Gå til innhold
Arkivverket

[#8256] Alta /Talvik Bygdebøker ? familien sporløst borte


Gjest Pia Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Johansen

Lurer på om det finnes gård og slektshistorie bøker for Alta Talvik områdene ?Familien det gjelder er Anders Knudsen født 02.08.1806 gift 20.05.1834 med Kirsten Nilsdatter. For Anders har jeg funnet mange ledd men mangler alt på Kirsten Nilsdatter vet ikke når hun ble født og ikke hvem som er hennes foreldre.Anders Knudsen og Kirsten Nilsdatter fikk disse barna : Nils f:28.sept1835, Knud 3.sept.1837, Jens 10.okt.1839, Marit 26.sept 1841, Inger 25.mars 1844, Aleth 3.mai.1846 Finner ikke familien Anders og Kirsten i FT1865kan noen hjelpe ?Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

jeg tror ikke det finnes noen bygdebøker med slektshistorie for området. Hun har et vanlig navn, så jeg tror det letteste er å søke etter foreldrene (faren i dette tilfellet) hennes i skiftene fra vest-finnmark. Dersom han døde etter at hun giftet seg, vil det være lett å plukke henne ut. Det kan bli noen skifter å lete igjennom, men en god del av registrene er lagt ut her i digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Martins

Kan familjen ha emigrerat? Jag hade ett liknande fall i mitt släktträd - en familj på elva personer förvann mellan folkräkningarna 1865 och 1875 -, och de återfanns så småningom välbehållna i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ta en kikk på gården Sternodden i FT 1865. Der finner du en Knud Andersen, 28 år, som tjenestekar. Alderen stemmer godt med sønnen til Anders og Kirsten. Videre i samme husholdning finner du Ingrid Andersdatter, 20 år, og det kan vel da være Knuds søster? Og min santen finner vi ikke Kersten Nilsdatter, 56 år, også. Hun oppgis å være enke, så Anders er vel død noen år før 1865.I kirkeboka for Talvik finner vi dessuten en Kirsti Nilsd., 60 år, blant begravede i 1875. Som fødested er oppgitt Store Lærredsfjord, og det kan vel stemme godt ettersom den yngste datteren Aleth oppga Store Lærredsfjord som fødested da hun giftet seg i 1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Tusen takk for råd og tips ....ja hadde nok prøvd å søke på navn begynner på Ki... og derfor gikk jeg i fella i og med at hun står oppført som Kersten. Takk til alle som tipset her ...nå lærte jeg noe nytt, søk kun på navn etter forbokstav. Plutselig kom man videre :) Hilsen Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det kan nok bli veldig mange å lete igjennom om du bare søker på forbokstav. Søkemulighetene hos RHD er veldig gode, og det kan være lurt å teste litt med trunkeringsmulighetene, for eksempel K%rst%n%, som burde fange opp veldig mange av de alternative skrivemåtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.