig Lars Ove! Her ... et par Muskvetskud fra landet ... inne på fastlandet har jeg også bodd i mange år. Det passer akkurat med distansen som beskrevet. Jeg rakk akkurat å lese dette i morges. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det siste fra Finnmark denne uken:

 

Finnernis Afgudssteder av Isak Olsen

Finnmarkskommisjonen av 1685 Lindenows undersøkelser på tingene

Fra Oktroien av 1687 til kommisjonen av 1690

Nå drar jeg på hytta og trener til Birkebeinerrennet. Det er hele 4 km fra hytta til Birkebeinerløypa hvor jeg skal sitte hele dagen og se på alle løperne. Det kreves både fysisk og psykisk styrke til sånt B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Lenvik Museum har publisert artikkelen "Henrich Adelaer i Finnmark 1690" som også hører til serien om Finnmark.

 

Derfor har jeg ikke skannet denne artikkelen, men jeg linker bare denne opp fra min hjemmeside http://www.wangensteen.net/component/content/article/46/109-finnmark-omkring-1700-aktstykker-og-oversikter.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alt du har publisert. Finnmark-serien var utrolig interessant for en med mye familie fra Finnmark. Websiden din er en gullgruve som jeg besøker ofte; med eller uten kunngjøringer i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk for alt du har publisert. Finnmark-serien var utrolig interessant for en med mye familie fra Finnmark. Websiden din er en gullgruve som jeg besøker ofte; med eller uten kunngjøringer i dette temaet.

 

Jeg kommer til å publisere mye interessant materiale framover. Det lover jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd og litt dumt at Wangensteen ikke lenger vil legge ut "varsel" her om hva han legger ut på sidene sine, og jeg vil oppfordre ham til å revurdere denne avgjørelsen. Han legger ut mye slektshistorisk litteratur som ellers ville ha vært vanskelig tilgjengelig for de aller fleste, og mange flere ville ha blitt gjort oppmerksom på sidene hans dersom han fortsatte å oppdatere denne tråden fortløpende med nye publiseringer.

 

Uansett vil jeg minne om og gi min fulle støtte til oppfordringen i innlegg 82500 i det gamle debattforumet - Wangensteen driver siden uten økonomisk støtte og har endel utgifter på den, så ethvert bidrag mottas nok med stor takk fremdeles. Se forøvrig bankdetaljer etc. på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lars Ove er i ferd med å bygge opp en anselig mengde materiale om 1814 og Riksforsamlingen på sin side: Wangensteen.net Her finnes det nå flere godbiter som det er verdt å se på.

I tillegg innholder nettstedet en mengde slektshistorisk litteratur som jeg har stor glede og nytte av.

 

Takk, Lars Ove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.